Yrittäjäjärjestöjen kiertue starttaa: Ammatillinen koulutus yritysten ulottuville

Kauppakamarit, Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja Suomen Yrittäjät haluavat madaltaa jäsenyritystensä kynnystä hyödyntää oppilaitosyhteistyön uusia mahdollisuuksia, joita ammatillisen koulutuksen uudistus luo. Ympäri Suomea järjestettävät tietoiskut lupaavat käytännön tärppejä ja oppilaitoskontakteja otsikolla ”10 askelta onnistumiseen”.

Ammatillisen koulutuksen suuri reformi on astunut alkuvuodesta voimaan. Yritysten ja työnantajien ulottuvilla on nyt monipuolinen keinovalikoima, joka auttaa niitä saamaan taloon uutta osaamista yhteistyöllä ammatillisten oppilaitosten kanssa. Koulutus on entistä joustavampaa ja työelämälähtöisempää – kunhan tuntee uuden järjestelmän toimintaperiaatteet ja käytännön tärpit.

Kauppakamarit, Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja Suomen Yrittäjät toteuttavat aluetapahtumien kiertueen yhteistyössä Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa otsikolla ”10 askelta onnistumiseen”. Kiertueella keskitytään erityisesti työpaikalla tapahtuvan oppimisen toteuttamiseen. Yli 10 paikkakunnalla järjestettävien perehdyttämistilaisuuksien kohderyhmänä ovat paikalliset yritykset ja työnantajat.

Tehokkaat parin tunnin tietoiskut avaavat ammatillisen koulutuksen uusia mahdollisuuksia käytännönläheisellä ja vuorovaikutteisella tavalla. Yritykset saavat myös täsmäneuvontaa ajankohtaisen osaamistarpeensa täyttämiseksi. Oman alueen oppilaitokset ovat tilaisuuksissa mukana.

Ensimmäiset tilaisuudet järjestetään Hyvinkäällä 22.5. ja Raumalla 4.6. Kiertue jatkuu syksyllä ja huipentuu Helsingissä marraskuussa järjestettävään päätöstilaisuuteen.

johtaja Johanna Sipola, Keskuskauppakamari
johanna.sipola@chamber.fi, 050 352 1172

johtava asiantuntija Mirja Hannula, EK
mirja.hannula@ek.fi, 040 500 2506

johtaja Veli-Matti Lamppu, SY
veli-matti.lamppu@yrittajat.fi, 050 344 2554

Pauliina Pulkkinen Keskuskauppakamarin viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajaksi, Eero Yrjö-Koskinen vastuullisuusasiantuntijaksi22.1.2019 12:00Tiedote

Yhteiskuntatieteiden maisteri Pauliina Pulkkinen siirtyy viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajan tehtävään sekä Keskuskauppakamarin johtoryhmän jäseneksi Lääkäriliiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikön paikalta. Tätä ennen hän on työskennellyt 2012-2017 Kokoomuksen viestintäpäällikkönä sekä 14 vuotta toimittajana Helsingin Sanomissa, muun muassa kotimaantoimituksen uutispäällikkönä, Brysselin-kirjeenvaihtajana sekä taloustoimittajana. Pulkkisen vastuulla on viestintä, kauppakamariyhteistyö sekä sidosryhmäyhteistyö. Pulkkinen aloittaa tehtävässään 11.2. Valtiotieteiden maisteri Eero Yrjö-Koskinen on työskennellyt Green Budget Europen toiminnanjohtajana vuodesta 2017 sekä Kestävän kaivostoiminnan verkoston pääsihteerinä vuodesta 2015 alkaen. Aiemmin hän on työskennellyt Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtajana ja EU-parlamentin virkamiehenä. Hän toimii myös Riihimäen kaupunginvaltuustossa vihreiden valtuutettuna. Yrjö-Koskisen vastuulla on Keskuskauppakamarin uuden vastuullisu

Kauppakamarilta selviytymisvinkkejä suomalaisyrityksille Brexitin jälkeen19.1.2019 07:00Tiedote

Keskuskauppakamari on koonnut yrityksille seitsemän kohdan Brexit-selviytymisvinkit Britannian mahdollisen EU-eron johdosta. Yrityksille pelkistetään, mitä Britannian ero 29.3.2019 ilman mitään erosopimuksia eli kova Brexit käytännössä tarkoittaisi ja miten se vaikuttaisi yrityksiin sekä brittikauppaan. Samalla annetaan tietoa keskeisistä, ajan tasalla olevista Brexit-neuvontapalveluista ja tietolähteistä.