Yrittäjät puoliväliriihestä: Kovin vaatimaton tulos

Suomen Yrittäjät on pettynyt puoliväliriihen tulokseen. - Tulos on kovin vaatimaton. Velkaantuminen jatkuu, kehyksiin ei palata tällä vaalikaudella, työmarkkinauudistuksia ei tehdä tai niitä lykätään eikä paikallinen sopiminen etene, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.
Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers. Kuva tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

- Ilmeisesti haluttiin pitää hallitus pystyssä, maksoi mitä maksoi. Se on toki ymmärrettävää, Pentikäinen arvioi.

Kehyksistä luistaminen on vastuutonta

Yrittäjien mielestä on vastuutonta, että hallitus ei palaa kehyksiin edes vuonna 2023, jolloin on tarkoitus vielä ylittää kehykset 500 miljoonalla eurolla.

- Tästä hallituksesta näyttää tulevan pitkään aikaan ensimmäinen, joka luistaa jokaisena hallitusvuotenaan menokehyksistä. Tämä on vastuutonta talouspolitiikkaa, pääekonomisti Mika Kuismanen sanoo.

- Tämä rapauttaa budjettitalouden perustaa ja vähentää luottamusta talouspolitiikkaan sekä kotimaassa että ulkomaisten tarkkailijoiden näkökulmasta. Tässä luistetaan vastuusta tulevien veronmaksajien kustannuksella.

Työllisyysreformeja ei ole luvassa

Yrittäjät odotti, että hallitus olisi uudistanut työttömyysturvaa kannustavaksi ja lisännyt työpaikkasopimisen mahdollisuuksia. Kumpikaan ei etene.

- Ansioturvan lyhentäminen ja porrastaminen toisi tutkitusti lisätyöllisiä. Se olisi aito uudistus, jolla on vaikutusta. Myös yleistä ansioturvaa olisi pitänyt edistää, työmarkkinajohtaja Janne Makkula sanoo.

Paikallisen sopimisen edistämisestä hallitus ei sopinut mitään.

- Paikallisen sopimisen edistäminen jää tältäkin hallitukselta tekemättä. Se on harmi, koska nyt tarvittaisiin pikaisia muutoksia paikallisen sopimisen lainsäädäntöön, jotta suomalaiset yritykset voisivat menestyä paremmin maailmalla, Makkula toteaa.

TE-palveluiden siirto ei ole työmarkkinareformi

Hallitus päätti vauhdittaa työ- ja elinkeinopalveluiden siirtämistä kokonaisuudessaan kunnille, ilman riittävää tietoa käynnissä olevista kuntakokeiluista.

- Tämä ei ole työllisyyttä parantava rakenneuudistus vaan hallintoreformi, josta linjattiin jo budjettiriihessä viime vuonna. Pelkkä järjestämisvastuun siirto ei tuo yhtään uutta työpaikkaa, varatoimitusjohtaja Anssi Kujala huomauttaa.

- Uudistuksessa on huomioitava kaikki yrittäjille tarjottavat palvelut. Muutos onnistuessaan parantaa työllisyyspalveluita, mutta voi aiheuttaa mittavan hallintohässäkän aikana, jolloin työvoimapula pahenee, hän lisää.

Kujalan mukaan uusien yritysten perustamiseen liittyvät palvelut ja starttirahakäytännöt tulee turvata tasavertaisesti koko maassa.

Kiitosta turveratkaisulle, kotitalousvähennykselle ja uuden alun helpottamiselle

Yrittäjät antaa hallitukselle tunnustusta siitä, että se hyväksyi tukipaketin turveyrittäjille ja myös nostaa turpeen verottoman käytön alarajaa.

- Turveyrittäjät ovat ahdingossa. Reilua siirtymää pitää tukea. Hallituksen paketissa on kelvollisia ainespuita alan yrittäjille, Pentikäinen arvioi.

Yrittäjät kiittää myös kotitalousvähennyksen laajennusta.

- Kotitalousvähennyksen laajennus on paikallaan, Kuismanen kiittää.

Yrittäjien uutta alkua kriisin tai epäonnistumisen jälkeen aiotaan helpottaa.

- Muutokset velkajärjestelysääntelyyn, maksuhäiriömerkintöjen tallennusaikojen lyhentäminen ja yritysperinnän kuluista säätäminen ovat tervetulleita, Makkula toteaa.