Yrittäjät EU:n elvytyspaketista: Uudistusten ja investointien toteuttamisessa tärkeä hyödyntää yritysten osaamista

Euroopan unionin elvytysvälineen tuet tulee kohdistaa Suomessa investointeihin ja uudistuksiin, jotka luovat uutta kasvua, työpaikkoja ja tukevat pk-yritysten siirtymää vihreään ja digitaaliseen talouteen, vaatii Suomen Yrittäjät.

Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen. Kuva: Markus Sommers. Kuva median vapaasti käytettävissä.

Euroopan unionin elvytysvälineen kansallinen valmistelu on käynnissä. Suomen Yrittäjien ehdotus Euroopan unionin elvytysvälineen kansalliseksi ohjelmaksi luo uutta kasvua, työpaikkoja ja tukevat pk-yritysten siirtymää vihreään ja digitaaliseen talouteen.

- Uudistusten ja investointien toteuttamisessa on tärkeä hyödyntää laajasti yksityisen sektorin osaamista, jonka avulla voidaan varmistaa elvytystoimien tehokkuus ja vaikuttavuus, pääekonomisti Mika Kuismanen sanoo.

Suomalaisyrityksillä merkittävä rooli hiilineutraalisuuden edistäjinä

Rakennusten energiatehokkuutta tulee parantaa korjaamalla olemassa olevaa infrastruktuuria ja ottamalla käyttöön uutta vähähiilisyyttä edistävää teknologiaa.

- Tässä suomalaisilla yrityksillä pn korkean teknologian osaajina merkittävä rooli hiilineutraalisuuden edistäjinä, Kuismanen huomauttaa.

Yrittäjien mukaan tukea tulee ohjata pienten ja keskisuurten yritysten vähähiilisyyttä ja kiertotaloutta edistäviin hankkeisiin ja liiketoimintamalleihin, esimerkiksi raaka-aineiden uusiokäyttöä sekä sivuvirtojen hyödyntämistä ja kierrätystä edistäviin investointeihin. Myös pk-yritysten energia- ja materiaalitehokkuutta parantavien investointien tukeminen on tärkeä elementti hiilineutraalisuuden edistämisessä.

- Liikenneinfrastruktuuria tulee parantaa ja uusia infrahankkeita tukea valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman mukaisesti. Lisäksi liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien latauspiste- ja jakeluverkostoa tulee laajentaa, Suomen Yrittäjien EU-asioiden asiantuntija Mira-Maria Kontkanen sanoo.

Vientiä ja yritysten digitalisaatiota kannattaa tukea

Yrittäjien mukaan kestävän elpymisen ja kasvun turvaamiseksi on monipuolistettava suomalaista vientiä tukemalla entistä vahvemmin palveluvientiä harjoittavia pk-yrityksiä tavaravientiä harjoittavien pk-yritysten ohella.

Viranomaispalveluiden digitalisointia tulee jatkaa niin, että yritykset saisivat entistä suurempaa tehokkuushyötyä digitalisoidessaan esimerkiksi yrityksen taloushallintoa tai muita tukitoimintojaan. Digitalisoinnissa tulee kuitenkin ottaa huomioon yritysten mahdollisuus ja valmius niiden hyödyntämiseen.

Koulutus-, tutkimus- ja innovaatiotoimintaan tulee erityisesti panostaa, jotta Suomi saadaan korkeamman potentiaalisen kasvun uralle. Myös ammatillisen koulutuksen kehittämistä tukee tukea erityisesti työelämässä oppimisen, työpaikkaohjaajakoulutuksen sekä oppisopimusten paremman hyödyntämisen keinoin.

Työllisyyttä voi parantaa monin keinoin

Työvoiman tarpeen ja tarjonnan kohtaanto-ongelmaan vastaamiseen tulee etsiä ratkaisuja työvoiman liikkuvuutta ja osaamisen kehittämistä edistäviä aloitteita tukemalla.

- Työvoiman liikkuvuutta voidaan tukea väljentämällä liikkuvuusavustuksen kriteereitä ja kohdentamalla sitä toimialoille tai tehtäviin, joissa on tarvetta lisätyövoimalle. Myös kohtuuhintaisen asuntotuotannon tukeminen on keino parantaa työvoiman liikkuvuutta, Kuismanen toteaa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden saatavuuden vahvistamisessa on vielä paljon tehtävää. Elvytyspaketin avulla tulee esimerkiksi luoda kansallinen sosiaali- ja terveyspalveluiden kasvu- ja investointiohjelma sekä luoda palveluiden turvaamiseksi palvelusetelijärjestelmä.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 380 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 59 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Työllisyys on hallituksen vastuulla1.12.2020 10:24:40 EETBlogi

"Nyt neuvottelupöydän ympärillä kukaan ei edustanut ammattiliittoihin kuulumattomia eli järjestäytymättömiä työntekijöitä tai työnantajia, jotka eivät kuulu EK:n jäsenliittoihin. Siksi esimerkiksi ylivoimainen valtaosa työnantajayrityksistä oli valmistelun ulkopuolella", Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kirjoittaa yli 55-vuotiaiden työllisyyden parantamista pohtineesta työryhmästä Yrittäjät.fi:n blogissaan.

Yle, EK ja markkinatalous23.11.2020 12:58:05 EETBlogi

On syntynyt jonkin verran keskustelua, kun Yleisradion toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila on ehdolla työnantajaliitto Paltan hallituksen puheenjohtajaksi. Siinä roolissa hän on myös tullut valituksi Elinkeinoelämän EK:n hallitukseen ja työvaliokuntaan. (---) Jokainen järjestö valitsee tietenkin itse hallintonsa. Entisenä mediajohtajana ja nykyisenä elinkeinoelämän järjestöjohtajana haluan todeta asiasta muutaman näkökulman yrittäjyyden näkökulmasta, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kirjoittaa Yrittäjän puolella -blogissaan.

Yrittäjät: Kuntien korvattava suojautumisen kustannukset yksityisille palveluntuottajille20.11.2020 06:56:00 EETTiedote

- Valtio on luvannut korvata täysimääräisesti kunnille koronapandemiasta aiheutuneet lisäkustannukset. Korvausten ansiosta monen kunnan ennustettu tilinpäätöksen alijäämä muuttuu jopa ylijäämäksi. On hämmästyttävää, että kunnat eivät kuitenkaan ole maksaneet alihankkijoilleen niille kuuluvaa osuutta koronaviruksen aiheuttamista lisäkustannuksista, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala ihmettelee.