Yrittäjät: Jokaiselle oikeus palveluseteliin

Uusi hallitus on sitoutunut uudistamaan palvelusetelilain. Se myös lupaa lisätä hoitajien määrää ja nopeuttaa ihmisten pääsyä hoitoon. - Nämä ovat tärkeitä tavoitteita. Toteutuakseen tämä edellyttää ihmisille oikeutta palveluseteliin, Suomen Yrittäjien elinkeino- ja kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin sanoo.

Satu Grekin. Kuva: Markus Sommers

Palvelusetelillä ihminen voi asioida valitsemassaan paikassa. Palvelusetelien käyttö sosiaali- ja terveyspalveluissa voidaan moninkertaistaa jo ennen kuin sote-uudistus astuu voimaan.

Pienille yrityksille palvelusetelit ovat paras väylä päästä mukaan sote-tuottajaksi. Kotimaisten pk-yritysten palveluita toimialalla tarvitaan jo jonojen lyhentämiseksi ja palveluiden saatavuuden takaamiseksi.

- Asiakkaan vapaus valita palveluntuottajansa palvelusetelillä ja vaihtaa sitä niin halutessaan antaa hänelle päätäntävaltaa omista asioistaan ja mahdollisuuden tulla kuulluksi, Grekin sanoo.

Ihmiset jonoista hoitoon - kolme porrasta setelien käyttöönottoon

1. Asiakkaalle subjektiivinen oikeus palveluseteliin

Asiakkaalle on tarjottava palveluseteliä perusterveydenhuollon palveluissa. Näin lääkäriin päästään paremmin viikon määräajassa ja palvelun laatu paranee.

- Järjestäjän, tuottajien ja asiakkaiden kokemukset palvelusetelistä ovat hyviä. Palveluseteliä käyttää valtaosa kunnista ja suunta on kasvava, Grekin sanoo.

Palveluseteleitä käytettiin valtakunnallisesti 374 miljoonaa euron arvosta vuonna 2017, mistä soten osuus varhaiskasvatuksen poistamisen jälkeen on 225 miljoonaa euroa.

- Seteli tuo säästöä jo siinä, että vain toteutuneista palveluista maksetaan, ei esimerkiksi peruuntuneista ajoista.

2. Sama kustannuslaskenta hinnoittelun pohjaksi

Palvelusetelin hinnoittelu perustuu vastaavan palvelun julkisen tuotannon kustannuksiin.

- Kustannuslaskenta on liian kirjavaa ja se harvoin huomioi kaikki kustannukset. Julkista sektoria pitää lailla kannustaa laskemaan oman tuotantonsa kustannukset aidosti ja vertailukelpoisesti, Grekin vaatii.

- Tämän jälkeen setelillä voidaan aidosti edistää palveluiden kustannustehokkuutta, kun palvelusetelin arvonmäärityksen pohjana on samalla tavoin laskettu julkinen tuotanto.

3. Maakunnille valtuudet palvelusetelien kehittämiseen

- Maakuntien itsehallinnon pitää mahdollistaa, että palveluseteliä voidaan kehittää yrittäjyyteen, innovointiin ja tuotekehittelyyn kannustavaksi. Se mahdollistaisi hyvällä hoidolla erottumisen, Grekin kannustaa.

Satu Grekin. Kuva: Markus Sommers

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Vuoden nuori yrittäjä -palkinnosta kilpailevat efektilaiteyrittäjä, luomuruuan tukkukauppiaat ja leikkikenttäyrittäjä30.5.2020 07:00:00 EESTTiedote

Vuoden nuori yrittäjä 2020 -kilpailun finaaliin ylsivät efekti- ja äänilaitteita valmistava Douglas Castro yrityksellä Darkglass Electronics Helsingistä, luomuruuan tukkukauppaa pyörittävät Lasse ja Maria Jalkanen yrityksellä Foodin Keski-Suomesta ja leikki- ja urheiluvälineiden valmistukseen keskittyvä Tomi Mäkilä yrityksellä Leikkiset Hämeestä.

Yrittäjägallup: Yrityksissä pientä virkoamista, mutta tilanne yhä paha29.5.2020 10:30:00 EESTTiedote

Yritysten tilanne on hieman parantunut toukokuussa, tuore Yrittäjägallup kertoo. - Pientä virkoamista on havaittavissa, mutta yleistilanne on yhä paha, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi. Yrittäjät ehdottaa hallitukselle laajaa työmarkkinauudistuspakettia. - Pitää lopettaa reformivälttely. Emme voi kiertää vuosikymmeniä työmarkkinauudistuksia kuin kissa kuumaa puuroa, hän sanoo.

Kutsu: Yrittäjägallup julki tänään klo 10: Miten koronakriisin vaikutus yrityksiin on kuukaudessa muuttunut?29.5.2020 07:11:00 EESTKutsu

Miten koronakriisi vaikuttaa Suomessa toimiviin yrityksiin nyt? Onko kuukaudessa tapahtunut muutoksia? Jos on, mihin suuntaan? Ovatko tuet tehonneet? Suomen Yrittäjät julkistaa tuoreen Yrittäjägallupin tulokset verkkotiedotustilaisuudessa tänään klo 10 alkaen. Samalla kerrotaan, mitä keinoja Yrittäjät esittää, jotta Suomi pääsee kriisin jälkeen liikkeelle.

Kutsu: Miten koronakriisin vaikutus yrityksiin on kuukaudessa muuttunut? Mennäänkö parempaan vai huonompaan suuntaan? Yrittäjägallup julki 29.5. klo 1028.5.2020 07:12:00 EESTKutsu

Miten koronakriisi vaikuttaa Suomessa toimiviin yrityksiin nyt? Onko kuukaudessa tapahtunut muutoksia? Jos on, mihin suuntaan? Ovatko tuet tehonneet? Suomen Yrittäjät julkistaa tuoreen Yrittäjägallupin tulokset verkkotiedotustilaisuudessa perjantaina 29.5. klo 10. Samalla kerrotaan, mitä keinoja Yrittäjät esittää, jotta Suomi pääsee kriisin jälkeen liikkeelle.

Kutsu: Miten koronakriisin vaikutus yrityksiin on kuukaudessa muuttunut? Mennäänkö parempaan vai huonompaan suuntaan? Yrittäjägallup julki 29.5. klo 1026.5.2020 12:56:55 EESTKutsu