Yrittäjät: Lisää kilpailua raideliikenteeseen

Suomen Yrittäjät haluaa Suomen raiteille lisää junayrityksiä. Liikenteen kilpailu hyödyttää merkittävästi sekä kuluttajia että veronmaksajia, Kilpailu- ja kuluttajaviraston raportti osoittaa. Uusien toimijoiden on tällä hetkellä liian vaikea tulla mukaan Suomen henkilöjunaliikennemarkkinalle. - Junaliikenteessä olisi paljon tilausta uusille kotimaisille yrityksille ja kansainvälisille haastajille. Se myös edistäisi työvoiman liikkuvuutta, sanoo liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen Suomen Yrittäjistä.

Liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen. Kuva: Mikko Mäntyniemi

KKV:n mukaan Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) tilaaman lähijunaliikenteen kustannustaso laski noin 40 prosenttia kilpailuttamisen jälkeen. Tämä tarkoittaa yli 25 miljoonan euron vuosittaisia säästöjä veronmaksajille.

- Raportti osoittaa, että kilpailu liikenteessä hyödyttää sekä joukkoliikenteen käyttäjiä että veronmaksajia. Suomessa pitää ryhtyä määrätietoisiin toimiin aidon kilpailun mahdollistamiseksi raideliikenteessä, vaatii Suomen Yrittäjien Vehmanen.

Selvityksen mukaan uudet toimijat olisivat kiinnostuneita Suomen markkinasta, jos esimerkiksi liikennettä vapautettaisiin kilpailutuksella tai kaluston vuokraus mahdollistettaisiin.

Investoinnit junakalustoon ovat erittäin kalliita uusille toimijoille. Tilannetta vaikeuttaa se, että Suomessa on muusta Euroopasta poikkeava raideleveys.

- Ratkaisuna tähän Suomeen pitäisi perustaa henkilöjunaliikenteen kalustoa vuokraava yhtiö ja estää VR:n junien romutukset riittävän kalustotarjonnan turvaamiseksi potentiaalisille henkilöjunaliikenteen uusille markkinatoimijoille, liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen ehdottaa.

Lisää raideliikenteen tarjontaa ja kirittäjiä valtionyhtiö VR:lle tarvittaisiin koko Suomessa.

-  Suomen Yrittäjät haluaa vauhdittaa raideliikenteen kilpailua ja kaupunkiseutujen lähijunaliikenteen kehittymistä koko maassa. Tämä voitaisiin aloittaa antamalla paikallisille joukkoliikenneviranomaisille myös muualla kuin Helsingin seudulla oikeus lähijunaliikenteen järjestämiseen, toteaa Vehmanen.

Liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen. Kuva: Mikko Mäntyniemi

Kysely: Yrittäjien luottamus eläkejärjestelmään matala, Yrittäjien korjausehdotukselle tukea28.6.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Yrittäjien eläkejärjestelmän suurin uhka on sen rahoittajien rapautunut luottamus, osoittaa Suomen Yrittäjien suuri eläkekysely. – Yrittäjän eläkejärjestelmä (YEL) pitää korjata siten, että järjestelmän uskottavuus ja luotettavuus rahoittajien eli yrittäjän silmissä paranee, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo. Järjestö esittää pakollisen vakuuttamisen alarajan nostoa.

Yrittäjägallup: Moni yrittäjä ei lomaile – kolmannes yrittäjistä on pitänyt enintään viikon lomaa27.6.2022 10:05:00 EEST | Tiedote

Lomien pitäminen on monille yrittäjille edelleen kovin hankalaa alkavalla lomakaudella. Yrittäjistä vain kolmannes pitänyt lomaa viimeisen vuoden aikana enintään viikon. Keväällä 2020 heitä oli vielä vähemmän, vain 26 prosenttia. Vain puolet, 52 prosenttia, yrittäjistä kokee pystyvänsä pitämään lomaa riittävästi. Osuus on hieman kasvanut viime vuosina.

Yrittäjägallup: Käänne työvoiman saannissa, vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat vähentyneet23.6.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

– On tapahtunut kiinnostava käänne. Yritysten vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat hieman vähentyneet. Ne ovat kuitenkin edelleen suuret. 35 prosenttia yrityksistä raportoi vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa. Vielä marraskuussa osuus oli 44 prosenttia. Yritykset odottavat uudelta hallitukselta lukuisia työllistämistä helpottavia säädösmuutoksia, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Elinkeinoelämä varoittaa: Sote-alueiden yhtiöhimmelit tukahduttavat yksityisiä yrityksiä22.6.2022 08:00:04 EEST | Tiedote

Sote-alueiden yhtiöt ovat valtaamassa yksityisten pesula-, catering-, ict- ja kiinteistöpalveluyritysten markkinoita, osoittaa tuore selvitys. Elinkeinoelämän järjestöt vetoavat alueellisiin päättäjiin, jotta pk-yritysten toimintaedellytyksiä ei heikennetä. Järjestöt esittävät neljän kohdan listaa ongelmien korjaamiseksi. Viranomaisten on myös välittömästi selvitettävä toiminnan lainmukaisuus.

Yrittäjägallup: Ukrainan sodan vaikutukset suomalaisyrityksiin vahvistuvat, yhä useampi yritys aikoo nostaa hintoja20.6.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Selvästi yli kolmannes yrityksistä ilmoittaa energian ja raaka-aineiden hinnan sekä kuljetuskustannusten nousun vaikuttavan yrityksen toimintaan, Yrittäjägallup osoittaa. Toukokuussa yhä useampi yritys ilmoittaa nostavansa hintoja. – Kun Ukrainan sota pitenee, myös sodan vaikutukset yrityksiin laajenevat, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.