Yrittäjägallup: Yrittäjälle vastuullisuus merkitsee erityisesti lakien ja sopimusten noudattamista

Yrittäjille tärkeintä vastuullisuustyötä on se, että noudatetaan lakeja ja sopimuksia, maksetaan veroja ja palvellaan asiakkaita hyvin. - Tämä on tärkeä muistaa, koska yhteiskunta ei toimi, jos ei ole kannattavia ja yhteiskunnan yhteisiä pelisääntöjä kunnioittavia yrityksiä, jotka pitävät hyvää huolta työntekijöistään ja asiakkaistaan, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo Suomi-areenalla Porissa.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Suurin osa (76 %) yrityksistä arvioi huomioivansa vastuullisuusajattelun toiminnassaan, 13 % ei oman ilmoituksensa mukaan huomioi ja 11 % ei osaa arvioida asiaa. Tyypillisintä vastuullisuusajattelun huomioiminen on teollisuudessa, henkilömäärältään suurimmissa yrityksissä.

Vastuullisuuden nähdään tarkoittavan erityisesti lakien ja sopimusten noudattamista (76 %), verojen maksamista yhteiskunnalle (75 %) ja asiakkaiden hyvää palvelemista (73 %).

- Myös ympäristöasiat ja hyvä huolenpito omasta henkilöstöstä ovat erittäin tärkeä osa yrittäjien vastuullisuusajattelua. Lisäksi työllistäminen ja henkilöstöstä huolehtiminen ymmärrettävästi korostuvat, kun yrityksen koko kasvaa, Pentikäinen sanoo.

Pentikäinen esitteli tuloksia Yrittäjät-akatemian lähipäivässä Suomi-areenan yhteydessä.

Vastuullisuusajattelua korostavat erityisesti naisyrittäjät.

- On kiinnostavaa, että vastuullisuusajattelu on vahvempaa naisyrittäjien parissa. Erityisesti hyvä asiakaspalvelu korostuu vastuullisuustekona naisyrittäjien keskuudessa. On myös nähtävissä, että nuorempi yrittäjäkunta pitää ehkä lakien ja sopimusten noudattamista, verojen maksamista ja hyvää asiakaspalvelua itsestäänselvyytenä, eikä erityisenä vastuullisuustekona.

Suomen Yrittäjät selvitti viimeksi syksyllä 2021 yritysten vastuullisuusajattelua. Selvitys osoittaa, että vastuullisuusajattelu on hieman vähentynyt viime mittauksesta.

- Tämä voi johtua siitä, että Ukrainan sodan ja sen kiihdyttämien vaikutusten, kuten inflaation, vuoksi moni joutuu miettimään omaa agendaansa ja yritystoiminnan perustekijöitä uudelleen. Jos yritystoiminta ei kannata, kaikki muu on vaikeampaa.

Suomen Yrittäjät tukee jäseniään vastuullisuustyössä

- Yrittäjäjärjestölle vastuullisuustyö on keskeistä. Teemme sitä antamalla vastuullisuuskoulutusta, tekemällä asiasta selvityksiä, vaikuttamalla sääntelyyn, osallistumalla keskusteluun sekä ilmastonsuojelun että hyvän hallinnon puolesta sekä arvioimalla omaa toimintaamme myös vastuullisuuden näkökulmasta.

Yrittäjät-akatemian tarjonnassa vastuullisuus on erittäin keskeinen teema. Se on myös teemana akatemian Suomi-areenan lähipäivässä. Akatemiaan on osallistunut tänä vuonna pari tuhatta yrittäjää. Se jatkuu syksyllä verkkokoulutuksena ja lähiopetuksena. Yrittäjät-akatemia on yrittäjille räätälöity kokonaisuus koulutuksia, webinaareja ja kursseja. Opiskelu on avointa ja maksutonta.

Yrittäjägallupin toteutti tutkimuslaitos Kantar. Tiedonkeruu tehtiin 24.5.–2.6.2022. Tutkimukseen vastasi 1 022 pk-yrityksen edustajaa. Luottamusväli on kokonaistuloksen osalta +- 3,1 prosenttiyksikköä.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Närmare 10 000 företagare svarade: Multilokaliteten inverkar på var femte företagares lokalbehov4.7.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Bland företagarna rapporterade 21 procent att distansarbetet, som eventuellt ökar, inverkar på deras lokalbehov. - Multilokalitet innebär en stor möjlighet att öka livskraften i landsbygds- och stugkommunerna. Den kan även förbättra tillgången på arbetskraft som företagarna behöver, säger Henrik Wickström, sakkunnig inom näringspolitik vid Företagarna i Finland.

Kysely: Yrittäjien luottamus eläkejärjestelmään matala, Yrittäjien korjausehdotukselle tukea28.6.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Yrittäjien eläkejärjestelmän suurin uhka on sen rahoittajien rapautunut luottamus, osoittaa Suomen Yrittäjien suuri eläkekysely. – Yrittäjän eläkejärjestelmä (YEL) pitää korjata siten, että järjestelmän uskottavuus ja luotettavuus rahoittajien eli yrittäjän silmissä paranee, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo. Järjestö esittää pakollisen vakuuttamisen alarajan nostoa.

Yrittäjägallup: Moni yrittäjä ei lomaile – kolmannes yrittäjistä on pitänyt enintään viikon lomaa27.6.2022 10:05:00 EEST | Tiedote

Lomien pitäminen on monille yrittäjille edelleen kovin hankalaa alkavalla lomakaudella. Yrittäjistä vain kolmannes pitänyt lomaa viimeisen vuoden aikana enintään viikon. Keväällä 2020 heitä oli vielä vähemmän, vain 26 prosenttia. Vain puolet, 52 prosenttia, yrittäjistä kokee pystyvänsä pitämään lomaa riittävästi. Osuus on hieman kasvanut viime vuosina.