Yrittäjät: Kuntien tehtävät tulee selkiyttää ja ratkaista julkisten palveluiden rahoitus

Seuraavan hallituksen on tartuttava määrätietoisesti kuntien haasteisiin, joita ovat muun muassa väestön ikääntyminen, kaupungistuminen ja ilmastonmuutos. – Yrittäjyys on osa näiden haasteiden ratkaisua, vinkkaa Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen.

– Ikääntymisen seurauksena kuntien jo ennestään raskas vastuu sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä kasvaa, jos järjestelmää ei kyetä muuttamaan. Suurin osa Suomen kunnista ei selviä yksin. Siksi tarvitaan vahva alueellinen julkinen järjestäjä ja toimivat yksityiset markkinat, puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo.

Aiheesta keskustellaan Suomen Yrittäjien järjestämässä Kunnallisjohdon seminaarissa Lappeenrannassa tänään ja huomenna. Paikalla on yli tuhat kuntavaikuttajaa ja yrittäjää. Edustettuna on yli kolme neljäsosaa Suomen kunnista.

Suomen kunnista kaksi kolmasosaa teki tappiollisen tilinpäätöksen. Viimeisen kymmenen vuoden aikana kunnan väkiluku on vähentynyt kahdessa kolmasosassa kuntia. Muuttoliike suuriin kaupunkeihin ja alueellisiin kasvukeskuksiin jatkuu ennusteiden mukaan. Myös tämä vaatii alueellisen yhteistyön tiivistämistä palveluiden turvaamiseksi.

– Miten kunnat pystyvät vastaamaan velvoitteistaan ja palveluistaan ja miten kuntien erilaistuminen otetaan rahoitusjärjestelmässä huomioon? Tähän kysymykseen on vastattava tällä hallituskaudella, ja valtionosuusjärjestelmän uudistaminen on saatava maaliin, Mäkynen vaatii.

Suomen Yrittäjien mukaan kuntien pitää keskittyä ydintehtäviensä järjestämiseen. Monet tehtävät ovat vaativia sisältäen suunnittelua, tuotantoa, hinnoittelua ja valvontaa.

– Se tarkoittaa, että palveluiden tuottaminen tulisi eriyttää järjestämisestä. Niissä tehtävissä, joissa on jo toimivat markkinat ja useita eri toimijoita, voidaan kuntatuotannosta luopua, Mäkynen toteaa.

– Yrittäjyyden hyödyntäminen on luontevaa aloittaa tukipalveluista kuten kiinteistönhuollossa, ateria- sekä hallintopalveluista, hän jatkaa.

Julkisten palveluiden hinnat läpinäkyviksi

Mäkysen mukaan yrittäjyyttä pitää hyödyntää palvelusetelin avulla julkisen hankinnan sijasta.

- Palvelusetelissä asiakas nousee hallinnon sijaan keskiöön. Niin pitääkin olla. Palveluseteli parantaa asiakkaiden tyytyväisyyttä, markkinoiden toimivuutta sekä yhteisten varojen tehokasta käyttöä. Tämä edellyttää, että palvelusetelin hinta lasketaan oikein ja pätevästi.

Julkisen toimijan pitää pystyä laskemaan oman tuotantonsa kustannukset aidosti ja kaikki kustannuserät huomioiden. Yrittäjien mukaan tähän pitää kannustaa lailla. Avoin vertailu on ainut tapa varmistaa, että yhteisiä verorahoja käytetään vastuullisesti.

- Fiksua on laskea julkisen tuotannon kustannukset oikein ja asettaa palvelunsetelin arvo piirun verran summaa pienemmäksi. Siten saadaan säästöä, ja kilpailu poistaa tehottomuutta, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä toteaa.

Suomen Yrittäjät vaatii, että seuraava hallitus antaa kansalaisille subjektiivisen oikeuden palveluseteliin aloittaen sosiaali- ja terveyspalveluista. Oikea hinnoittelu tarvitsee kansallista vetoapua. Kun asiakas haluaa asioida julkisella palveluntarjoajalla, asiointi sinnekin tapahtuisi palvelusetelin kautta.

Uusi valmennus kunnille

Suomen Yrittäjät lanseeraa Kunnallisjohdon seminaarissa uuden Kuntajohdon yrittäjyysvalmennuksen. Se on koulutus, jolla kuntien viranhaltijoiden yrittäjyysymmärrystä lisätään. Viranhaltijoiden yrittäjyyden ymmärrys on elinvoimaisen kunnan menestyksen salaisuus.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Kysely: Yrittäjät valmiita työllistämään enemmän - vaatii uudistuksia18.10.2019 13:17:06 EESTTiedote

Yrittäjät ovat valmiit työllistämään enemmän, jos työmarkkinoita uudistetaan rohkeasti. Yrittäjät kertovat työllistävänsä enemmän, jos irtisanominen olisi mikroyrityksissä helpompaa (46 %), työehdoista voisi sopia enemmän paikallisesti (39 %) ja pk-yrityksillä olisi vähemmän normeja (35 %). Tiedot ilmenevät Yrittäjägallupista. Suomen Yrittäjien liittokokous vaatiikin vaikuttavia uudistuksia työmarkkinoille.