Yrittäjän päivä innostaa ja rohkaisee nuoria yrittäjyyteen

Yrittäjän päivää vietetään torstaina 5.9.2019 jo 22. kerran. Tänä vuonna päivä keskittyy yrittäjyyskasvatukseen: kuinka nuoria innostetaan ja rohkaistaan yrittäjyyteen. Tapahtumien pääpaikka on Tampere.

Tämä on ainutlaatuinen tapahtumakokonaisuus, koska päivä jakaantuu kahteen eri osioon, toiminnalliseen tapahtumaan nelosluokkalaisille ja perinteiseen iltajuhlaan. Polku yrittäjyyteen -lastentapahtumaan kutsuttiin Tampereen kaupunkiseudun neljänsiä luokkia, ja paikat täyttyivät muutamassa tunnissa. Mukaan on tulossa kymmenen luokkaa eli noin 250 alakoululaista”, kertoo tapahtuman projektipäällikkö Jenna Tuominen Tampereen kauppakamarista. Kauppakamarit ovat tänä vuonna tapahtuman pääjärjestäjiä.

Polku yrittäjyyteen -tapahtuman toimintaradalla on paljon yrittäjyyteen, yritteliäisyyteen sekä omaan aktiivisuuteen kannustavaa puuhaa.

”Radalla on tehtäviä kymmenellä eri pisteellä. Tehtävät voivat liittyä esimerkiksi kiertotalouteen, tuotteiden "tuunaamiseen", äänestämiseen tai oman yrityksen perustamiseen. Lisäksi YES Caféssa YES-verkosto jakaa opetushenkilöstölle vinkkejä yrittäjyyskasvatukseen”, kertoo Tuominen.

Polku yrittäjyyteen -tapahtumaa voi seurata myös suorana Yle Areenasta  https://areena.yle.fi/1-50270466.

Yrittäjän päivänä eri puolilla maata kuntien, yrittäjien, järjestöjen ja oppilaitosten tilaisuuksissa juhlistetaan suomalaista yrittäjyyttä. Yrittäjän päivätavoitteena on kertoa yrittäjyyden merkityksestä suomalaisessa yhteiskunnassa, nostattaa sen arvostusta ja saada nuoret innostumaan yrittäjyydestä.

Yrittäjän päivän taustavoimana on Yrittäjän Päivä -säätiö, jossa ovat edustettuina elinkeinoelämän järjestöt ja toimijat. Säätiön puheenjohtajana toimii yrittäjäneuvos Riitta Antinmäki. Hänen aloitteestaan Helsingin Kamppiin Narinkkatorille saatiin Yrittäjäpatsas vuonna 2006.

 ”Minusta on mahtavaa, että nuorille on nykyään tarjolla paljon vaihtoehtoja yrittäjyyteen jo alakoulusta lähtien. Yhteistyö koulujen, kuntien ja yrittäjyyskasvatuksen eri toimijoiden välillä on tärkeää, ja toivon että yhteistyö syvenee tulevina vuosina entisestään. On hienoa, että tämän vuoden pääjuhlan teemaksi nousi yrittäjyyskasvatus ja että juhlan eri osa-alueiden suunnittelussa ja tuotannossa on myös ollut mukana innokkaita ja taitavia nuoria yrittäjänalkuja”, Antinmäki sanoo.

Lisätietoja Yrittäjän päivän viettämisestä ja sen merkityksestä:
Yrittäjäneuvos Riitta Antinmäki, puh. 0500 311 711, riitta.antinmaki@htf.fi

Lisätietoja Yrittäjän päivän 5.9.2019 pääjuhlasta:
Toimitusjohtaja Antti Eskelinen, Tampereen kauppakamari, puh. 050 65569, antti.eskelinen@tampereenkauppakamari.fi

Pakkanen voi tehdä hallaa putkille vanhoissa taloissa – vältä putkirikot tavarantarkastajan vinkeillä  14.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Pakkaskeleillä on hyvä muistaa, että jo kymmenen asteen pakkaset voivat aiheuttaa ongelmia putkistoille vanhoissa taloissa ja pientaloissa. Jäätymiset alkavat kuitenkin useammin silloin, kun pakkasta on parikymmentä astetta. LVI-alaan erikoistunut, Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Arto Krootila kertoo vinkit putkirikkojen ehkäisemiseen.

Keskuskauppakamari: Lopputulos ratkaisee, mikä maa selviää koronasta voittajana – rokotusjärjestys ei saa olla hidaste12.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Vaikka Suomi on pärjännyt maailmanlaajuisesti tarkasteltuna covid-19:n kanssa hyvin, lopputulos eli yhteiskunnan avautuminen ja normaalin elämän jatkuminen on se, mikä lopulta ratkaisee. Jos Suomi tulee koronasta ulos muita maita myöhemmin, ei alun hyvällä menestyksellä koronan hoidossa ole mitään merkitystä, muistuttaa Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen.

Tavarantarkastuksia kysyttiin aiempaa enemmän koronavuonna 2020 - etenkin sisäremontit työllistivät tavarantarkastajia31.12.2020 08:50:00 EETTiedote

Noin kolmannes Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista hyväksytyistä tavarantarkastajista (HTT) kertoo tarkastuskyselyiden lisääntyneen koronavuonna. Kuluneen vuoden aikana tarkastuksia tehtiin erityisesti kodissa tehtyihin remonttityösuorituksiin. Myös ajoneuvoissa ja koneissa olleita vikoja ja niiden aiheuttajia selviteltiin tavarantarkastajan avulla.

Kauppakamarien koronakyselyt: Koronavuosi kohteli toimialoja eri lailla – majoitus- ja ravitsemusalalla synkintä, teollisuus ja kauppa pärjäsivät keskimääräistä paremmin, rakentaminen vasta odottaa huonoimpia aikoja30.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Koronavuosi kohteli yrityksiä ja toimialoja eri tavoin. Koronaepidemian takia hyvin iso osa yrityksistä on ollut vaikeuksissa, mutta toiset vielä suuremmissa vaikeuksissa kuin toiset. Kauppakamareiden maalis-joulukuun aikana jäsenyrityksille tekemistä laajoista kyselyistä selviää, että epidemia on kohdellut kaltoin erityisesti pieniä yrityksiä kaikilla toimialoilla. Toimialoista pahimpia kärsijöitä on ollut majoitus- ja ravitsemusala.