Yrityksiä vauhditetaan tehokkaaseen hallitustyöskentelyyn

Hämeen kauppakamari on yhteistyössä Hämeen Hallituspartnereiden, alueen kehitysyhtiöiden ja yrittäjäjärjestöjen kanssa käynnistänyt pk-yritysten hallitustyöskentelyä kehittävän hankkeen. ”Hallitukset vauhtiin -hankkeen keskeinen tehtävä on aktivoida alueemme pk-yritysten hallitukset toimimaan. Ilman asiantuntevaa hallitusta tai muuta sparrausta pk-yrittäjä joutuu pohtimaan usein yksin yrityksensä strategisia päätöksiä. Hankkeen tuottama palvelu on kaikille yrityksille maksutonta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Hallitukset vauhtiin -hankkeen avulla Kanta- tai Päijät-Hämeessä toimiva yrittäjä voi nyt hyödyntää hallitusammattilaisten asiantuntemusta ja työpanosta. Hankkeen kohderyhmänä ovat alle 50 henkilöä työllistävät kehitys- ja kasvuhaluiset mikro- ja pienyritykset, jotka ovat halukkaita kehittämään hallitustoimintaa. Palvelu on maksutonta kaikille yrityksille lukuun ottamatta mahdollisia hallitusjäsenten hakuihin liittyviä toimeksiantomaksuja, joista sovitaan erikseen.

Hallitukset eivät käytännössä toimi useimmissa pienissä yrityksissä ja tilitoimistot hoitavat tarvittavat asiakirjat. Yrittäjällä ei ole riittävästi tietoa ja kokemusta, mitä hallitustyöskentely on tai mitä lisäarvoa se voisi tuoda yritykselle. Ilman asiantuntevaa hallitusta tai muuta sparrausta toimiva pk-yrittäjä joutuu pohtimaan yksin yrityksensä kannalta strategiasia päätöksiä, kuten liiketoiminnan laajentamista, viennin aloittamista, omistuspohjan laajentamista, rahoituksen järjestämistä, sukupolvenvaihdosta tai yrityksen myyntiä.

Hallitukset vauhtiin -hankkeen selvitystyötä tekevät Kanta-Hämeessä OTK, KTM Asko Hänninen ja Päijät-Hämeessä VT, MBA Matti Nieminen. Molemmat henkilöt ovat hallitus- ja rahoitusalan ammattilaisia.

”Yritysten suurin haaste on, ettei tulevaisuutta eikä lähitulevaisuuden toimintaympäristöä pystytä ennustamaan. Tärkeää on katsoa eteenpäin, miten muun muassa koronakriisin jälkeen toimitaan. Hallitusammattilaisina toimimme yrityksen operatiivisen johdon tukena”, toteaa Asko Hänninen.

Matti Nieminen on jo tehnyt soittokierroksen muutamaan yritykseen ja kertonut hankkeen käynnistämisestä. ”Hanke on otettu yrityksissä positiivisesti vastaan. Yllättävän monella on ollut harkinnassa ulkopuolinen hallitusammattilainen, joka tukisi yrityksen strategian kehittämistä”, Nieminen kertoo.

Hyvä hallitustyö on monen kannattavan yrityksen taustalla

Aktiivinen, hyvä hallitustyöskentely on monen kannattavan yrityksen taustalla. Tämä on yleisesti tiedostettu ja myös tutkimuksilla todistettu tosiasia.

Hallituksen merkitys korostuu erityisesti erilaisissa yritysten muutostilanteissa ja hallitustyöhön sijoitettu euro tulee nopeasti takaisin. Ohjaamalla osaamista yritysten hallituksiin saavutetaan pitkäaikaisia hyötyjä, koska hallituksen jäsenen täytyy tuntea yritys hyvin ja sitoutua sen kehittämiseen sekä ottaa juridista vastuuta toimenpiteiden soveltuvuudesta yrityksen kehitysvaiheeseen ja resursseihin.

Idea yritysten hallitustyötä tukevasta hankkeesta syntyi alun perin Etelä-Pohjanmaan kauppakamarissa ja Pohjanmaan Hallituspartnereissa, jotka kehittivät Hallitukset Töihin! -konseptin. DI, HHJ PJ Matti Sepponen vetää konseptia Pohjanmaalla ja se on palkittu Nuorkauppakamarin valtakunnallisella Tuottava Idea -palkinnolla vuonna 2019. ”Hankkeeseen on kahden vuoden aikana osallistunut sata yritystä ja käynnissä on parhaillaan kolme erillistä hanketta. Toivomme, että konsepti otetaan Kanta- ja Päijät-Hämeen lisäksi käyttöön muuallakin Suomessa”, toivoo Sepponen.

Kauppakamarit ovat tehneet pitkäjänteistä työtä hallitustyöskentelyn kehittämiseksi muun muassa kouluttamalla hallituksen jäseniä yrityksiin HHJ-kursseilla. Kauppakamarit ovat olleet myös aktiivisesti käynnistämässä alueellisia Hallituspartnerit-yhdistyksiä.

Hämeen kauppakamarin käynnistämässä hankkeessa ovat yhteistyössä mukana Hämeen Hallituspartnerit, Hämeen Yrittäjät, Lahden Seudun Kehitys Oy LADEC, Linnan Kehitys Oy ja Päijät-Hämeen Yrittäjät. Hanke on saanut rahoitusta maaseuturahastosta Päijänne-Leader ry:ltä, Linnaseutu ry:ltä sekä Etpähä ry:ltä. Hankkeen toiminta-alue kattaa Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen maakunnat.

Tutustu Hallitukset vauhtiin -hankkeeseen

Hämeen Hallituspartnerit ry:n hallituksen jäsen Asko Hänninen, p. 040 451 0901

Hämeeseen 18 uutta hallitusammattilaista17.9.2020 13:30:44 EESTTiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintopäivään osallistui elokuun lopussa 370 henkilöä, joista 352 läpäisi kokeen. ”Koronan vuoksi keväältä elokuulle siirtynyt Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin ensimmäistä kertaa etänä. Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 18 henkilöä, joista Päijät-Hämeestä on 13 ja Kanta-Hämeestä viisi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Hämeen kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

Hämeen tie- ja raideyhteyksiin on panostettava10.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Kauppakamarit kokosivat merkittävimmät maantie-, raide-, ja vesiyhteyshankkeet yksiin kansiin tukemaan valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. ”Käsittelimme Aluesuunnittelu- ja logistiikkavaliokunnassa alueemme tärkeimpiä liikennehankkeita ja olemme huolestuneita tiestönkunnosta pääteillä sekä alemmilla tieverkoilla. Lisäksi pidämme ensiarvoisen tärkeänä nykyisen rataverkoston kapasiteetin kasvattamista ja junien nopeuksien nostoa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Teollisuus- ja vientiyritysten näkymät ovat synkät4.9.2020 00:02:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset arvioivat henkilöstömäärän vähenevän lähikuukausien aikana. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Työttömyys ja lomautukset ovat alueellamme lisääntyneet ja niiden arvioidaan vielä lisääntyvän seuraavan kahden kuukauden aikana. Erityisesti teollisuusyrityksissä tilanne on huono. Yritykset eivät usko hallituksen toimenpiteisiin työllisyyttä ja kilpailukykyä edistävissä ratkaisuissa. Hallituksen pitäisi nyt erityisesti kiinnittää huomiota yritys- ja työllisyystilanteen kohentamiseen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Tiukat matkustusrajoitukset hankaloittavat vientiä26.8.2020 09:30:00 EESTTiedote

Suomen poikkeuksellisen tiukat matkustusrajoitukset aiheuttavat ongelmia lähes 86 prosentille vientiyrityksistä, selviää kauppakamarien uusimmasta kyselystä. ”Vaikuttavin tekijä olisi korona-pikatestien käyttöönotto, joka voisi helpottaa vientiyritysten työntekijöiden matkustamista. On saatava säädökset, että ulkomailta palaava työntekijä testataan nopeasti, jotta hän voi palata varovaisuutta noudattaen mahdollisimman pian takaisin työpaikalle”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Korona vauhditti Turengin Kuntovireen digiloikkaa28.7.2020 09:56:15 EESTTiedote

Koronaepidemian rajoitettua keväällä monen hämäläisyrityksen toimintaa päättivät Hämeen kauppakamari ja Hämeen Hallituspartnerit yhteisestä kriisineuvonnasta. Toimijat kokosivat pikavauhtia yli 30 erittäin kokenutta laki- ja rahoitusalan asiantuntijaa, jotka tarjosivat maksutonta neuvontaa yrityksen ongelmatilanteissa. Turengin Kuntovire Oy:n toimitusjohtaja Pirjo Lehtonen tarttui maksuttomaan kriisineuvontaan ja yritys selvisi pahimman yli.

Epävarmuus leimaa yritysten näkymiä Hämeessä27.7.2020 11:14:59 EESTTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdanneodotukset ovat heinäkuussa laskeneet edelleen, selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Vaikka alueemme yritysten tulevaisuuden arviot ovat hieman myönteisempiä muuhun Suomeen verrattuna, on muistettava kevään jyrkkä pudotus suhdanteissa. Selkeästi teollisuuden ja rakentamisen näkymät ovat synkentyneet”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.