Yrittäjät: Tarvitaan nopeita tukitoimia yrityksille, koronapassi on rohkaisu rokotuksiin

Suomen Yrittäjät vaatii hallituksesta nopeita tukitoimia yritysten auttamiseksi, koska rajoitustoimia ollaan merkittävästi lisäämässä. – Yritykset pitää auttaa kriisin yli, kun elinkeinovapautta ja samalla yritysten toimintaa rajoitetaan tuntuvasti, puheenjohtaja Petri Salminen sanoo.

Valokuvaaja Terotemedia / Tero Takalo-Eskola

Yrittäjät ehdottaa seuraavaa tukipakettia: kustannustuen uusi kierros (kustannustuki IV:n muodossa), yrittäjän työmarkkinatuen käyttöönotto sekä joustoja yrityksille verottajalta ja työeläkeyhtiöiltä. Myös lomautusprosessia on nopeutettava.

–  Yhteiskunnan on korvattava rajoitusten aiheuttamia vahinkoja ja näin tuettava rajoitusten keskellä kamppailevien yritysten ja työpaikkojen selviytymistä. Julkisen vallan asettamat rajoitukset eivät kuulu yrittäjäriskiin.

–  Koronatilanteen eläessä nopeasti myös yritysten pitää pystyä reagoimaan kysynnässä tapahtuviin muutoksiin muun muassa lomautusten kautta.

– Koronapassin käytön keskeyttämiselle tulee olla erittäin painavat perusteet, sillä se on mahdollistanut yhteiskunnan aukipitämisen ja rohkaissut ihmisiä ottamaan rokotteita, Salminen jatkaa.

Yrittäjät esittää myös rokotusten nopeaa laajentamista. Tämä edellyttää yksityisten toimijoiden ja työterveydenhuollon osaamisen ja resurssien hyödyntämistä viivyttelemättä. Esimerkiksi työterveydessä on liki kaksi miljoonaa suomalaista.

Yrittäjät myös esittää koronapassin ehtojen muuttamista siten, että negatiivisen testitulos saisi olla enintään 48 tuntia vanha nykyisen 72 tunnin sijasta.

Valokuvaaja Terotemedia / Tero Takalo-Eskola

Yrittäjät-akatemia tarjoaa koronan kurittamille yrittäjille maksutonta koulutusta27.1.2022 08:26:33 EET | Tiedote

Yrittäjät tahtovat lisää digiosaamista ja myös vastuullisuuskoulutukseen halutaan panostaa laajalti, osoittaa tuore Yrittäjägallup. Yrittäjistä 70 prosenttia kertoo, että ajan puute on suurin este osaamisen lisäämiselle. Toiseksi merkittävämmäksi syyksi mainitaan rahan puute. Tähän kysyntään ja haasteeseen vastataan pääosin verkossa tapahtuvalla maksuttomalla Yrittäjä-akatemialla.

Yrittäjät: Konkurssin tehnyt yrittäjä pääsee nopeammin jaloilleen – velkajärjestelylakiin useita parannuksia20.1.2022 14:16:04 EET | Tiedote

Hallitus esittää useita muutoksia velka-ahdingosta kärsiville yrittäjille. Ylivelkaantunut tai konkurssin kokenut yrittäjä pääsee jatkossa helpommin velkajärjestelyyn ja kohtuullisessa ajassa eroon vanhoista yritystoiminnan veloista. – Esityksellä tuetaan yrittäjyyttä ja yrittäjän pääsyä takaisin jaloilleen, lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Yrittäjät: Hallituksen tukitoimet tarpeen – seuraavaksi yt- ja lomautusaikoja lyhennettävä14.1.2022 18:36:06 EET | Tiedote

Hallituksen tänään julkaisema apupaketti on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Hallituksen pitää antaa rajoitustoimien kohteena oleville yrityksille mahdollisuus selvitä vaikeasta tilanteesta. ”Kun liiketoimintaa rajoitetaan voimakkaasti lyhyellä varoitusajalla, yritykselle pitää antaa työkaluja sopeutua tilanteeseen”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät esittää nopeita tukitoimia – karanteenien muutos sairauslomiksi toisi yli 300 miljoonan euron kustannukset yrityksille12.1.2022 14:12:24 EET | Tiedote

Yrittäjät odottaa hallitukselta viivyttelemättä päätöksiä rajoitusten vuoksi ahdinkoon joutuvien yritysten auttamiseksi. Erityisesti moni matkailu-, liikenne-, ravintola- ja tapahtuma-alan yritys on kasvavissa vaikeuksissa. ”Ihmettelen, miksi päätöksiä ei tehdä. Tukipäätöksiä tarvitaan nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.