Yrittäjät: Lentojen loppuminen kohtalokas isku

Yrittäjät on erittäin huolissaan siitä, että Finnair ilmoitti torstaina lopettavansa kaupalliset lennot Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan maakuntakentille talven 2021 jälkeen.

- Jos lennot eivät jatku, se on raskas - jopa kohtalokas - isku maakuntien elinvoimalle, yrittäjyydelle ja matkailulle, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi.

- Finnairin etupainoinen ratkaisu on iso pettymys. On erikoista, että Finnair jo etukäteen ilmoittaa, ettei se enää tulevina vuosina palvele näitä maakuntia, hän sanoo.

- Ymmärrämme Finnairin tukalan tilanteen, mutta ymmärrys on vähissä sille, että jo nyt pitää ilmoittaa, ettei 2021 jälkeen lennetä, Pentikäinen lisää.

Yrittäjät pitää hyvänä, että Finnair palauttaa edes joitakin lentoja nyt tulevalle talvikaudelle marraskuun alusta alkaen.

Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä esitti torstaina, että valtio ostaa lentoliikennettä ko. lentoasemille 2021 loppuun saakka.

- Ehdotus on hyvä, mutta horisontti on liian lyhyt. Jos lentoliikenteen jatkumisesta on epävarmuus, se leikkaa väistämättä investointeja ja siirtää toimintoja maakunnista paikkakunnille, joilla on tarjolla paremmat yhteydet, Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät edellyttää, että hallitus rakentaa nopeasti yhdessä maakuntien ja niiden toimijoiden kanssa pitkän tähtäimen suunnitelman, jolla turvataan riittävät yhteydet elinkeinoelämälle ja matkailulle.

- Yrityksille pitää olla vuosien näkymä. Päätöksiä tarvitaan nopeasti. On turha puhua maakuntien elinvoimasta, jos kansainvälisen kaupan ja matkailun kannalta keskeinen lentoyhteys katoaa kokonaan, hän toteaa.

toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, p. 040 504 1944
toimitusjohtaja Merja Blomberg, Pohjois-Karjalan Yrittäjät, p. 050 367 5194
toimitusjohtaja Sanna-Mari Jyräkoski, Keski-Suomen Yrittäjät, p. 050 563 7780
toimitusjohtaja Mervi Järkkälä, Keski-Pohjanmaan Yrittäjät, p. 0500 561 145
toimitusjohtaja Anu Tervonen, Kainuun Yrittäjät, p. 044 728 7100
toimitusjohtaja Pirkka Salo, Lapin Yrittäjät, p. 0400 392 139

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjät: Hyvä, että kustannustukea uudistetaan – hallituksen esityksessä kuitenkin korjattavaa21.10.2020 13:14:33 EESTTiedote

Suomen Yrittäjät on tyytyväinen, että hallitus on aikeissa jakaa uudestaan kustannustukea koronakriisistä kärsiville yrityksille. Hallituksen esityksessä on muutamia kohtia, joita on korjattava. - On kohtuutonta, jos ei saa tukea ja mahdollisesti ajautuu konkurssiin siksi, että toimialaluokka on väärä, pääekonomisti Mika Kuismanen nostaa esimerkin.