Yrittäjän sairauspäivärahan omavastuuajan lyheneminen tuntuu merkittävästi yrittäjän kukkarossa

Joulukuussa eduskunta hyväksyi hallituksen lakiesityksen, jolla pyritään parantamaan yrittäjien sairausajan turvaa. Vuoden 2018 alusta sairausvakuutuslaki muuttuu siten, että yrittäjien sairauspäivärahan omavastuuaika lyhenee neljästä päivästä yhteen.

− Työntekijöillä on sairastuessaan käytössään työterveyshuolto ja työpaikan tuki. Sen sijaan yrittäjällä vastaavaa turvaverkkoa ei useinkaan ole. Yrittäjä joutuu myös kantamaan huolta yritystoimintansa jatkumisesta sekä tietysti toimeentulostaan sairastumisestaan huolimatta. Lakimuutos tarkoittaa, että yrittäjä saa Kelan sairauspäivärahaa jo seuraavana päivänä sairastumisen jälkeen, kertoo Anna-Leena Jundell, Elon kuntoutuspäällikkö.

Elon yrittäjien keskimääräinen YEL-työtulo on noin 22 000 euroa. Ennen lakimuutosta keskimääräistä työtuloa itselleen maksava yrittäjä saa viiden päivän sairastamisajalta arviolta 51 euroa sairauspäivärahaa – eli vain yhden päivän verran. Jos käytössä oli minimityötulo eli 7 645,25 euroa vuonna 2017*, summa putoaa 18 euroon samalta ajalta.

Lakimuutoksen myötä esimerkiksi sairastava yrittäjä saa keskityötulolla 204 euroa sairauspäivärahaa viideltä sairaspäivältä ja minimillä puolestaan 72 euroa. Korvausaste nousee näin aiemmasta 12 prosentista noin puoleen työtulosta.

Ammatillisesta kuntoutuksesta tukea myös yrittäjille

Jos yrittäjä huomaa työkyvyssään selvää heikentymistä tai hän on palaamassa töihin pitkän sairauspoissaolon jälkeen, on kannattavaa miettiä yhdessä työterveyshuollon, voidaanko työssä selviytymistä tukea eri keinoilla. Ammatillisen kuntoutuksen tarkoitus on löytää työ, jossa henkilö voi jatkaa työuraansa sairaudesta huolimatta.

− Ammatillisen kuntoutuksen yksi muoto on työkokeilu, jonka ajaksi yrittäjälle myönnetään kuntoutusraha maksimissaan puoleksi vuodeksi, sanoo Jundell.

Työkokeilun aikana yrittäjän on mahdollista esimerkiksi keventää työtään tai muuttaa yritystoimintaansa suuntaan, joka paremmin tukee omaa terveydentilaa.

−Toinen tyypillinen keinomme tukea yrittäjän työkykyä on osallistuminen työtä helpottavien työvälineiden tai -koneiden hankintakustannuksiin elinkeinotukena. Voimme myös tukea yrittäjän kouluttautumista uuteen ammattiin, mikäli muut kuntoutuskeinot eivät ole tarkoituksenmukaisia.

*Vuonna 2018 minimityötulo on 7 656,26 euroa.

Kristiina Nieminen, viestinnän suunnittelupäällikkö, 040 5868 778 tai 020 7035 106, kristiina.nieminen@elo.fi

Lisätietoja kuntoutuksesta www.elo.fi/kuntoutus sekä Elon asiakkaille neuvontaa kuntoutuksesta puh. 020 694 726.

Kati Kniivilä Elon kiinteistösijoitusjohtajaksi11.1.2018 09:00Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon kiinteistösijoitusjohtajaksi on nimitetty Kati Kniivilä. Hän on aloittanut Elon listaamattomat sijoitukset -yksikössä 2.1.2018. Kniivilällä on erittäin pitkä kokemus kiinteistösijoitusalalta. Aiemmin hän on työskennellyt mm. Ovenian, Saton ja Newsecin kehitysjohtajana. Koulutukseltaan hän on diplomi-insinööri. Kati Kniivilä raportoi tehtävässään listaamattomista sijoituksista vastaavalle johtajalle Timo Steniukselle. - Kati on erinomainen lisä Elon riveihin. Hänen kattava osaamisensa ja kokemuksensa tukee Elon listaamattomat sijoitukset -yksikön toimintaa sekä auttaa kehittämään siitä entistä parempaa. Olen erittäin iloinen Katin liittymisestä tiimiimme, kertoo Stenius. Lisätietoja: Timo Stenius, johtaja, listaamattomat sijoitukset, timo.stenius.elo.fi, puh. 020 703 5359

Elo osti Exilion Real Estate 1 Ky:n osuudet2.1.2018 15:21Tiedote

Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo osti 2.1.2018 toteutetulla kaupalla Kevan ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen osuudet Exilion Real Estate 1 -kommandiittiyhtiöstä. Kaupan myötä yhtiön omistus siirtyi kokonaan Elolle ja Elon sijoituksen arvo nousi noin 250 miljoonaan euroon. Ennen kauppoja Elon omistusosuus Exilion Real Estate 1 Ky:ssä oli noin 55 prosenttia. Exilion Real Estate 1 Ky omistaa kolme toimitilakiinteistöä, jotka sijaitsevat Helsingin keskustassa ja Ruoholahdessa. Kiinteistöjen vuokrattava pinta-ala on noin 50 000 neliömetriä koostuen toimisto-, hotelli- ja liiketiloista. Yhtiö jatkaa vastuullista sijoitustoimintaansa keskittyen suuriin riskitasoltaan maltillisiin toimitilakohteisiin. ”Vuonna 2007 perustetun Exilion Real Estate 1 Ky:n 10-vuotinen sijoitustoiminta on ollut menestyksekästä. Olemme tyytyväisiä mahdollisuuteen kasvattaa omistustamme yhtiössä ja jatkaa sen erinomaisen kiinteistösalkun aktiivista kehittämistä Exilionin sitoutuneen ja osaavan organisaa