Yrittäjät: Sähkön tarjonnan lisääminen puuttuu paketista – holtiton velanotto kestämätöntä

- Päätökset lievittää kotitalouksien kohtaamaa energianhinnan nousua ovat ymmärrettäviä ja tervetulleita. Niiden vaikutus voi kuitenkin jäädä pienemmäksi kuin on tarkoitus. Toimilla voi jopa olla hintoja korottava vaikutus. Hallituksen olisi pitänyt myös päättää sähkön tarjonnan nopeasta lisäämisestä, johtaja, pääekonomisti Mika Kuismanen Suomen Yrittäjissä sanoo.

- Tarjonnan lisääminen tässä tilanteessa olisi välttämätöntä, jotta voimakkaalta hintojen vaihtelulta vältyttäisiin. Ongelmana on tarjontapuoli. Tilanne helpottuu vain siihen tarttumalla. Pitää myös tehdä nopea selvitys sähkömarkkinoiden toimivuudesta, Kuismanen toteaa.

- Yritysten tilanne jatkuu haastavana, sillä hallituksen energiatoimet eivät pääsääntöisesti ulotu niihin, Kuismanen sanoo.

- Nyt on myös erittäin tärkeää huolehtia siitä, että huojennukset eivät valu energiayhtiöiden taskuun. Kaikkien on osallistuttava talkoisiin, Kuismanen jatkaa.

”Lasku lankeaa lopulta yrityksille ja veronmaksajille”

Hallitus jatkaa perusteetonta velkaantumista.

- Energiatilanne on toki vaikea, mutta rahaa jaetaan vaalien takia välttämätöntä enemmän, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen arvioi.

- Budjettiriihessä nähty holtiton velanotto ei ole kunniaksi hallitukselle. Se on kestämätöntä ylisukupolvista politiikkaa, Pentikäinen kommentoi.

- Seuraavilla hallituksilla on kohtuuton rasti, kun niiden on pakko sovittaa menot tuloihin. Suomen julkinen talous velkaantuu vauhdilla. Samaan aikaan meille ennustetaan hidasta kasvua ja väestömme ikääntyy, mikä aiheuttaa suuria menopaineita. Tämä on vaarallinen yhdistelmä, Pentikäinen sanoo.

Yrittäjien mielestä seuraavan hallituksen on aloitettava julkisen talouden vakauttaminen heti 700–800 miljoonan euron vuotuisilla säästöillä, kuten talouspolitiikan arviointineuvosto on suositellut. Hallitukselta periytyy noin 145 miljardin velkataakka.

- Kehitys huolestuttaa yrittäjiä, koska lasku lankeaa lopulta yrityksille ja veronmaksajille. Mitä enemmän on velkaa, sitä suurempi osa veroista menee velan hoitoon, eikä kohdennu talouden kasvupotentiaalin kannalta olennaisiin kohteisiin, Pentikäinen sanoo.

Tutkimus- ja kehitystoimintaan perusteltuja panostuksia

- Yrittäjät kannattaa toimia tutkimus- ja kehittämistoiminnan edistämiseksi sekä tulevaisuuden kestävän kasvun vahvistamiseksi, ja ehdotusta 60 miljoonan euron valtuutuksesta Business Finlandin veturiyritysrahoitukseen, Kuismanen sanoo.

Yrittäjät pitää myös positiivisena, että 60 vuotta täyttäneiden työnteon kannustimia parannetaan työtulovähennyksellä ja matkakuluvähennyksen määräaikaista korotusta jatketaan myös 2023.

Yrittäjät: Valiokunnan selvennykset yrittäjän eläkelakiin tervetulleita29.11.2022 13:22:14 EET | Tiedote

- Sosiaali- ja terveysvaliokunnan esittämät muutokset yrittäjien eläkelakiin ovat kannatettavia. Esitys on syytä hyväksyä. Valiokunta otti tosissaan Suomen Yrittäjien lausunnossaan esittämät huolet. Valiokunta on tehnyt perusteellista ja tarkkaa työtä. Valiokunta linjasi, että työpanoksen arvon määrittäminen on kokonaisharkintaa, jossa tulee huomioida yrittäjän työtuntien ja alan palkkatason lisäksi myös esimerkiksi yritystoiminnan laajuus ja yrittäjän itsensä antamat tiedot, sanoo Suomen Yrittäjien johtaja Janne Makkula.

Yrittäjägallup: Suuret yritykset pidentävät laittomasti maksuaikoja – asiaan pitää puuttua14.11.2022 12:53:49 EET | Tiedote

Yli puolet yrityksistä kertoo, että lakia ei ole noudatettu, kun maksuaikoja on pidennetty. – On väärin, että pienet yritykset toimivat isompien yritysten pankkina. Maksuaikalakia ei noudateta, ja siksi viranomaisten pitää alkaa valvoa sen noudattamista. Tästä tarvitaan nopeasti hallituksen esitys eduskuntaan, Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen sanoo.