Yrittäjät: Työpaikkasopimiseen siirtyminen Metsäteollisuudelta oikea ja rohkea ratkaisu

Metsäteollisuus ry ilmoitti torstaina, että se lopettaa työehtosopimusten tekemisen. Suomen Yrittäjät kiittää Metsäteollisuuden linjausta. – Tämä on merkittävä avaus, joka muuttaa Suomen työmarkkinoita. Se on suuri askel kohti yritys- ja työpaikkakohtaista sopimista. Se vastaa Yrittäjien tavoitteita, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers. Kuva median vapaasti käytettävissä.

Metsäteollisuuden linjaus on Yrittäjien mielestä tärkeä työelämäuudistus, joka siirtää sopimisen painopistettä oikeaan suuntaan.

- Tämä on kansallisen vaikuttajan rohkea ratkaisu, joka siirtää sopimisen painopisteen sinne, missä työtä tehdään eli yrityksiin ja työpaikoille. Uskon, että se lisää työmarkkinoille paljon kaivattua dynamiikkaa, Pentikäinen kiittää.

Yrityskohtaisen sopimisen edistäminen lakeja muuttamalla välttämätöntä

Linjaus vähentää liittojen valtaa ja siirtää sitä työpaikoille työtä tekeville.

- Tällä tiellä tarvitaan lisää toimia. Toivotaan, että Metsäteollisuus saa seuraa, Pentikäinen sanoo.

- Tämä on kaikille selkeä viesti siitä, että yrityskohtaisen sopimisen edistäminen lakeja muuttamalla on aivan välttämätöntä yritysten ja työpaikkojen kannalta.

Yrittäjien mielestä ratkaisu kertoo siitä, että työmarkkinoita ei ole kyetty uudistamaan nykyisen työehtosopimusjärjestelmän kautta.

- Nykyinen järjestelmä ei anna yrityksille riittävästi välineitä menestyä kansainvälisessä kilpailussa yhdessä työntekijöidensä kanssa, työmarkkinajohtaja Janne Makkula sanoo.

- On entistäkin tärkeämpää saada työlainsäädäntöä joustavoitettua niin, että pakottavaa sääntelyä vähennetään ja lisätään mahdollisuutta sopia asioista työpaikoilla. Se vahvistaa myös henkilöstön asemaa, hän lisää.

Ratkaisu turvaa työpaikkoja

- Tämä on radikaali muutos: ratkaisulla on vaikutuksia koko toimialalle riippumatta siitä, kuuluvatko yritykset työnantajaliittoon vai eivät. Työehtosopimukset, joissa Metsäteollisuus ry on toisena sopijapuolena, lakkaavat myös olemasta yleissitovia. Se milloin näin tapahtuu, vaihtelee työehtosopimuksesta riippuen, Makkula analysoi.

- Ratkaisulla turvataan työpaikkoja, koska päästään nykyistä joustavampaan järjestelmään. Samalla myös lakkoherkkyys vähenee ja työrauha paranee, hän sanoo.

Suomen Yrittäjät auttaa omia jäsenyrityksiään sopimaan paikallisesti.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Työelämägallup: Valtaosa työllisistä olisi tyytyväisiä, jos työnantaja maksaisi YTK:n jäsenmaksun12.10.2020 14:32:00 EESTTiedote

61 prosenttia työllisistä olisi tyytyväisiä, jos työnantaja maksaisi työsuhde-etuna heidän puolestaan jäsenmaksun Yleiseen työttömyyskassaan. - Liian moni on edelleen ilman ansiosidonnaista turvaa. Rohkaisemme työnantajia tarjoamaan tätä työsuhde-etua, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi Työelämägallupin tulosta.