Yritykset valmiita kehittämään tekstiili- ja vaatetusalan kiertotaloutta

Tekstiili- ja vaatetusalan yrityksille tehdyn kyselytutkimuksen mukaan yritysten tietoisuus kiertotaloudesta on kasvanut merkittävästi viime vuoden kuluessa. Yhä useampi alan yrityksistä näkee kiertotaloudessa uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja pohtii, miten hyödyntää uusia liiketoimintamalleja omassa toiminnassaan. Yritykset näkevät mahdollisuuksia esimerkiksi vuokraus- ja huoltopalveluissa, tekstiilijätteen hyödyntämisessä ja second hand -kaupassa.

Turenkilainen Dafecor Oy on hyödyntänyt tekstiiliteollisuuden ylijäämämateriaalia omien tuotteidensa raaka-aineena jo yli 20 vuotta. Yritys valmistaa asiakkaiden tarpeiden mukaan räätälöityjä tuotteita, kuten öljyntorjuntamattoja ja rakentamiseen suunniteltuja eristämistuotteita.

- Kiinnostus kiertotaloutta kohtaan tarjoaa meille erinomaista kasvupotentiaalia. Yhteydenotot ovat lisääntyneet merkittävästi viimeisen vuoden aikana ja pyrimme jatkuvasti kehittämään uusia tuotteita asiakkaiden tarpeiden mukaan, sanoo Dafecorin toimitusjohtaja Risto Saha.

Arvioiden mukaan Suomessa syntyy vuosittain noin 55 miljoonaa kiloa tekstiilijätettä, josta suurin osa päätyy energiana hyödynnettäväksi. Dafecor on yksi harvoista teollisessa mittakaavassa tekstiilijätettä hyödyntävistä yrityksistä Suomessa. Alan yritykset ja tutkijat etsivät kuitenkin aktiivisesti uusia toimintamalleja, joiden avulla arvokkaiden materiaalien elinkaari saataisiin mahdollisimman pitkäksi.

- Suomen tekstiilijätteen määrä mahdollistaisi ehkä yhden tai kahden mekaanisen kierrätyslaitoksen toiminnan Suomessa. Jotta koko ketju saadaan toimivaksi, mukaan tarvitaan jäte- ja kierrätysalan yhtiöitä sekä teollisen mittakaavan hyödyntäjiä kierrätetylle materiaalille. Esimerkiksi yritys, joka valmistaisi kankaita tekstiiliteollisuudelle ja täytteitä huonekaluteollisuudelle, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

Kokeilujen kautta kohti kiertotaloutta

Kodintekstiilivalmistaja Finlayson on ottanut aktiivisen roolin kiertotalousliiketoiminnan edistämisessä. Keväällä järjestämässään kampanjassa Finlayson keräsi kuluttajilta 19 500 kiloa vanhoja kodintekstiilejä ja valmisti niistä moneen käyttötarkoitukseen sopivia räsypaloja. Räsypalojen kysyntä ylitti Finlaysonin odotukset ja ensimmäinen erä myytiin nopeasti loppuun.

- Kokeilumme osoitti, että kuluttajien käyttäytymisessä on nähtävissä muutosta ja kierrätysmateriaaleista valmistetuille tuotteille löytyy kysyntää. Kehitämme valmistusprosessia, sillä haluamme tehdä kodintekstiilien kierrätyksen kuluttajille helpoksi ja uskomme kiertotalouteen liittyvän liiketoiminnan kasvavan tulevaisuudessa. Vanhoja pussi- ja aluslakanoita voi siis palauttaa Finlaysonin myymälöihin myös jatkossa, kertoo Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila.

Suomen Tekstiili & Muoti ry edistää kiertotaloutta tukemalla alan yritysten kehitystyötä. Myynnin rinnalle alalla haetaan uusia liiketoimintamalleja. Erityisesti tekstiilien elinkaaren pidentämiseen tähtääviin huoltoon, korjaukseen ja kierrätykseen liittyviin palveluihin sisältyy uusia merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia.

- Kyselymme tulokset osoittavat, että tämä tiedostetaan myös alan yrityksissä. Nyt on tärkeää kehittää mallit liiketoiminnallisesti kannattavaan muotoon. Tähän tarvitaan myös eri toimialojen välistä yhteistyötä, Anna-Kaisa Auvinen sanoo.

Faktoja kyselytutkimuksesta:

- Kiertotalous-käsite on nyt tuttu 81 prosentille vastaajista, kun se vuonna 2015 vastaavan tutkimuksen yhteydessä oli tuttu vain 48 prosentille.

- 93 prosenttia (2015: 82 prosenttia) alan yrityksistä suhtautuu kiertotalouteen ja sen luomiin uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin positiivisesti.

- 29 prosenttia uskoi potentiaaliin laajentaa tai kehittää nykyistä liiketoimintaa vuokraus- ja huoltopalveluihin. 25 prosenttia puolestaan näkee mahdollisuuksia hyödyntää tekstiilijätettä muiden tuotteiden raaka-aineena. 18 prosenttia uskoo second hand -kaupan ja siihen liittyvien liiketoimintamallien kehittyvän.

- Suomen Tekstiili & Muoti ry:n ja Sitran elokuussa 2016 toteuttamaan kyselyyn vastasi 72 suomalaista tekstiili- ja vaatetusalan yritystä.

- Kiertotalous tarkoittaa resurssien käytön kannalta järkevää toimintaa. Se kattaa materiaalien uudelleenkäytön sekä uudenlaiset, tuotteen käyttöikää pidentävät ja käyttöä lisäävät palvelut, kuten korjauksen ja vuokrauksen.

Suomen Tekstiili & Muoti ry on tekstiili-, vaate- ja muotialan yritysten järjestö. Huolehdimme siitä, että yrityksillä on kannustava toimintaympäristö ja mahdollisuuksia kasvaa, kansainvälistyä ja menestyä. Olemme alan vahva vaikuttaja ja työmarkkinajärjestö. Autamme jäsenyrityksiä työelämään ja liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Jäsenyritystemme tuotteita ovat mm. vaatteet, kodintekstiilit, sairaalatekstiilit, tekniset tekstiilit sekä kuitukankaat ja teollisuustekstiilit. www.stjm.fi

Tekstiili- ja muotialan työnantajat sekä alan ammattiliitot vaativat toimialan kasvuohjelmaa hallitusohjelmaan12.7.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Tekstiili- ja muotiala voi VTT:n selvityksen mukaan luoda vuoteen 2035 mennessä yli miljardin euron investoinnit sekä yli 17 000 työpaikkaa Suomeen. Toimialan hyödyntämätön potentiaali voidaan lunastaa hyvällä yhteistyöllä yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä julkisen sektorin kesken – valtion vauhdittamana. Toimialan työmarkkinajärjestöt, Suomen Tekstiili & Muoti ry, Ammattiliitto Pro ry sekä Teollisuusliitto ry peräänkuuluttavat yhdessä toimialan kehittämistä kokoavia toimia sekä kasvuohjelmaa toimialalle seuraavaan hallitusohjelmaan.

Taisteluasujen hankintaprosessin avoimuus tukee suomalaisen tekstiiliteollisuuden mahdollisuuksia menestyä3.3.2022 10:16:24 EET | Tiedote

Yhteispohjoismainen taisteluasutilaus on menetetty mahdollisuus kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle. Tekstiiliteollisuuden suomalaisen tuotannon säilyttäminen on osa huoltovarmuusinfrastruktuuria, ja sen merkitys on tullut esiin esimerkiksi koronapandemian aikana ja tulee esille tämänhetkisen geopoliittisen kriisin aikana. ”Tuotantoketjua ei polkaista käyntiin tyhjästä, vaan se vaatii tarvittavien materiaalien varastointia ja asujen valmistuksessa tarvittavaa osaamista, henkilöstöä ja tuotantolaitteita. Yhden tekstiilialan tuotannossa toimivan työntekijän työpaikan säilyttäminen edellyttää hankintoja noin 150 000 €:n arvosta”, muistuttaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.” Nyt tämänhetkisen Ukrainan kriisin valossa on jo tullut esille, että esimerkiksi Baltian maissa kulloinkin kyseessä olevan valtion tekstiilitilaukset sivuuttavat suomalaisten tekstiiliyritysten siviilitilaukset. Sen vuoksi on huoltovarmuuden kannalta tärkeää, että myös Suomessa on

Tuore selvitys: Suomalaisella muotialalla merkittävät kansainväliset kasvumahdollisuudet18.2.2022 11:31:59 EET | Tiedote

Kansainvälinen muotiala elää teolliseen vallankumoukseen verrattavissa olevaa murroskautta, Business Finlandin teettämässä raportissa todetaan. Suomalaisyrityksillä on poikkeuksellinen kasvun paikka, kun megatrendit ja kuluttajakäyttäytymisen muutos lisäävät erityisesti vastuullisen muodin ja suoran kuluttajakaupan kysyntää. Kansainvälinen kasvu edellyttää poikkialaista yhteistyötä, suomalaisen muotialan kansainvälisen näkyvyyden ja kotimaisen arvostuksen lisäämistä sekä startup-henkeä ja rahoitusta. Ala peräänkuuluttaa myös monivuotista kasvuohjelmaa.

Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä13.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Tuore Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys kertoo, missä alan merkittävimmät päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää. Tässä selvityksessä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä.