Yrittäjät ja SKAL: Kuljetusalaa pitää auttaa nopeasti

Suomen Yrittäjät ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL patistavat hallitusta toteuttamaan pikaisesti tukipaketin Ukrainan sodan vuoksi vaikeuksiin ajautuneelle kuljetusalalle. ”On hämmästyttävää, että päätöksiä ei saada tehtyä. Meillä ei ole varaa antaa kuljetusyritysten kaatua. Asia on erittäin tärkeä Suomen talouden ja huoltovarmuuden kannalta”, sanoo Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.

Toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Järjestöt esittävät hallitukselle kolmen toimenpiteen ohjelmaa:

1. Ammattidieselin nopea valmistelu.

2. Jakeluvelvoitteen määräaikainen poisto 31.12.2022 asti.

3. Yleinen kustannustuki, joka kohtelee tasapuolisesti ja kilpailuneutraalisti logistiikkaketjun yrityksiä.

”Jakeluvelvoitteen poistaminen määräaikaisesti olisi vaikuttava keino, koska sen merkitys dieselin hinnanmuodostuksessa alkaa lähestyä jo veron määrää. Tämä on kohtuuton lisäkustannus pitkien etäisyyksien maassa. Se heikentää kilpailukykyämme jo sijaintimme takia”, sanoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala.

”Polttoaineiden hinnannousu on kiihtynyt Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Tilanne on erittäin vaikea monelle kuljetusalan yritykselle. Monilla on vaikeuksia selvitä laskuistaan. Tukiohjelma tarvitaan nyt ilman viivytyksiä”, Pentikäinen sanoo.

”Ammattidiesel auttaisi kuljetusalaa. Jakeluvelvoitteen määräaikainen poistaminen tukisi myös sellaisia yrityksiä, jotka jäävät ammattidieselin rajojen ulkopuolelle, kun se alentaisi tuntuvasti dieselin pumppuhintaa. Kustannustuki olisi tarpeen, jos mainitut toimenpiteet eivät riitä”, Pentikäinen perustelee.

Suomessa on Euroopan korkeimpia jakeluvelvoitteita. EU edellyttää jakeluvelvoitteen olevan vuonna 2030 14 prosenttia. Suomessa se on nyt 5,5 prosenttia yli vuoden 2030 tavoitteen. SKALin tekemien laskelmien mukaan tämänhetkisillä hinnoilla 19,5 prosentin jakeluvelvoitteen tuoma lisähinta dieselille on minimissään 35 senttiä per litra.

”Jakeluvelvoitteesta kiinni pitämisen sijasta tärkeämpää olisi huolehtia siitä, että Suomi säilyttää toimivan logistisen järjestelmänsä, kuljetusyritykset selviytyvät sekä huoltovarmuus ja alan työpaikat turvataan”, Kujala sanoo.

”Suomi on pitkien etäisyyksien maa etäällä suurista markkinoista. Meille toimiva logistiikka-ala on välttämättömyys. Kuljetusyrityksiä autetaan nyt eri puolilla Eurooppaa”, Pentikäinen muistuttaa.

Lisätietoja: Mikael Pentikäinen, toimitusjohtaja, 040 5041944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi, Suomen Yrittäjät ja Anssi Kujala, toimitusjohtaja, 0400 567 925, anssi.kujala@skal.fi Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL

Toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Inbjudan till massmedia: Tusen kommunala beslutsfattare samlas i Vasa 18-19 maj10.5.2022 09:08:57 EEST | Kutsu

I vilka kommuner är verksamhetsförutsättningarna för företagande de bästa i landet? Varför är vissa kommuner mer framgångsrika än andra? Erbjuder Finland företagen en bra grogrund för tillväxt och internationalisering? Vilken kommun har det bästa företagsklimatet? Bland annat dessa frågor diskuteras på Kommunledningens seminarium som Företagarna i Finland ordnar i Vasa 18-19 maj 2022. Temat i år är tillväxt och livskraft.

Yrittäjägallup: Puolet pk-yrityksistä riippuvaisia alustapalveluista9.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Puolet pk-yrityksistä on riippuvaivaisia alustapalveluista, kuten hakukoneista ja pilvipalveluista. Riippumattomia on vain 15 prosenttia yrityksistä, osoittaa Yrittäjägallup. - Pk-yritysten markkinointi ja myynti sekä välttämättömät liiketoiminnot pyörivät yhä useammin alustapalveluiden varassa, jotka ovat tyypillisesti yritysjättien tarjoamia. Uusi sääntely tulee parantamaan yritysten asemaa alustojen käyttäjinä, sanoo digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä Suomen Yrittäjistä.

Suomen ja Ruotsin yrittäjäjärjestöt: Nato-jäsenyys tärkeä yrittäjille ja yrityksille5.5.2022 12:30:00 EEST | Tiedote

// Kirjoitus on julkaistu alun perin Kauppalehdessä ja Dagens Industrissa 5.5.2022. // Nyt on aika. Vuosien jahkailu ja jaarittelu ovat ohi. Ruotsin ja Suomen yrittäjäjärjestöt haluavat lähettää vahvan viestin molempien maiden johdolle puolustusliitto Nato-jäsenyyden hakemiseksi mahdollisimman pian. Se vahvistaisi turvallisuutta, vapautta ja vakautta Pohjoismaissa ja koko Itämeren alueella. Tämä on olennaista yritysten ja yrittäjien kannalta. Se myös selkeyttäisi Ruotsin ja Suomen asemaa sekä vähentäisi Venäjän aiheuttamaa maihin kohdistuvaa markkinariskiä, joka on kasvanut Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Jäsenyys vahvistaisi yritystoiminnan edellytyksiä koko Pohjolassa. Nato-jäsenyys on nyt erityisen perusteltua, koska Ruotsin ja Suomen turvallisuusympäristössä on tapahtunut Venäjän hyökättyä Ukrainaan suuri muutos. Venäjän aloittama sota vaarantaa koko Euroopan vakauden. Myös pohjoisen Euroopan turvallisuustilanne on vakavampi ja vaikeammin ennakoitava. On syytä olettaa, että tilanne ei