Yritykset haluavat vauhtia oleskelu- ja työlupien käsittelyyn

Yrityksillä on valmiuksia lisätä työperäistä maahanmuuttoa ja vieraskielisten rekrytointia, mikäli oleskelu- ja työlupaprosessia saadaan nopeutettua ja selkeytettyä. Yritykset kokevat, että eri viranomaisten yhteistyössä on parannettavaa. Edelleen yrityksillä on haasteita, miten ja mistä löydetään jo Suomessa olevia ulkomaalaistaustaisia osaajia, selviää Helsingin seudun kauppakamarin kyselystä.

Jotta lupaprosesseja voidaan merkittävästi nopeuttaa, tulisi viranomaisten yhteistyötä tiivistää ja niissä olevaa asiantuntemusta hyödyntää nykyistä paremmin. Koko lupaprosessi tulisi avata ja uudistamistyöhön tulisi käydä yli perinteisten ministeriö- ja hallintosiilojen. Hallitus voisi asettaa selvityshenkilön, jonka tehtävä on rakentaa ehdotus, joilla päästään tavoiteltuun yhden kuukauden käsittelyaikaan.

- Olennaista on, että lupaprosessin uudistusta tehdään kokonaisuutena, ei osaoptimoiden yksittäisten viranomaisten prosesseja. Samalla tulisi arvioida puhtaalta pöydältä lupakäsittelyä ohjaavan lainsäädännön ja normiston uudistamistarpeet, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen.

Lupaprosessin hitauden osalta selvästi eniten kyselyssä mainintoja kohdistuu Maahanmuuttovirasto, Migrin, toimintaan. Lisäksi kolmansista maista tulevia ammattiosaajia koskeva saatavuusharkintajärjestelmä saa kovaa kritiikkiä. Tällä hetkellä työntekijän ja asiantuntijan lupaprosessi kestää 4-6 kuukautta. Hallituksen tavoitteena on päästä yhden kuukauden käsittelyaikoihin.

Kyselyn mukaan eniten ulkomaalaistaustaisia työntekijöitä työskentelee ammattiosaajan ja asiantuntijan ammateissa. Koulutustaustan mukaan suurimmat ryhmät ovat ammatillinen toinen aste, ammattikorkeakoulu tai yliopisto.

Yritykset ovat nimenneet tiettyjä keinoja löytää ja tunnistaa Suomessa olevia kansainvälisiä osaajia. Näitä ovat rekrytointi-matching-tilaisuuksien järjestäminen, yhteistyön lisääminen erityisesti korkeakoulujen kanssa, osaamisen tunnistamiseen liittyvien palveluiden kehittäminen ja mentorointiohjelmien hyödyntäminen.

Helsingin seudun kauppakamarin kyselyyn vastasi viime vuoden lopussa noin 170 kauppakamarin jäsenyritystä.

Liite: Yritysten kokemukset kansainvälisestä työvoimasta

Markku Lahtinen, johtaja
markku.lahtinen@chamber.fi

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvottelut saatava pikaisesti maaliin – valtion rahoitettava pääosa Espoon kaupunkiradasta28.5.2020 16:13:13 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut ovat vielä kesken, vaikka edellinen sopimuskausi päättyi jo viime vuoden lopussa. Sopimukseton tila on myrkkyä seudun asuntotuotannolle, jonka hyytyminen olisi vakava lisäisku koronakriisistä laajasti kärsivälle metropolialueelle. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan sopimukseen pääsemistä viivästyttää erimielisyys valtion rahoitusosuudesta Espoon kaupunkiradan rakentamisessa. Valtion tulee rahoittaa pääosa merkittävistä raskaan raideliikenteen investoinneista, kuten Espoon kaupunkiradasta.

Kysely: Yrityspäättäjät odottavat viranomaisilta johdonmukaisempaa koronaviestintää27.5.2020 10:39:59 EESTTiedote

Yrityspäättäjät seuraavat koronakriisiin liittyen eniten pääministeri Sanna Marinin, presidentti Sauli Niinistön ja Osmo Soininvaaran näkemyksiä. Organisaatioina seurataan eniten THL:n ja HUS:n asiantuntijalausuntoja. Kotimaiset sanomalehdet digijulkaisuineen sekä TV ovat Googlen ohella suosituimpia tiedonhakuareenoita. Pääministeri Marin saa kiitosta selkeästä viestinnästään, muiden ministereiden viestintään suhtaudutaan kriittisemmin. Yritysjohto odottaa median välttävän skuuppijournalismia ja luovan vähemmän paniikkimielialaa. Yli 600 yrityspäättäjää kertoivat mielipiteensä koronaviestinnästä.

Kauppakamarin koronakysely: paljon puhetta yritystuista, liian vähän tekoja20.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kymmenesosalla yrityksistä liikevaihto on tippunut 75-100 %. Suhteellisesti eniten tähän joukkoon kuuluvia yrityksiä on rahoitus-, vakuutus-, kiinteistö- sekä informaatio- ja viestintäaloilla. Näkymät ovat heikkenemässä seuraavan kahden kuukauden aikana, ainoastaan enää 15 % uskoo liikevaihtonsa säilyvän ennallaan. Poliittisen päätöksenteon hitaus turhauttaa yrityksiä, selviää Helsingin seudun kauppakamarin koronakyselystä.

Helsingin seudun MAL-sopimuksessa varmistettava raskaan liikenteen taukopaikkojen toteuttaminen7.5.2020 09:26:11 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion välisissä maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevissa MAL-neuvotteluissa tarvitaan ministeriöiden vahvaa ohjausta, jotta tulevalla sopimuskaudella saadaan pääkaupunkiseudulle viimein toteutettua raskaan liikenteen taukopaikka-alueita. MAL-sopimuksessa tulee sopia sitovasti taukopaikkojen toteuttamisesta, määritellä niiden sijainti ja kytkeä toteuttaminen valtion MAL-sitoumusten toteuttamiseen. Lisäksi tulee velvoittaa kunnat varautumaan omassa kaavoituksessaan tuleviin taukopaikkatarpeisiin.

Helsingin seudun kauppakamari: Yritysten tilanne vaikeutuu – suorat yritystuet nopeasti käyttöön6.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Yli puolet Uudenmaan yrityksistä odottaa koronan vähentävän liikevaihtoa paljon seuraavan kahden kuukauden aikana. 54 % yrityksistä on pystynyt pitämään tai jopa lisäämään henkilöstönsä määrää, mutta työllisyysnäkymien odotetaan heikkenevän tulevina kuukausina. Hallituksen toimia talouskriisin hoitamisessa peräti yli puolet vastaajista pitää huonona tai erittäin huonona. Kriittisimpiä ovat yritykset, joiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa, selviää kauppakamareiden kyselystä.

Helsingin seudun kauppakamari: Hallituksen elvytystoimille Uudenmaan yrityksissä suuria odotuksia21.4.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kuudesosa Uudenmaan yritysvastaajista ilmoittaa, että liikevaihto on vähentynyt 75-100 prosenttia. Neljäsosa vastaajista ilmoittaa, että korona ei ole toistaiseksi vaikuttanut yritystoimintaan merkittävästi. Yritykset toivovat hallitukselta ja viranomaisilta nykyistä yksiselitteisempää viestintää ja selkeää suunnitelmaa rajoitusten purkamiseksi, selviää kauppakamareiden yhteisestä koronakyselystä.