Yrittäjät ei hyväksy SAK:n ajamaa syrjivää sääntelyä

Yrittäjät ei hyväksy SAK:n esitystä luottamusmiesjärjestelmän laajentamisesta järjestäytymättömiin yrityksiin. - Se olisi karkea virhe, joka syventää syrjivää sääntelyä, Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen sanoo.

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen. Kuva: Markus Sommers. Kuva tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta ilmoitti viime viikolla SAK:n edustajistossa, että ”akuutein ongelma on varmistaa luottamushenkilöiden tunnustaminen järjestäytymättömissä yrityksissä”. Hän esitti myös lainsäädäntötoimia turvaamaan työehtosopimusten kattavuutta, kun joillakin aloilla irtaudutaan työehtosopimuksista.

- Elorannan esitys ei käy - myös periaatteellisista syistä. Eloranta unohtaa sen vapaan yhteiskunnan lähtökohdan, että järjestäytymisvapaus on työntekijöiden lisäksi myös työnantajien oikeus, jota ei voi lailla rajoittaa, Suomen Yrittäjien valtuuston puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoi tiistaina Yrittäjien valtuuston kevätkokouksessa.

- Työehtosopimuksien tekemisen pitää olla mahdollista - myös kansainvälisten sopimusten mukaan - mutta pakkoa siihen ei voi olla. Suomen yleissitovuus on kansainvälinen kummajainen. Sitä ei pidä laajentaa vaan keventää. Nyt työehtosopimuksia on noudatettava, vaikka yrityksen osapuolet katsovat, etteivät ne palvele yrityksen tai työntekijöiden tarpeita ja haluavat sopia muuta, hän totesi.

Salminen: ”Jokaisen pitää olla lain edessä yhdenvertainen, oli liitossa tai ei.”

SAK:n malli syventäisi syrjivää sääntelyä, Suomen Yrittäjien hallituksen puheenjohtaja Petri Salminen sanoi puheessaan Yrittäjien valtuustolle.

- Nykyinen yleissitovuus syrjii suurta osaa työntekijöistä ja työpaikoista. Syrjivän säätelyn laajentaminen olisi karkea virhe, Salminen sanoi.

- Jokaisen pitää olla lain edessä yhdenvertainen, oli liitossa tai ei. Tämä itsestäänselvyys ei toteudu työpaikoilla, joissa vähemmistö voi ilmoittaa edustavansa enemmistöä. Tämä on väärin.

Salmisen mielestä jokaisen pitää voida vaikuttaa oman työpaikan asioihin.

- Vapaassa yhteiskunnassa saa kuulua liittoon mutta myös olla kuulumatta. Järjestäytymättömyys ei ole peruste viedä puhevaltaa omissa asioissa. Vaaleissakin saa Suomessa äänestää, vaikka ei ole puolueen jäsen.

Pentikäinen: Ay-liike ei edusta kaikkia työntekijöitä

Luottamusmiehen vallan vahvistaminen olisi ammattiliittojen, ei työntekijöiden vallan vahvistamista, Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoi valtuuston kokouksessa.

- Ay-liike ei edusta kaikkia työntekijöitä vaan jäseniään. Luottamusmies edustaa liittoon kuuluvia työntekijöitä ja hänen valintaansa voivat yleensä osallistua vain liiton jäsenet. Monella työpaikalla kyse on vähemmistön edustajasta, Pentikäinen muistutti.

- Luottamusmiehen asema perustuu työehtosopimukseen. Laissa on turvattu 2001 lähtien työntekijöiden edustus luottamusvaltuutettusäännöksellä. Luottamusvaltuutettu edustaa kaikkia. Hän voi olla liiton jäsen, jos haluaa. Hän voi tukeutua liiton apuun, jos kokee sen tarpeelliseksi, hän totesi.

- Luottamusmiehen aseman pönkittäminen lailla ei turvaa kaikkien työntekijöiden oikeuksia. Luottamusvaltuutetun valintaan voivat osallistua tasapuolisesti kaikki. Miksi se ei kelpaa ay-liikkeelle. Liitolla ei voi olla edustusmonopolia vastoin työpaikan työntekijöiden tahtoa, Pentikäinen sanoi.

Mäkynen, Salminen ja Pentikäinen puhuivat Suomen Yrittäjien valtuuston kevätkokouksessa. Myöhemmin tänään valtuusto ottaa kantaa kuntavaaleihin.

Suomen Yrittäjien valtuuston puheenjohtaja Jyrki Mäkynen. Kuva: Markus Sommers. Kuva tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.
Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers. Kuva tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Alle puolet yrittäjistä pystyy pitämään riittävästi lomaa9.6.2021 07:52:52 EEST | Tiedote

12 prosenttia yrittäjistä ei lomaile tänä kesänä ollenkaan, 16 prosenttia lomailee korkeintaan viikon, käy ilmi Yrittäjägallupista. Alle puolet kokee pystyvänsä pitämään riittävästi lomaa. “Nämä ovat huolestuttavia tietoja. Yrittäjäkin tarvitsee lomansa. Muuten voimat loppuvat eikä ajattelu uudistu. Jos vain mahdollista, kannattaa pitää edes lyhyt loma”, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät: Pienyrityksiä pitää auttaa digitalisoimaan taloushallintoaan - taloudenpitoon ja velvoitteisiin kuluva aika minimoitava, jotta jää aikaa tehdä bisnestä31.5.2021 13:31:04 EEST | Tiedote

- Pienyritysten taloushallinnon digitalisoitumista on edistettävä niin, että tunnistetaan yrittäjien arjen tarpeet ja vastataan niihin. Tuore selvitys paikantaa kehittämiskohtia, joihin viranomaisten ja taloushallintoalan on tartuttava, jotta taloudenhoidosta ja sen velvoitteista koituisi pienyrityksille mahdollisimman vähän vaivaa, Suomen Yrittäjien digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä sanoo.