Yrittäjät: Yllätyksetön budjetti, mukana tärkeitä avauksia

Hyviä avauksia yrittäjyyden edistämiseksi, mutta merkittävien rakenneuudistusten puute pettymys, summaa Suomen Yrittäjät hallituksen talousarvioesityksen.

- On valitettavaa mutta ei yllätys, että rakenteellisia uudistuksia ei tehty. Hallitus puhuu paljon työllisyydestä, mutta tekee kovin vähän sen vahvistamiseksi, Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen kommentoi hallituksen esitystä ensi vuoden talousarvioesitykseksi.

- Tämä on se hetki, jolloin rakenteelliset uudistukset esimerkiksi työmarkkinoilla kannattaisi aloittaa.

Kuismasen mukaan hallituksen verolinja on järkevä.

- On hyvä, että tässä vaiheessa ei lähdetty veronalennuksiin, koska julkisen talouden tasapainottaminen on erityisen tärkeää tulevan talouskasvun kannalta.

Suomen Yrittäjien mukaan hallituksen talousarvioesityksessä on tärkeitä avauksia ja päätöksiä.

- Hallitusta on syytä kiittää siitä, että se haluaa edistää yritysten omistajanvaihdoksia, tukea työttömien yrittäjyyttä ja säilyttää alueellisen kuljetustuen. Näillä kaikilla on iso merkitys yrittäjyyden edistämisessä eri puolilla maata, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Pentikäisen mukaan on erittäin hyvä, että perhevapaauudistusta ja yritystukiremonttia aletaan valmistella.

- On tärkeää, että kaikki keskeiset osapuolet, myös Suomen Yrittäjät, ovat mukana jatkovalmistelussa, Pentikäinen sanoo.