Yrittäjät: Palkkaurkintalaille ei tarvetta

- Palkkaurkintalakia ei työpaikoille tarvita. Hallituksen esitysluonnos on epälooginen, juridisesti heikkotasoinen ja puuttuu työntekijöiden yksityisyyden suojaan. Toteutuessaan se myös lisäisi yritysten hallinnollista taakkaa ja kustannuksia sekä aiheuttaisi erimielisyyksiä työpaikoilla, sanoo johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä.

Johtaja Janne Makkula, Suomen Yrittäjät. Kuva: Markus Sommers

Sosiaali- ja terveysministeriö on lähettänyt lausunnoille esitysluonnoksen palkka-avoimuudesta.Sen mukaan työntekijöillä olisi vastaedes tiedonsaantioikeuksia muiden työntekijöiden palkoista. Tiedot saisi henkilöstönedustajalta. Jos työpaikalla ei ole henkilöstön edustajaa, syrjintää epäilevällä työntekijällä olisi oikeus saada tiedot tasa-arvovaltuutetun kautta.

- Palkkasyrjintäepäilylle ei luonnoksen mukaan tarvitse esittää minkäänlaista perustetta. Näin ollen työntekijä voisi koska tahansa pyytää henkilöstön edustajaa pyytämään toisten työntekijöiden palkkatiedot työnantajalta, Makkula sanoo.

- Esitys on myös epälooginen. Luonnoksen mukaanjos palkkatiedot on saatu työntekijän suostumuksella, työntekijän edustajan on pidettävä ne salassa. Jos tiedot on saatu ilman suostumusta, työntekijän edustajalla ei ole salassapitovelvollisuutta, ja hän voi luovuttaa toisten työntekijöiden palkkatiedot eteenpäin niitä pyytäneelle työntekijälle, Makkula sanoo.

Yksittäisellä työntekijällä, joka on saanut toista työntekijää koskevia tietoja työntekijän edustajalta tai tasa-arvovaltuutetulta, ei myöskään ole salassapitovelvollisuutta saamiinsa tietoihin, Makkula jatkaa.

Suomen Yrittäjät jätti jo syksyllä eriävän mielipiteen ministeriön työryhmän esitykseen, jonka valmistelua on jatkettu poliittiseen käsittelyyn perustuen.

- Tasa-arvo toteutuu suomalaisessa työelämässä useilla mittareilla erinomaisesti. Työlainsäädäntöä pitää kehittää huolellisesti valmistellen ja niin, että lainsäädäntömuutoksilla voidaan osoittaa puututtavan todellisiin työelämän ongelmiin. Esitys ei näitä tavoitteita täytä, Suomen Yrittäjiä palkka-avoimuustyöryhmässä edustanut asiantuntija Atte Rytkönen-Sandberg toteaa.

-  Lainsäädäntömme täyttää kaikki EU-kriteerit ja on edistyksellinen myös kansainvälisestä näkökulmasta. Se uudistettiin viimeksi vuonna 2015, Rytkönen-Sandberg jatkaa.

- Olemme esittäneet, että tasa-arvovaltuutetun toimivaltuuksia ja resursseja tulee lisätä palkkasyrjintäepäilyssä. Emme kuitenkaan kannata sitä, että kuka tahansa voi saada työkaverinsa palkkatiedot perusteetta, Rytkönen-Sandberg sanoo.

Myöskään työelämästä ei tule tukea palkkaurkinnalle. Vain noin viidennes on sitä mieltä, että työntekijällä tulisi olla oikeus koska tahansa saada tietää toisen työntekijän palkkatiedot ilman tämän suostumusta. Selvä enemmistö vastustaa asiaa, osoitti Työelämägallup tammikuussa.

Ansioeroa voidaan vähentää purkamalla työmarkkinoiden eriytymistä

Hallituksen esitysmuutokset merkitsisivät huomattavaa muutosta voimassa olevan lainsäädännön perusperiaatteisiin ja puuttuisivat huomattavalla tavalla työntekijöiden yksityisyyden suojaan.

- Esitykselle ei ole esitetty tutkimuksiin tai tilastoihin nojaavia perusteita, Atte Rytkönen-Sandberg sanoo.

- Sukupuolten väliseen ansioeroon voidaan kyllä vaikuttaa ja eroa kaventaa niin, että puretaan työmarkkinoiden jakaantumista sukupuolten mukaan, vaikuttamalla koulutusvalintoihin ja asenteisiin, Rytkönen-Sandberg jatkaa.

Johtaja Janne Makkula, Suomen Yrittäjät. Kuva: Markus Sommers

Lähes 10 000 yrittäjää vastasi: kunnille kiitosta infrasta, moitteita julkisista hankinnoista18.5.2022 16:30:37 EEST | Tiedote

Parhaiten kunnat suoriutuvat infrastruktuurin hoitamisesta ja heikoiten hankintapolitiikasta, käy ilmi Suomen Yrittäjien teettämästä Yrittäjien kuntabarometrista. Kunnan päätöksenteon yrityslähtöisyys on yrittäjille elinkeinopolitiikassa ylivoimaisesti tärkeintä. Kuntabarometrin yhteydessä palkitaan myös parhaat kunnat eri kokoluokissa. Tällä kertaa voittajiksi nousivat Marttila, Lieto ja Seinäjoki.

Inbjudan till massmedia: Tusen kommunala beslutsfattare samlas i Vasa 18-19 maj10.5.2022 09:08:57 EEST | Kutsu

I vilka kommuner är verksamhetsförutsättningarna för företagande de bästa i landet? Varför är vissa kommuner mer framgångsrika än andra? Erbjuder Finland företagen en bra grogrund för tillväxt och internationalisering? Vilken kommun har det bästa företagsklimatet? Bland annat dessa frågor diskuteras på Kommunledningens seminarium som Företagarna i Finland ordnar i Vasa 18-19 maj 2022. Temat i år är tillväxt och livskraft.