Yrittäjät: Kilpailulain muutos tekee kilpailusta reilumpaa julkisen ja yksityisen välille

Suomen Yrittäjät vaatii kilpailututkintaan vauhtia. Valtioon ja kuntiin kohdistuvat kilpailututkinnat kestävät nyt vuosia. Tänään annettu esitys kirjanpidon eriyttämisvelvollisuudesta on hyvä alku kilpailulain kehittämisessä. Lisäksi tarvitaan kuntien, maakuntien ja valtion kilpailurikkomuksiin uhka ankarammasta seuraamuksesta, jotta kilpailu normalisoituu nopeammin.

Kilpailun laillisuutta valvoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV). Kilpailuvalvonnan tehostamiseksi hallitus esittää nyt muutoksia. Ne liittyvät hallitusohjelmakirjaukseen reilummasta kilpailusta sekä kilpailuviranomaisten toimivaltuuksia sääntelevään EU-direktiiviin. Muutoksista yrittäjyyttä edistää uusi kirjanpidon eriyttämisvelvoite julkisen toimijan liiketoiminnan ja lakisääteisen toiminnan välille.

Kunnilla ja kuntayhtymillä on paljon liiketoimintaa esimerkiksi kunnossapito- ja maanrakennuspalveluissa, ateria-, kuljetus-, vartiointi-, ICT- ja pesulapalveluissa sekä oppilaitosten kyljessä.

- Jos julkinen liiketoiminta saa perusteetonta etumatkaa, joka aiheuttaa yhtä tehokkaan kilpailijan syrjäyttämisen, kilpailu estyy. Silloin kilpailullisuuden tehokkuushyödyt jäävät saavuttamatta, kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin Suomen Yrittäjistä sanoo.

- Ongelma on, että julkissektorin laittomuuksia ei nykylain ja -valvonnan keinoin saada kuriin. Kohteilla ei ole kiirettä myötävaikuttaa tutkintaan, sillä korko ei juokse.

Suomen Yrittäjät kannattaa kilpailulain kiristämistä erityisesti julkissektorin elinkeinotoiminnan kilpailuvalvonnassa.

- Laittomuuksia ratkotaan nyt ensisijaisesti neuvottelemalla. Neuvotteluilla ei ole takarajaa, ja ne ovat kestäneet jopa yli kolme vuotta. Se on liian pitkä aika, Grekin sanoo.

Tuon ajan kilpailuhäiriö jatkuu, sillä riittävän rangaistuksen uhan puuttuessa kunnilla ei ole painetta auttaa KKV:tä tutkimaan nopeammin.

Suomen Yrittäjien mielestä kaikista kilpailulain rikkomuksista pitää rangaista yhtä tehokkaasti kuin esimerkiksi kartelleista, jotta saavutetaan ennaltaehkäisevä pelotevaikutus.

- Nyt esitettävä kirjanpidon eriyttämisvelvoite on tärkeä, sillä erillinen kirjanpito nopeuttaa KKV:n tarkastuksia, Grekin kehuu.

Tarvitaan neljä muutosta

Suomen Yrittäjien mielestä tulevaisuudessa reilun kilpailun yksityisen ja julkisen välille turvaisivat seuraavat lakimuutokset:

1. Enimmäisaika viranomaistutkinnalle. Sopiva enimmäisaika olisi 6–12 kuukautta. Enimmäiskesto on käytössä jo sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnassa.

2. Yhteinen kustannuslaskennan malli, jota kuntien, maakuntien ja valtion on pakko käyttää tuotantonsa kustannuksia määriteltäessä. Vain näin voidaan vertailla tuotannon kustannuksia.

3. Kielto ja sanktio kilpailuneutraliteettirikkomuksista, ja kilpailuoikeudellinen vahingonkorvausvelvollisuus niihin.

4. Pienimpien yritysten markkinoilla pysymistä edistäisi viranomaisvalvonta, joka torjuisi niihin kohdistuvia kohtuuttomia sopimusehtoja tai -käytäntöjä

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Företagarna i Finland har valt Finland, väx! till sitt valtema.19.10.2018 11:43Tiedote

Företagarna i Finland vill att 2020-talet ska bli tillväxtens årtionde. Utan en hållbar tillväxt är det omöjligt att höja sysselsättningsgraden till 80 procent. En hög sysselsättningsgrad är en förutsättning för att Finland på 2020-talet ska klara av vårdbehoven som den åldrande befolkningen medför samt klara av att satsa på utbildning, miljöskydd, försvaret och annan samhällsutveckling.

Yrittäjien liittokokous: Kansanvaltaa pitää kunnioittaa19.10.2018 11:24Tiedote

Suomen Yrittäjät on pettynyt siihen, että ammattiliitot jatkavat työtaisteluaan pienten yritysten henkilöperusteisen irtisanomisen keventämistä vastaan, vaikka eduskunnan enemmistö antoi hankkeelle tukensa keskiviikkona tiedonantoäänestyksessä. - Ay-liike taistelee nyt eduskunnan tahtoa vastaan, puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo. Yrittäjät kannustaa vastatoimena yrittäjiä lopettamaan ay-liittojen jäsenmaksuperinnän ja hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin poliittisten lakkojen rajoittamiseksi.