Yrittäjän sairauspäivärahan omavastuuajan lyheneminen tuntuu merkittävästi yrittäjän kukkarossa

Joulukuussa eduskunta hyväksyi hallituksen lakiesityksen, jolla pyritään parantamaan yrittäjien sairausajan turvaa. Vuoden 2018 alusta sairausvakuutuslaki muuttuu siten, että yrittäjien sairauspäivärahan omavastuuaika lyhenee neljästä päivästä yhteen.

− Työntekijöillä on sairastuessaan käytössään työterveyshuolto ja työpaikan tuki. Sen sijaan yrittäjällä vastaavaa turvaverkkoa ei useinkaan ole. Yrittäjä joutuu myös kantamaan huolta yritystoimintansa jatkumisesta sekä tietysti toimeentulostaan sairastumisestaan huolimatta. Lakimuutos tarkoittaa, että yrittäjä saa Kelan sairauspäivärahaa jo seuraavana päivänä sairastumisen jälkeen, kertoo Anna-Leena Jundell, Elon kuntoutuspäällikkö.

Elon yrittäjien keskimääräinen YEL-työtulo on noin 22 000 euroa. Ennen lakimuutosta keskimääräistä työtuloa itselleen maksava yrittäjä saa viiden päivän sairastamisajalta arviolta 51 euroa sairauspäivärahaa – eli vain yhden päivän verran. Jos käytössä oli minimityötulo eli 7 645,25 euroa vuonna 2017*, summa putoaa 18 euroon samalta ajalta.

Lakimuutoksen myötä esimerkiksi sairastava yrittäjä saa keskityötulolla 204 euroa sairauspäivärahaa viideltä sairaspäivältä ja minimillä puolestaan 72 euroa. Korvausaste nousee näin aiemmasta 12 prosentista noin puoleen työtulosta.

Ammatillisesta kuntoutuksesta tukea myös yrittäjille

Jos yrittäjä huomaa työkyvyssään selvää heikentymistä tai hän on palaamassa töihin pitkän sairauspoissaolon jälkeen, on kannattavaa miettiä yhdessä työterveyshuollon, voidaanko työssä selviytymistä tukea eri keinoilla. Ammatillisen kuntoutuksen tarkoitus on löytää työ, jossa henkilö voi jatkaa työuraansa sairaudesta huolimatta.

− Ammatillisen kuntoutuksen yksi muoto on työkokeilu, jonka ajaksi yrittäjälle myönnetään kuntoutusraha maksimissaan puoleksi vuodeksi, sanoo Jundell.

Työkokeilun aikana yrittäjän on mahdollista esimerkiksi keventää työtään tai muuttaa yritystoimintaansa suuntaan, joka paremmin tukee omaa terveydentilaa.

−Toinen tyypillinen keinomme tukea yrittäjän työkykyä on osallistuminen työtä helpottavien työvälineiden tai -koneiden hankintakustannuksiin elinkeinotukena. Voimme myös tukea yrittäjän kouluttautumista uuteen ammattiin, mikäli muut kuntoutuskeinot eivät ole tarkoituksenmukaisia.

*Vuonna 2018 minimityötulo on 7 656,26 euroa.

Kristiina Nieminen, viestinnän suunnittelupäällikkö, 040 5868 778 tai 020 7035 106, kristiina.nieminen@elo.fi

Lisätietoja kuntoutuksesta www.elo.fi/kuntoutus sekä Elon asiakkaille neuvontaa kuntoutuksesta puh. 020 694 726.

Kysyimme nuorilta: Eläkkeistä kaivataan lisää tietoa31.8.2018 07:30Tiedote

Vain 10 prosenttia nuorten kyselyyn vastanneista nuorista kertoo olevansa hyvin perillä siitä, miten oma eläke muodostuu. 60 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että nuorille ei ole tarjolla tarpeeksi tietoa eläkeasioista. Tulokset selvisivät työeläkeyhtiö Elon 17–30-vuotiaille tuottamasta työelämä- ja eläkekyselystä. Kyselyssä kartoitettiin nuorten työelämäodotuksia, eläketietoutta ja luottamusta eläkejärjestelmään. Työltä toivotaan hyvää yhteishenkeä ja jatkuvaa oppimista Nuorten selkeä työelämän ykköstoive oli viihtyisä työpaikka: 76 prosenttia vastaajista listasi hyvän työilmapiirin tärkeimpien työelämäodotustensa joukkoon. Vastauksissa näkyi myös nuorten halu päättää omista työtavoistaan ja -ajoistaan. Joustavat työkäytännöt olivat työelämäodotusten kärkipäässä yli kolmasosalla vastaajista. Viime vuosina paljon pinnalla ollut kansainvälisyys jäi listan loppupäähän. Tämä voi osaltaan selittyä sillä, että kansainvälisyydestä on tullut nuorille arkipäivää esimerkiksi kasvavan vaih