Yrittäjät: Tarvitaan nopeita tukitoimia yrityksille, koronapassi on rohkaisu rokotuksiin

Suomen Yrittäjät vaatii hallituksesta nopeita tukitoimia yritysten auttamiseksi, koska rajoitustoimia ollaan merkittävästi lisäämässä. – Yritykset pitää auttaa kriisin yli, kun elinkeinovapautta ja samalla yritysten toimintaa rajoitetaan tuntuvasti, puheenjohtaja Petri Salminen sanoo.

Valokuvaaja Terotemedia / Tero Takalo-Eskola

Yrittäjät ehdottaa seuraavaa tukipakettia: kustannustuen uusi kierros (kustannustuki IV:n muodossa), yrittäjän työmarkkinatuen käyttöönotto sekä joustoja yrityksille verottajalta ja työeläkeyhtiöiltä. Myös lomautusprosessia on nopeutettava.

–  Yhteiskunnan on korvattava rajoitusten aiheuttamia vahinkoja ja näin tuettava rajoitusten keskellä kamppailevien yritysten ja työpaikkojen selviytymistä. Julkisen vallan asettamat rajoitukset eivät kuulu yrittäjäriskiin.

–  Koronatilanteen eläessä nopeasti myös yritysten pitää pystyä reagoimaan kysynnässä tapahtuviin muutoksiin muun muassa lomautusten kautta.

– Koronapassin käytön keskeyttämiselle tulee olla erittäin painavat perusteet, sillä se on mahdollistanut yhteiskunnan aukipitämisen ja rohkaissut ihmisiä ottamaan rokotteita, Salminen jatkaa.

Yrittäjät esittää myös rokotusten nopeaa laajentamista. Tämä edellyttää yksityisten toimijoiden ja työterveydenhuollon osaamisen ja resurssien hyödyntämistä viivyttelemättä. Esimerkiksi työterveydessä on liki kaksi miljoonaa suomalaista.

Yrittäjät myös esittää koronapassin ehtojen muuttamista siten, että negatiivisen testitulos saisi olla enintään 48 tuntia vanha nykyisen 72 tunnin sijasta.

Valokuvaaja Terotemedia / Tero Takalo-Eskola

Blogi: Sähkön arvonlisäveron alentaminen on ongelmallinen, mutta sitä ei kannata tyrmätä12.8.2022 09:06:03 EEST | Blogi

Venäjän aloittaman sodan myötä kallistunut sähkön hinta ja tulevat eduskuntavaalit kirvoittavat poliitikkoja ehdottamaan toimenpiteitä sähkön kuluttajahintojen alentamiseen. Ministeri Mika Lintilän (kesk.) esittämä sähkön arvonlisäverokannan alentaminen on monelta osin pulmallinen, mutta sen suoraviivainen tyrmääminen ei ole viisasta, kirjoittaa johtaja, pääekonomisti Mika Kuismanen Suomen Yrittäjistä.

Yrittäjägallup: Yrittäjälle vastuullisuus merkitsee erityisesti lakien ja sopimusten noudattamista14.7.2022 11:00:29 EEST | Tiedote

Yrittäjille tärkeintä vastuullisuustyötä on se, että noudatetaan lakeja ja sopimuksia, maksetaan veroja ja palvellaan asiakkaita hyvin. - Tämä on tärkeä muistaa, koska yhteiskunta ei toimi, jos ei ole kannattavia ja yhteiskunnan yhteisiä pelisääntöjä kunnioittavia yrityksiä, jotka pitävät hyvää huolta työntekijöistään ja asiakkaistaan, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo Suomi-areenalla Porissa.