Yrittäjät: Paikallista sopimista pitää edistää lakitietä

- Suomen Yrittäjät tukee vahvasti Keskuskauppakamarin ehdotusta paikallisen sopimisen edistämisestä lakimuutoksin. Se vastaa Yrittäjien pitkäaikaista tavoitetta siitä, että jokaiselle työpaikalle tulisi sopimisen vapaus, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi esitti Helsingin Sanomissa (16.3.) paikallisen sopimisen edistämistä lakimuutoksin. Romakkaniemen esityksen mukaan yleissitovia työehtosopimuksia noudatetaan jatkossakin, ”ellei yrityksessä tai työpaikalla ole sovittu paikallisesti toisin”.

Suomen Yrittäjien näkemys on ollut jo pitkään se, ettei asia etene riittävästi työehtosopimusten kautta vaan tarvitaan myös lakimuutoksia.

- Työehtosopimusten tekijöillä on ollut kymmeniä vuosia aikaa edistää asiaa, mutta se ei ole edistynyt, Pentikäinen sanoo.

- On tärkeä askel, että suuria ja myös järjestäytyneitä yrityksiä edustava Keskuskauppakamari lähtee voimakkaasti ajamaan paikallista sopimista lakimuutoksin.

Muutos pitää kirjata lakiin

Pentikäisen mukaan muutoksen avain on lakisääteinen toisin sopimisen oikeus. Tämä on myös Suomen Yrittäjien Kasva Suomi -tavoiteohjelman yksi keskeisimmistä vaatimuksista.

- Se tarkoittaa, että jokaisella työpaikalla - jos sitä osapuolet yhdessä haluavat - pitää olla oikeus sopia toisin kuin työehtosopimukseen on kirjattu. Tätä myös Keskuskauppakamari ehdottaa.

Suomessa on alkutuotannon ulkopuolella noin 90 000 työnantajayritystä. Muutos antaisi noin 70 000 yritykselle mahdollisuuden sopia paikallisesti ehdot, jotka mahdollistavat yritysten menestymisen ja työpaikkojen turvaamisen.

- Tämä on tärkeää, koska monella alalla työehtosopimus on kahle eikä mahdollistaja. Toki on myös työehtosopimuksia, jotka antavat joustoja, mutta niitä on liian vähän.

Työehtosopimusjärjestelmän uudistamisen kautta muutos on Pentikäisen mukaan toivottoman hidas.

- Koko ajan syntyy uusia yrityksiä, jotka taipuvat entistä huonommin toimialakohtaisten työehtosopimusten raameihin.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Viranomaisasioinnin digitalisoimisen on johdettava yrittäjien byrokratian keventymiseen20.3.2019 15:26:51 EETTiedote

- Yrittäjiä ei pidä velvoittaa digitaaliseen viranomaisasiointiin ennen kuin kunkin viranomaisen digitaaliset asiointipalvelut toimivat laadukkaasti ja niiden käyttöön on tarjolla riittäväsi ohjausta ja tukea. Esimerkiksi tulorekisterin käyttöönotossa nämä ehdot eivät ole valitettavasti kaikilta osin täyttyneet, Suomen Yrittäjien digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä toteaa.

Yrittäjät: YEL-järjestelmää kehitettävä yksinkertaisemmaksi ja helpommin ymmärrettäväksi 13.3.2019 13:25:06 EETTiedote

- Yrittäjän eläkejärjestelmää on joustavoitettava lisäämällä yrittäjän vapautta ja vastuuta oman turvansa järjestämisestä. Sitä tulee kehittää myös yksinkertaisemmaksi. Osa YEL-työryhmän ehdotuksista ei tue tätä tavoitetta eikä lisää yrittäjien luottamusta järjestelmään, Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén kommentoi tänään julkistettua raporttia.