Yritykset valittu Pohjanmaan kasvupolulle ─ asenne korostui

Yritysten kasvuohjelmaan Pohjanmaan Kasvupolulle on valittu alueen 15 kasvuhaluisinta yritystä. Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on Jokamuovi Oy, joka hakee kasvua luottaen laatuun ja toimintavarmuuteen. Pohjanmaan Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Yritykset, jotka pääsivät jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat Oy Lasermark Ab ja Plastweld Oy Vaasasta, Fouga Software Oy, Heliostorage, Jukkola Systems Oy, Kokkolan LVI ja Sähkötyö oy ja Suunnittelutoimisto Matti Kärkkäinen T:mi Kokkolasta, Aurolahti 3D suunnittelutoimisto Oy Toholammilta, Alcea Ab Mustasaaresta, 3E Building Oy Oulusta, Huttaroo Oy Seinäjoelta, Jokamuovi Oy Evijärveltä, JV Nortech Metal Oy Isokyröstä ja Vetelin Energia Vetelistä.

Valittujen yritysten liikeideat liittyvät mm. laser-merkkaukseen, muovituotteiden valmistukseen, uudenlaisiin lämmitysjärjestelmiin, korujen valmistukseen, laitteiden 3D visualisointiin, konsultointiin ja koneistukseen.

Tuomariston jäsen, Mikael Hallbäck Vaasan yliopistosta painotti erityisesti yritysten hakemuksien laatua ja oikeanlaista asennetta kasvuohjelmaan haettaessa.

“Minä ja muut tuomarit painotettiin sitä, että vaikka olisi kuinka hyvä yritys, jolla on vankka pohja, mutta hakemukseen ei ole saatu kiteytettyä mitään oleellista, niin silloin niitä ei voi valita. Kasvu vaatii tahtotilaa ja asennetta. Siellä oli joitakin yrityksiä, jotka nostettiin sieltä keskustelujen jälkeen, koska niissä nähtiin potentiaalia lopulta enemmän, kuin joidenkin sellaisten firmojen kohdalla, joilla oli ennestään enemmän näyttöjä.”

Tuomaristoon kuuluvat Hallbäckin lisäksi Anne Pesola Kokkolanseudun Kehitysyhtiö Oy KOSEKista, Kjell Nydahl Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKista, Paula Erkkilä Pohjanmaan Kauppakamarilta, Jarl Sundqvist Concordiasta, Vesa Pihlajamaa Keski-Pohjanmaan Kirjapainosta, Jarno Puutio I-Mediat Oy:stä sekä Marja-Riitta Vest Viexposta.

Jokamuovi ei kilpaile halpavalmistajien kanssa

Yksi Pohjanmaan Kasvupolulle valituista firmoista, on suojakäsineitä valmistava pitkän historian omaava Jokamuovi Oy. Yritystä voidaan pitää nykypäivänä jo jonkinlaisena harvinaisuutena, kun tuotteet sekä suunnitellaan että valmistetaan Suomessa. Pitkän linjan toimijana sillä on näkemystä toimialan kehityksestä.

“Yritys on perustettu vuonna 1960 ja maailma on ollut silloin ihan erilainen. 70-luvun puolesta välistä on ollut esimerkiksi Neuvostoliiton kauppaa, ja vaikka en olekaan sitä päässyt itse käymään, niin se oli kuulemma mielenkiintoista aikaa,” Toimitusjohtaja Karoliina Sulkakoski kertoo puhelimessa.

“Haasteena on aina se, että joka maassa ja joka alueella on omat sääntönsä. Euroopassa, Pohjois-Amerikassa, Venäjällä, kaikilla on omansa. Kyllähän se aina oman mausteensa siihen tuo.”

Pitkästä kokemuksestaan huolimatta yritys ei halua jäädä yksin ajatustensa kanssa. Sulkakoski kertoo, että yritys ottaa mielellään vastaan ulkopuolisen näkökulman.

“Me ollaan tehty 3 vuoden strategia vuosi sitten ja sitä ollaan viety eteenpäin jo osaltaan, mutta tämä on tosi hyvä jatkumo siihen, että saadaan eri tyyppisiä ihmisiä sparraamaan ajatuksia, mitä meillä on jo olemassa.  Me saadaan siihen muutakin näkökulmaa, kuin mitä tulee oman alan sisältä ja asiakkailta.”

Kansainväliseksi muuttunut maailma on tuonut alaan omat haasteensa, mutta yrityksellä on selvä käsitys omista vahvuuksistaan. “Hinnalla ei voi kilpailla. Kiinasta ja Malesiasta, Pakistanista tulee tosi paljon tänä päivänä tavaraa, osa ihan hyvääkin, mutta osa taas niitä, jotka kilpailee pelkästään hinnalla. Se on se laatu ja toimitusvarmuus mitkä on meidän kilpailuetuja!”

Kasvupolun sisältö ja eteneminen

Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan 8.3. ja 12.4.2018. Tällöin eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa kahdenkeskisissä tapaamisissa. Alueen elinkeinoelämän toimijoista koottu tuomaristo valitsee toisena sparrauspäivänä Vaasassa kaksi parasta yritystä, jotka etenevät 24.─25.10.2018 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin.

Lisätietoja

Maria Häkkinen, Kasvupolun fasilitoija, Kasvun Roihu*, p. 045 130 3751, maria.hakkinen@kasvunroihu.fi

Karoliina Sulkakoski, Toimitusjohtaja ja STYL suojainasiantuntija, p. 045 638 1007, karoliina.sulkakoski@jokasafe.fi

Lutakonaukio 7

Kasvu Open on valtakunnallinen sparrausohjelma pk-yrityksille, joka auttaa yrityksiä niiden kasvuhaasteissa. Sparraus on valituksi tulleille yrityksille maksutonta. Vuonna 2018 tavoitteena on antaa ohjausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 30 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
--------------------------
Kasvupolun mahdollistavat Kokkolanseudun Kehitysyhtiö Oy KOSEK, Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK, Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordia, Vaasan ammattikorkeakoulu, Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj, Centria ammattikorkeakoulu, Viexpo, Pietarsaaren seutu, Pohjanmaan kauppakamari, Ilkka-yhtymä, Vaasan yliopisto ja Kolster Oy.
-------------------------
*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jykes Oy ja Aava & Bang Oy.