Yrittäjät: Nyt tolkkua ja järkeä liikunta-alan rajoituksiin

– Hallitukselta on välittömästi löydyttävä ratkaisuja ja luovuutta vaihtoehtona rajoitusvimmalle. Sen on tarkistettava kunto- ja liikunta-alan rajoituksiaan. Rajoitukset ovat nyt epäselvät, mikä on johtanut sekaviin tulkintoihin eri puolilla maata. Tämä syö rajoitusten ja koronapolitiikan uskottavuutta, johtaja Harri Jaskari Suomen Yrittäjistä sanoo.

Johtaja Harri Jaskari. Kuva: Johanna Kinnari

– Yrittäjät ovat huolissaan pahenevasta koronatilanteesta. Silti tilanne on kovin erilainen kuin kaksi vuotta sitten. Valtaosa väestöstä on saanut kaksi piikkiä ja kolmas rokotekierros on vauhdissa. Nyt olisi tärkeää muuttaa rajoitusten painopistettä siten, että ne kohdentuvat oikeudenmukaisesti THL:n riskiarvion mukaisesti, Jaskari toteaa.

Hallituksen tulisi olla ratkaisukeskeisempi. Yrittäjät kannustaakin hallitusta ratkaisuihin, joilla yhteiskunta pysyy mahdollisimman toimintakykyisenä ja avoinna.

Hallituksen on laadittava suunnitelma siitä, miten yhteiskunta pidetään auki koronan keskellä.

– Liikuntasalit voisivat esimerkiksi olla auki siten, että asiakasmäärää rajoitetaan ja tätä valvotaan. Nyt on etsittävä terveysturvallisia ratkaisuja rajoitusvimmalle. Emme voi tietää, miten tämä pandemia kehittyy, joten edellytämme hallitukselta asennemuutosta, Jaskari sanoo.

Yrittäjät painottavat, että pitkittyneet rajoitukset vaikuttavat talouteen, mutta myös ihmisten hyvinvointiin.

– Me kaikki toivomme, että pandemia olisi mahdollisimman nopeasti ohi. Yhteiskunnan on mukauduttava muutoksiin ripeästi, koska pandemia muuttaa muotoaan nopeasti. Tavoitteen tulisi olla koko ajan mahdollisimman vähäiset rajoitukset, Jaskari toteaa.

Johtaja Harri Jaskari. Kuva: Johanna Kinnari

Blogi: Sähkön arvonlisäveron alentaminen on ongelmallinen, mutta sitä ei kannata tyrmätä12.8.2022 09:06:03 EEST | Blogi

Venäjän aloittaman sodan myötä kallistunut sähkön hinta ja tulevat eduskuntavaalit kirvoittavat poliitikkoja ehdottamaan toimenpiteitä sähkön kuluttajahintojen alentamiseen. Ministeri Mika Lintilän (kesk.) esittämä sähkön arvonlisäverokannan alentaminen on monelta osin pulmallinen, mutta sen suoraviivainen tyrmääminen ei ole viisasta, kirjoittaa johtaja, pääekonomisti Mika Kuismanen Suomen Yrittäjistä.

Yrittäjägallup: Yrittäjälle vastuullisuus merkitsee erityisesti lakien ja sopimusten noudattamista14.7.2022 11:00:29 EEST | Tiedote

Yrittäjille tärkeintä vastuullisuustyötä on se, että noudatetaan lakeja ja sopimuksia, maksetaan veroja ja palvellaan asiakkaita hyvin. - Tämä on tärkeä muistaa, koska yhteiskunta ei toimi, jos ei ole kannattavia ja yhteiskunnan yhteisiä pelisääntöjä kunnioittavia yrityksiä, jotka pitävät hyvää huolta työntekijöistään ja asiakkaistaan, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo Suomi-areenalla Porissa.

Närmare 10 000 företagare svarade: Multilokaliteten inverkar på var femte företagares lokalbehov4.7.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Bland företagarna rapporterade 21 procent att distansarbetet, som eventuellt ökar, inverkar på deras lokalbehov. - Multilokalitet innebär en stor möjlighet att öka livskraften i landsbygds- och stugkommunerna. Den kan även förbättra tillgången på arbetskraft som företagarna behöver, säger Henrik Wickström, sakkunnig inom näringspolitik vid Företagarna i Finland.