Yrittäjät: Työnantajien harkittava työehtosopimusten lopettamista

Työnantajaliittojen on harkittava työehtosopimusten solmimisen lopettamista vastauksena kunta-alan ratkaisuun. Palkoista sopiminen kannattaa nyt siirtää yrityksiin ja työpaikoille, Suomen Yrittäjät esittää vastauksena kunta-alan ratkaisuun.

Toimitusjohtaja Mikael Pentikinen. Kuva: Markus Sommers

- Kunta-alanpalkkaohjelma on taloudellisesti kestämätön ja järjetön. Se tulee viime kädessä yksityisen sektorin ja veronmaksajien maksettavaksi, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Kunta-alan sopimus hankaloittaa työehtosopimustoimintaa olennaisesti. Yrittäjät esittää nyt, että työnantajaleiri harkitsisi työehtosopimusten solmimisen lopettamista. Tällöin vientialojen yleistä linjaa ei enää syntyisi ja palkoista sovittaisiin yrityskohtaisesti.

- Uudessa tilanteessa työnantajalla on kaksi hyvää mahdollisuutta: joko kieltäytyä solmimasta työehtosopimusta, jossa on palkankorotusprosentti, tai jättää tyystin tekemättä työehtosopimukset.

- Vientialojen yleinen palkkalinja on käytännössä tarkoittanut keskitettyä linjaa. Siinä ei ole ollut mieltä, koska yritysten, kuntien ja hyvinvointialueiden tilanteet ja tarpeet ovat erilaisia. Myös kustannustasot ovat eri puolilla maata erilaisia.

Yrittäjien mielestä nyt tulisi antaa tilaa työpaikkasopimiselle, jossa voidaan huomioida työnantajan taloudellinen tilanne, tuottavuuskehitys, palkanmuodostuksen kannustavuus sekä yrityksen kilpailukyky ja tulevat tarpeet, mutta myös työntekijäpuolen tilanne ja tarpeet.

- Nykyinen työmarkkinakonkelo – jonka purkaminen on vaikeaa – on seuraus siitä, että näin ei ole voinut tapahtua. On haluttu sopia keskitetysti liian paljon ja liian isosta kakusta.

Yrittäjien mielestä ostovoiman kehitystä pitää turvata muilla keinoilla kuin ylimitoitetuilla palkankorotuksilla, kuten tehostamalla eläkejärjestelmää ja väljentämällä vakavaraisuussääntelyä, mikä mahdollistaa – ainakin pidemmällä aikavälillä – eläkemaksujen alentumisen ennustetulta nousu-uralta.

- Lisäksi pitää tehdä maltillisia tulonveronkevennyksiä painottaen pieni- ja keskituloisia, koska sillä tavalla voidaan tukea ostovoiman kehitystä.

Toimitusjohtaja Mikael Pentikinen. Kuva: Markus Sommers

Kysely: Yrittäjien luottamus eläkejärjestelmään matala, Yrittäjien korjausehdotukselle tukea28.6.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Yrittäjien eläkejärjestelmän suurin uhka on sen rahoittajien rapautunut luottamus, osoittaa Suomen Yrittäjien suuri eläkekysely. – Yrittäjän eläkejärjestelmä (YEL) pitää korjata siten, että järjestelmän uskottavuus ja luotettavuus rahoittajien eli yrittäjän silmissä paranee, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo. Järjestö esittää pakollisen vakuuttamisen alarajan nostoa.

Yrittäjägallup: Moni yrittäjä ei lomaile – kolmannes yrittäjistä on pitänyt enintään viikon lomaa27.6.2022 10:05:00 EEST | Tiedote

Lomien pitäminen on monille yrittäjille edelleen kovin hankalaa alkavalla lomakaudella. Yrittäjistä vain kolmannes pitänyt lomaa viimeisen vuoden aikana enintään viikon. Keväällä 2020 heitä oli vielä vähemmän, vain 26 prosenttia. Vain puolet, 52 prosenttia, yrittäjistä kokee pystyvänsä pitämään lomaa riittävästi. Osuus on hieman kasvanut viime vuosina.

Yrittäjägallup: Käänne työvoiman saannissa, vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat vähentyneet23.6.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

– On tapahtunut kiinnostava käänne. Yritysten vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat hieman vähentyneet. Ne ovat kuitenkin edelleen suuret. 35 prosenttia yrityksistä raportoi vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa. Vielä marraskuussa osuus oli 44 prosenttia. Yritykset odottavat uudelta hallitukselta lukuisia työllistämistä helpottavia säädösmuutoksia, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Elinkeinoelämä varoittaa: Sote-alueiden yhtiöhimmelit tukahduttavat yksityisiä yrityksiä22.6.2022 08:00:04 EEST | Tiedote

Sote-alueiden yhtiöt ovat valtaamassa yksityisten pesula-, catering-, ict- ja kiinteistöpalveluyritysten markkinoita, osoittaa tuore selvitys. Elinkeinoelämän järjestöt vetoavat alueellisiin päättäjiin, jotta pk-yritysten toimintaedellytyksiä ei heikennetä. Järjestöt esittävät neljän kohdan listaa ongelmien korjaamiseksi. Viranomaisten on myös välittömästi selvitettävä toiminnan lainmukaisuus.

Yrittäjägallup: Ukrainan sodan vaikutukset suomalaisyrityksiin vahvistuvat, yhä useampi yritys aikoo nostaa hintoja20.6.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Selvästi yli kolmannes yrityksistä ilmoittaa energian ja raaka-aineiden hinnan sekä kuljetuskustannusten nousun vaikuttavan yrityksen toimintaan, Yrittäjägallup osoittaa. Toukokuussa yhä useampi yritys ilmoittaa nostavansa hintoja. – Kun Ukrainan sota pitenee, myös sodan vaikutukset yrityksiin laajenevat, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.