Yrittäjät: Lakiesitys yritysten sulkemiseksi aivan liian raju

Hallitus esittää mahdollisuutta sulkea laissa määriteltyjä asiakastiloja, kuten liikuntatiloja, henkilömäärästä riippumatta. - Tämä tarkoittaa monelle yritykselle toiminnan täydellistä keskeytymistä. Se on aivan liian rajua, asiantuntija Karoliina Katila sanoo. - Myös ravintoloille sulkutilan jälkeiseen aikaan suunnitellut tiukennukset voivat tehdä ravintoloiden avaamisesta käytännössä kannattamatonta. Korvauksien on katettava kaikki sulku- ja rajoitustoimien kohteeksi joutuneet yritykset tasapuolisesti.

Asiantuntija Karoliina Katila Suomen Yrittäjistä. Kuva: Markus Sommers. Kuva tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Hallitus esittää eduskunnalle muutoksia tartuntatautilakiin niin, että kunta ja aluehallintovirasto voisivat sulkea asiakastiloja, vaikka niissä olisi yhtä aikaa enintään kymmenen asiakasta. Tarkoitus on hidastaa koronaviruksen leviämistä. Lakiesitys tarkoittaa monelle yrittäjälle toiminnan täydellistä keskeytymistä.

- Yrittäjille ja työntekijöille on iso merkitys sillä, voidaanko toimintaa harjoittaa rajatusti terveysturvallisuudesta huolehtien pienemmällä henkilömäärällä vai onko toiminta keskeytettävä kokonaan, Karoliina Katila sanoo.

- Yritykset ovat tehneet jo sopeuttamistoimenpiteitä täyttääkseen voimassa olevan sääntelyn mukaiset velvoitteet, jotka menevät hukkaan, jos sääntelyä muutetaan.

Esitys sekoittaa portaittaisen rajoitussääntelyn

Sulkupäätös voi koskea vain laissa määriteltyjä tiloja, esimerkiksi kylpylöitä, liikunta- ja urheilutiloja, huvi-, teema- ja sisäleikkipuistoja sekä kauppakeskusten oleskelutiloja.

- Asiakasmäärillä ei enää siis olisi väliä, eli myös tilat, joissa on vain vähän ihmisiä, voisi sulkea, Katila huomauttaa.

Tartuntatautilain elinkeinotoimintaan kohdistuvat rajoitukset on tarkoitettu portaittaiseksi: tiukempiin rajoitustoimiin voidaan siirtyä vasta, jos aikaisemmat toimenpiteet eivät ole olleet riittäviä. Asiakastilojen sulkemista koskeva säännös on tarkoitettu viimesijaiseksi keinoksi.

Esitys sekoittaa tartuntatautilain mukaisia rajoituksia, jotka on tarkoitettu portaittaiseksi:

- Velvoite huolehtia siitä, ettei asiakkaiden lähikontaktia synny, koskee vain tiloja, joita käytetään yli 10 hengen samanaikaiseen oleskeluun. Tästä seuraa ristiriita: voimakkain toimenpide koskisi tiloja henkilömäärästä riippumatta, kun lievempi toimenpide - lähikontaktien välttäminen - ei, Katila sanoo.

- Elinkeinovapauden täydellinen rajoittaminen ei ole perusteltua, oikeasuhtaista eikä välttämätöntä, jos edes lievempää keinoa ei ole käytetty eikä sitä koskevaa päätöstä ole lain mukaan edes voitu tehdä, Katila sanoo.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian ja olemaan voimassa 30.6.2021 asti.

Liian tiukat rajoitukset tekevät ravintoloiden avaamisesta kannattamatonta

Ravitsemisliikkeet on pidettävä suljettuina osassa maata 28.3.2021 saakka. Hallitus esittää, että sen jälkeen ravintoloita voisi avata erittäin tiukoilla rajoituksilla: Rajuimmillaan anniskeluravintoloiden asiakasmäärään enimmäisrajoitusta nostettaisiin 50 prosentista 67 prosenttiin ja muissa ravitsemusliikkeissä nykyisestä 25 prosentista 50 prosenttiin. Ravintolat pitäisi sulkea kello 18 ja anniskelu lopettaa kello 17.

- Esitetyt rajoitukset vastaavat ravitsemisliikkeiden sulkua, sillä liian tiukkojen rajoituksien seurauksena liikkeitä ei kannata avata, Katila sanoo.

- On varmistettava, että ravintolat saavat korvauksia rajoituksista aiheutuvista vahingoista. Korvausten pitää kattaa tilanteet, joissa tiukennettujen rajoitusten johdosta ravitsemusliikettä ei olisi mahdollista avata eikä toimintaa harjoittaa lainkaan.

Lain on tarkoitus tulla voimaan viimeistään 29.3.2021.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjägallup: Määräaikaisten työsopimusten helpottaminen auttaisi työllistämään tehokkaimmin13.4.2021 11:16:24 EEST | Tiedote

Suurempi vapaus tehdä määräaikaisia työsopimuksia kannustaisi yrittäjiä eniten palkkaamaan lisää työntekijöitä, käy ilmi Yrittäjägallupista. – Koronakriisin exit-toimena kannattaisi ehdottomasti helpottaa määräaikaisia työsopimuksia. Se ei maksaisi mitään, mutta toisi todennäköisesti uusia työpaikkoja. Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen sanoo.

Yrittäjät: Lupaus yritysten auttamisesta kriisin yli lunastettava - 10 keinoa auttaa yrityksiä30.3.2021 09:23:39 EEST | Tiedote

Suomen Yrittäjät esittää 10 konkreettista keinoa, jotka tarvitaan, jotta yritykset selviytyvät pitkittyneestä koronakriisistä. - Hallitus on luvannut toistuvasti, että se auttaa yrityksiä kriisin yli eikä elinkelpoisia yrityksiä päästetä konkurssiin. Lupaus pitää lunastaa ja tukitoimia lisätä rajoitustoimien kiristyessä, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.