Yrittäjät: Nyt tolkkua ja järkeä liikunta-alan rajoituksiin

– Hallitukselta on välittömästi löydyttävä ratkaisuja ja luovuutta vaihtoehtona rajoitusvimmalle. Sen on tarkistettava kunto- ja liikunta-alan rajoituksiaan. Rajoitukset ovat nyt epäselvät, mikä on johtanut sekaviin tulkintoihin eri puolilla maata. Tämä syö rajoitusten ja koronapolitiikan uskottavuutta, johtaja Harri Jaskari Suomen Yrittäjistä sanoo.

Johtaja Harri Jaskari. Kuva: Johanna Kinnari

– Yrittäjät ovat huolissaan pahenevasta koronatilanteesta. Silti tilanne on kovin erilainen kuin kaksi vuotta sitten. Valtaosa väestöstä on saanut kaksi piikkiä ja kolmas rokotekierros on vauhdissa. Nyt olisi tärkeää muuttaa rajoitusten painopistettä siten, että ne kohdentuvat oikeudenmukaisesti THL:n riskiarvion mukaisesti, Jaskari toteaa.

Hallituksen tulisi olla ratkaisukeskeisempi. Yrittäjät kannustaakin hallitusta ratkaisuihin, joilla yhteiskunta pysyy mahdollisimman toimintakykyisenä ja avoinna.

Hallituksen on laadittava suunnitelma siitä, miten yhteiskunta pidetään auki koronan keskellä.

– Liikuntasalit voisivat esimerkiksi olla auki siten, että asiakasmäärää rajoitetaan ja tätä valvotaan. Nyt on etsittävä terveysturvallisia ratkaisuja rajoitusvimmalle. Emme voi tietää, miten tämä pandemia kehittyy, joten edellytämme hallitukselta asennemuutosta, Jaskari sanoo.

Yrittäjät painottavat, että pitkittyneet rajoitukset vaikuttavat talouteen, mutta myös ihmisten hyvinvointiin.

– Me kaikki toivomme, että pandemia olisi mahdollisimman nopeasti ohi. Yhteiskunnan on mukauduttava muutoksiin ripeästi, koska pandemia muuttaa muotoaan nopeasti. Tavoitteen tulisi olla koko ajan mahdollisimman vähäiset rajoitukset, Jaskari toteaa.

Johtaja Harri Jaskari. Kuva: Johanna Kinnari

Yrittäjät: Konkurssin tehnyt yrittäjä pääsee nopeammin jaloilleen – velkajärjestelylakiin useita parannuksia20.1.2022 14:16:04 EET | Tiedote

Hallitus esittää useita muutoksia velka-ahdingosta kärsiville yrittäjille. Ylivelkaantunut tai konkurssin kokenut yrittäjä pääsee jatkossa helpommin velkajärjestelyyn ja kohtuullisessa ajassa eroon vanhoista yritystoiminnan veloista. – Esityksellä tuetaan yrittäjyyttä ja yrittäjän pääsyä takaisin jaloilleen, lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Yrittäjät: Hallituksen tukitoimet tarpeen – seuraavaksi yt- ja lomautusaikoja lyhennettävä14.1.2022 18:36:06 EET | Tiedote

Hallituksen tänään julkaisema apupaketti on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Hallituksen pitää antaa rajoitustoimien kohteena oleville yrityksille mahdollisuus selvitä vaikeasta tilanteesta. ”Kun liiketoimintaa rajoitetaan voimakkaasti lyhyellä varoitusajalla, yritykselle pitää antaa työkaluja sopeutua tilanteeseen”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät esittää nopeita tukitoimia – karanteenien muutos sairauslomiksi toisi yli 300 miljoonan euron kustannukset yrityksille12.1.2022 14:12:24 EET | Tiedote

Yrittäjät odottaa hallitukselta viivyttelemättä päätöksiä rajoitusten vuoksi ahdinkoon joutuvien yritysten auttamiseksi. Erityisesti moni matkailu-, liikenne-, ravintola- ja tapahtuma-alan yritys on kasvavissa vaikeuksissa. ”Ihmettelen, miksi päätöksiä ei tehdä. Tukipäätöksiä tarvitaan nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.