Yrittäjän päivä innostaa ja rohkaisee nuoria yrittäjyyteen

Yrittäjän päivää vietetään torstaina 5.9.2019 jo 22. kerran. Tänä vuonna päivä keskittyy yrittäjyyskasvatukseen: kuinka nuoria innostetaan ja rohkaistaan yrittäjyyteen. Tapahtumien pääpaikka on Tampere.

Tämä on ainutlaatuinen tapahtumakokonaisuus, koska päivä jakaantuu kahteen eri osioon, toiminnalliseen tapahtumaan nelosluokkalaisille ja perinteiseen iltajuhlaan. Polku yrittäjyyteen -lastentapahtumaan kutsuttiin Tampereen kaupunkiseudun neljänsiä luokkia, ja paikat täyttyivät muutamassa tunnissa. Mukaan on tulossa kymmenen luokkaa eli noin 250 alakoululaista”, kertoo tapahtuman projektipäällikkö Jenna Tuominen Tampereen kauppakamarista. Kauppakamarit ovat tänä vuonna tapahtuman pääjärjestäjiä.

Polku yrittäjyyteen -tapahtuman toimintaradalla on paljon yrittäjyyteen, yritteliäisyyteen sekä omaan aktiivisuuteen kannustavaa puuhaa.

”Radalla on tehtäviä kymmenellä eri pisteellä. Tehtävät voivat liittyä esimerkiksi kiertotalouteen, tuotteiden "tuunaamiseen", äänestämiseen tai oman yrityksen perustamiseen. Lisäksi YES Caféssa YES-verkosto jakaa opetushenkilöstölle vinkkejä yrittäjyyskasvatukseen”, kertoo Tuominen.

Polku yrittäjyyteen -tapahtumaa voi seurata myös suorana Yle Areenasta  https://areena.yle.fi/1-50270466.

Yrittäjän päivänä eri puolilla maata kuntien, yrittäjien, järjestöjen ja oppilaitosten tilaisuuksissa juhlistetaan suomalaista yrittäjyyttä. Yrittäjän päivätavoitteena on kertoa yrittäjyyden merkityksestä suomalaisessa yhteiskunnassa, nostattaa sen arvostusta ja saada nuoret innostumaan yrittäjyydestä.

Yrittäjän päivän taustavoimana on Yrittäjän Päivä -säätiö, jossa ovat edustettuina elinkeinoelämän järjestöt ja toimijat. Säätiön puheenjohtajana toimii yrittäjäneuvos Riitta Antinmäki. Hänen aloitteestaan Helsingin Kamppiin Narinkkatorille saatiin Yrittäjäpatsas vuonna 2006.

 ”Minusta on mahtavaa, että nuorille on nykyään tarjolla paljon vaihtoehtoja yrittäjyyteen jo alakoulusta lähtien. Yhteistyö koulujen, kuntien ja yrittäjyyskasvatuksen eri toimijoiden välillä on tärkeää, ja toivon että yhteistyö syvenee tulevina vuosina entisestään. On hienoa, että tämän vuoden pääjuhlan teemaksi nousi yrittäjyyskasvatus ja että juhlan eri osa-alueiden suunnittelussa ja tuotannossa on myös ollut mukana innokkaita ja taitavia nuoria yrittäjänalkuja”, Antinmäki sanoo.

Lisätietoja Yrittäjän päivän viettämisestä ja sen merkityksestä:
Yrittäjäneuvos Riitta Antinmäki, puh. 0500 311 711, riitta.antinmaki@htf.fi

Lisätietoja Yrittäjän päivän 5.9.2019 pääjuhlasta:
Toimitusjohtaja Antti Eskelinen, Tampereen kauppakamari, puh. 050 65569, antti.eskelinen@tampereenkauppakamari.fi

Suomalaisyritysten on hyvä hallita uudet kansainvälisen kaupan pelisäännöt10.9.2019 14:00:00 EESTTiedote

Kansainvälisen kaupan toimivuus vaatii, että sitä koskevat kansainväliset ohjeet ovat jatkuvasti ajan tasalla. Tästä syystä Kansainvälinen kauppakamari ICC on uudistanut kansainvälisen kaupan toimituksissa myyjän ja ostajan välistä suhdetta määrittelevät Incoterms-toimitusehdot. Uudet Incoterms 2020 -toimitusehdot esitellään maailmanlaajuisesti 10.9.2019 ja myös Suomessa 18.9.2019 Helsingissä pidettävässä tilaisuudessa. Lisäksi alueelliset kauppakamarit järjestävät omia tilaisuuksiaan ympäri Suomea.