Yrittäjät ravintolatuesta: Tasapainoinen malli, mutta tuki voi jäädä monelle liian pieneksi

- Kaavailtu malli vaikuttaa tasapainoiselta ja painottuu - kuten pitääkin - pieniin yrityksiin. Se tukee myös työllisyyttä, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen toteaa ravintolatuista.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Hallitus kertoi tukimalleista, joita on luotu ravintola-alan koronakriisistä selviytymiseksi. Hallituksen esitystä odotetaan loppuviikosta. Tukea myönnetään kompensoimaan rajoitusten aikana juoksevia kuluja ja helpottamaan työntekijöiden ottamista takaisin töihin.

- On hyvä, että tämä eduskunnan edellyttämä ravintolatuki saatiin linjattua. Se on hyvin tarpeen monelle alan yrittäjälle. Monelle toimijalle tuki voi kuitenkin jäädä liian pieneksi, jotta yritys selviää koronakriisin yli, Pentikäinen sanoo.

Pentikäisen mukaan tuki on välttämätön. Ravintoloita ja kahviloita pidetään hallituksen määräyksellä kiinni. Moni muu toimiala on hitusen elpynyt, mutta ravintolat ja kahvilat on pidetty kiinni.

- On tärkeää, että hallitus kertoo mahdollisimman pian, miten ravintoloita ja kahviloita päästään avaamaan kesäkuussa.

Suomen Yrittäjissä on jäseninä noin 3000 majoitus- ja ravintola-alan yritystä.

Yleistuelle valtava tarve

Pentikäisen mukaan on hyvä muistaa, että on myös paljon ravintola-alan arvoketjun yrittäjiä, joiden toiminta on pysähtynyt kysynnän puutteen vuoksi.

Hän muistuttaa, että hallituksen rajoituspäätökset ovat iskeneet myös muihin toimialoihin.

- Nyt odotamme luvattua päätöstä kriisituesta, jota voidaan jakaa toimialarajoista riippumatta. Tälle yleistuelle on valtava tarve, hän sanoo.

- On itsestään selvää, että toimialoja pitää tukea yhdenvertaisesti ja ravintola-alan saama tuki antaa suuntaa yleis- tai kriisituen kokoluokalle.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Vuoden nuori yrittäjä -palkinnosta kilpailevat efektilaiteyrittäjä, luomuruuan tukkukauppiaat ja leikkikenttäyrittäjä30.5.2020 07:00:00 EESTTiedote

Vuoden nuori yrittäjä 2020 -kilpailun finaaliin ylsivät efekti- ja äänilaitteita valmistava Douglas Castro yrityksellä Darkglass Electronics Helsingistä, luomuruuan tukkukauppaa pyörittävät Lasse ja Maria Jalkanen yrityksellä Foodin Keski-Suomesta ja leikki- ja urheiluvälineiden valmistukseen keskittyvä Tomi Mäkilä yrityksellä Leikkiset Hämeestä.

Yrittäjägallup: Yrityksissä pientä virkoamista, mutta tilanne yhä paha29.5.2020 10:30:00 EESTTiedote

Yritysten tilanne on hieman parantunut toukokuussa, tuore Yrittäjägallup kertoo. - Pientä virkoamista on havaittavissa, mutta yleistilanne on yhä paha, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi. Yrittäjät ehdottaa hallitukselle laajaa työmarkkinauudistuspakettia. - Pitää lopettaa reformivälttely. Emme voi kiertää vuosikymmeniä työmarkkinauudistuksia kuin kissa kuumaa puuroa, hän sanoo.

Kutsu: Yrittäjägallup julki tänään klo 10: Miten koronakriisin vaikutus yrityksiin on kuukaudessa muuttunut?29.5.2020 07:11:00 EESTKutsu

Miten koronakriisi vaikuttaa Suomessa toimiviin yrityksiin nyt? Onko kuukaudessa tapahtunut muutoksia? Jos on, mihin suuntaan? Ovatko tuet tehonneet? Suomen Yrittäjät julkistaa tuoreen Yrittäjägallupin tulokset verkkotiedotustilaisuudessa tänään klo 10 alkaen. Samalla kerrotaan, mitä keinoja Yrittäjät esittää, jotta Suomi pääsee kriisin jälkeen liikkeelle.

Kutsu: Miten koronakriisin vaikutus yrityksiin on kuukaudessa muuttunut? Mennäänkö parempaan vai huonompaan suuntaan? Yrittäjägallup julki 29.5. klo 1028.5.2020 07:12:00 EESTKutsu

Miten koronakriisi vaikuttaa Suomessa toimiviin yrityksiin nyt? Onko kuukaudessa tapahtunut muutoksia? Jos on, mihin suuntaan? Ovatko tuet tehonneet? Suomen Yrittäjät julkistaa tuoreen Yrittäjägallupin tulokset verkkotiedotustilaisuudessa perjantaina 29.5. klo 10. Samalla kerrotaan, mitä keinoja Yrittäjät esittää, jotta Suomi pääsee kriisin jälkeen liikkeelle.

Kutsu: Miten koronakriisin vaikutus yrityksiin on kuukaudessa muuttunut? Mennäänkö parempaan vai huonompaan suuntaan? Yrittäjägallup julki 29.5. klo 1026.5.2020 12:56:55 EESTKutsu