Yrittäjät: Pohjoisen matkailun ei saa antaa tuhoutua

Yrittäjät vetoaa hallitukseen, että se tekee tänään ratkaisuja, jotka mahdollistavat Lapin ja muidenkin maakuntien matkailuelinkeinon tulevaisuuden.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

- Tilanne on erittäin vakava. Sadat yritykset ja tuhannet työpaikat ovat vaarassa. Hallituksen pitää tehdä nopeasti - mieluiten tänään - linjauksia, jotka mahdollistavat matkailutoiminnan. Jos matkailutalvi perutaan, se iskee laajalti aluetalouteen monessa maakunnassa, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Asiasta on neuvoteltu hallituksessa viime päivinä. Erityisesti sosiaali- ja terveysministeriön johto on ollut haluton ratkaisuihin, jotka avaisivat ovea työ- ja lomalennoille.

- On kohtuutonta, jos yksi ministeriö katkaisee matkailutoimialan elämänlangan. Suomen matkailurajoitukset eivät voi olla Euroopan kireimmät, Pentikäinen toteaa.

Työmatkat voidaan Yrittäjien mielestä mahdollistaa, kun matkustajalla on tuore negatiivinen testitulos, joka voidaan varmistaa maahan tullessa pikatestein.

- On kohtalokasta, jos työmatkat käyvät karanteenien vuoksi mahdottomiksi, Lapin Yrittäjien toimitusjohtaja Pirkka Salo sanoo.

Lomalentoja varten alan toimijat ovat kehittäneet viranomaisten kanssa malleja, joilla voidaan turvata terveysturvallinen matkailu. Matkustajille voidaan rakentaa niin sanottu matkustajakäytävä, jossa tulijat massatestataan lentokentillä, heiltä edellytetään suojainten käyttöä ja heitä pidetään omissa ryhmissään välttäen kontakteja paikallisiin. Samoja käytäntöjä voidaan hyödyntää reittiliikenteessä.

- Tilauslennoilla tulee paljon perheitä, jotka pysyvät yhdessä ja joita on helppo ohjata. Lapin koronatorjuntaa johtavat lääkäritkin pitävät ryhmämatkailua mahdollisena, Salo korostaa.

Suomen matkailutulo - kotimainen ja vientitulo - on noin 16 miljardia euroa. Ala työllistää 140 000 henkeä ja tuottaa lähes kolme prosenttia Suomen viennistä. Talvimatkailu tuo Lappiin kaksi kolmasosaa vuoden liikevaihdosta.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, mikael.pentikainen @ yrittajat.fi; p. 040 504 1944
Lapin Yrittäjien toimitusjohtaja Pirkka Salo, pirkka.salo @ yrittajat.fi, p. 0400 392 139

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers
Lapin Yrittäjien toimitusjohtaja Pirkka Salo. Kuva: Arttu Salo

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.