Yrittäjät: “Millä logiikalla monopoli on hyvä?”

- Millä logiikalla yhden julkisen palveluntuottajan monopoli on hyvä? Kun palveluita tuottavat myös yritykset, säästetään aikaa ja rahaa, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo. Aihe on akuutti kuntavaalien vuoksi.

Suomen Yrittäjien varatoimiusjohtaja Anssi Kujala. Kuva: Jarkko Översti.

Yrittäjät ehdottavat hankinta- ja palvelustrategioiden yhdistämistä monituottajuusstrategiaksi.

- Se että palveluita tuottavat yritykset, järjestöt ja julkinen sektori, sopii julkisiin palveluihin lähes aina paremmin kuin yhden tuottajan monopoli, Kujala sanoo.

Usean tuottajan mallia kutsutaan monituottajuudeksi.

- Kunta voi keskittyä järjestämisvastuuseensa, valvomaan palveluiden laatua ja järjestää esimerkiksi vanhusten palvelut palveluseteleillä, joita vastaanottaisivat alueen yritykset. Näin turvataan myös oman kunnan elinvoima paikallisia yrityksiä käyttämällä, Kujala sanoo.

Monituottajuus turvaa myös lähipalvelut. Osana Suomen Yrittäjien kuntavaalikampanjaa järjestö järjestää Lähilauantain 29.5. Tapahtumia on verkossa ja koronatilanteen salliessa myös ulkotapahtumina.

- On aivan järjetöntä, jos kotimaisten pienten ja keskisuurten yritysten huikeaa potentiaalia ei hyödynnetä nykyistä enemmän julkisten palveluiden tuottamisessa. Yritykset tarjoavat parempia palveluita, kustannussäästöjä ja asiakkaille vaihtoehtoja, Kujala muistuttaa.

- Tulevalla valtuustokaudella kuntapäättäjien kannattaa ehdottomasti edistää monituottajuutta!

Palveluseteli toimii muissakin kuin sote-palveluissa

Monituottajuutta voi edistää ottamalla palvelusetelit käyttöön luovasti eri toimialoilla. Palveluseteli kun sopii muihinkin julkisesti järjestettäviin palveluihin kuin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Käytössä ovat esimerkiksi yrityspalvelu- ja innovaatiosetelit sekä henkilö- ja ateriakuljetusten sekä lääkejakelun palveluseteli.

- Parhaimmillaan kaikki kuntalaiset voivat itse valita tarvitsemansa palveluntuottajansa, Kujala huomauttaa.

Tuotteet ja palvelut kannattaa ostaa avoimesti yrityksiltä

Erittäin keskeinen keino on myös ostaa palvelut ja tuotteet avoimesti yrityksiltä, eikä omilta kuntayhtiöiltä.

- Kotimaisten yritysten hyödyntäminen kunnan palvelutuotannossa on päättäjälle hyvä työkalu edistää yritysten elpymistä koronapandemiasta. Kun yrittäjille riittää kauppaa, ne voivat tarjota enemmän työtä, Suomen Yrittäjien elinkeinopolitiikan asiantuntija Janika Tikkala sanoo.

“Monopolissa kunta jää yhden toimittajan loukkuun, hinnat sanellaan eikä laadusta kilpailla”

Suomen Yrittäjät ehdottaa, että tulevat kunnanvaltuustot valmistelevat strategian monituottajuuden lisäämisestä kunnan palveluissa. Tämä korvaisi nykyiset hankintastrategiat ja palvelustrategiat.

- Kuntien on kuljettava määrätietoisesti kohti monituottajuutta, ei monopolia. Monopolissa kunta jää yhden toimittajan loukkuun, hinnat sanellaan eikä laadusta kilpailla. Näin voi käydä myös, kun kunta tuottaa palvelut itse, Janika Tikkala sanoo.

- Monituottajamallilla kunnan oma tuotanto ei ylikuormitu, eikä kysyntäpiikkeihin tarvitse varautua pitämällä kallista ylikapasiteettia.

Suomen Yrittäjien varatoimiusjohtaja Anssi Kujala. Kuva: Jarkko Översti.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Alle puolet yrittäjistä pystyy pitämään riittävästi lomaa9.6.2021 07:52:52 EEST | Tiedote

12 prosenttia yrittäjistä ei lomaile tänä kesänä ollenkaan, 16 prosenttia lomailee korkeintaan viikon, käy ilmi Yrittäjägallupista. Alle puolet kokee pystyvänsä pitämään riittävästi lomaa. “Nämä ovat huolestuttavia tietoja. Yrittäjäkin tarvitsee lomansa. Muuten voimat loppuvat eikä ajattelu uudistu. Jos vain mahdollista, kannattaa pitää edes lyhyt loma”, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät: Pienyrityksiä pitää auttaa digitalisoimaan taloushallintoaan - taloudenpitoon ja velvoitteisiin kuluva aika minimoitava, jotta jää aikaa tehdä bisnestä31.5.2021 13:31:04 EEST | Tiedote

- Pienyritysten taloushallinnon digitalisoitumista on edistettävä niin, että tunnistetaan yrittäjien arjen tarpeet ja vastataan niihin. Tuore selvitys paikantaa kehittämiskohtia, joihin viranomaisten ja taloushallintoalan on tartuttava, jotta taloudenhoidosta ja sen velvoitteista koituisi pienyrityksille mahdollisimman vähän vaivaa, Suomen Yrittäjien digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä sanoo.