Yrittäjät: Liikkumisrajoituksilla tuhoisia vaikutuksia yrityksiin

Hallituksen suunnittelemat liikkumisrajoitukset iskevät suurella voimalla yrityksiin. Julkistettu ehdotus on liian raskas leka nykytilanteessa, kohdistuu väärin ja uhkaa kaataa yrityksiä, Suomen Yrittäjät arvioi.

- Rajoitukset vaikuttavat tuhoisasti yrityksiin, jotka ovat vailla mahdollisuuksia sopeutua, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

- Jos halutaan estää lähipiirikontakteja, pitää kohdistaa rajoitukset niihin eikä rajoittaa elinkeinovapautta. Jos yritystoiminta käytännössä estetään, pitää tarjota riittävät korvaukset sekä lainsäädännölliset keinot sopeutua. Näitä ei ole tarjolla, Pentikäinen sanoo.

- Kannamme suurta huolta koronatilanteesta ja pidämme monia rajoituksia perusteltuna. Tämä esitys on kuitenkin ylimitoitettu – ainakin julkistetun tiedon valossa. Jokaisen pitää ottaa vastuuta ja vähentää kontakteja, jotta tätä lakia ei tarvita, hän sanoo.

Hallituksen esitykseen on rakennettu paljon poikkeuksia.

- Se on kuin juusto, joka on täynnä reikiä. Tämä tekee esityksestä hankalan kansalaisille ja yrittäjille. Sitä on myös vaikea valvoa. Perusoikeuksia poljetaan huterin perustein. Tämä uhkaa kaikkien rajoitustoimien hyväksyttävyyttä, Pentikäinen sanoo.

Rajoitukset vievät yrityksiltä asiakkaat ja leivän pöydästä

Esitys tekee yritystoiminnasta entistä vaikeampaa alueilla, joihin ovat iskeneet voimalla turistikato, etätyöt ja aiemmat rajoitustoimet.

- On kornia todeta, että yritystoiminnan pyörittäminen olisi mahdollista, kun se käytännössä tehdään liikkumisrajoituksilla liki mahdottomaksi. Asiakkaita ei rajoitusten vuoksi ole. Tästä kärsivät erityisesti pienet kivijalkakaupat ja palveluyritykset, työmarkkinajohtaja Janne Makkula sanoo.

- Muodollinen oikeus harjoittaa yritystoimintaa ei tuo leipää yrittäjän pöytään. Hallituksen pitää nopeasti kompensoida rajoituksista aiheutuvat menetykset. Muuten nähdään konkursseja, työttömyyttä ja inhimillisiä tragedioita, joilla on mittavia terveysvaikutuksia, Makkula toteaa.

- On myös riski, että liikkumisrajoitusten seurauksena ihmiset alkavat hamstrata tuotteita ja pakkautuvat isoihin marketteihin, jolloin voi syntyä lisää altistumisia, hän toteaa.

Yrittäjät odottaa hallitukselta pikaisesti väliaikaisia lainsäädäntömuutoksia.

- On anteeksiantamatonta, että yrityksille ei anneta mahdollisuutta reagoida nopeasti tuleviin rajoituksiin. Työsopimuslakia pitää muuttaa niin, että lomautukset voidaan toimeenpanna nopeammin. Kahden viikon lomautusilmoitusaika on kohtuuttoman pitkä, kun rajoitukset vyöryvät päälle, Makkula sanoo.

- Myös työntekijöiden toimeentulo on kriisitilanteessa turvattava maksamalla työttömyysetuutta välittömästi lomautuksen alettua, hän jatkaa.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä.

Yrittäjägallup: Määräaikaisten työsopimusten helpottaminen auttaisi työllistämään tehokkaimmin13.4.2021 11:16:24 EEST | Tiedote

Suurempi vapaus tehdä määräaikaisia työsopimuksia kannustaisi yrittäjiä eniten palkkaamaan lisää työntekijöitä, käy ilmi Yrittäjägallupista. – Koronakriisin exit-toimena kannattaisi ehdottomasti helpottaa määräaikaisia työsopimuksia. Se ei maksaisi mitään, mutta toisi todennäköisesti uusia työpaikkoja. Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen sanoo.