Yrityksillä patoutuneita hintapaineita

Hämeessä yrityksillä on paineita nostaa myyntihintoja tuotantokustannusten kallistumisen takia, selviää kauppakamarin tuoreesta talouskyselystä. ”Alueemme yrityksillä on selkeästi patoutunut tarve siirtää tuotantokuluja myyntihintoihin, ja lähikuukausina yritykset arvioivatkin joutuvansa nostamaan hintoja keskimääräisesti enemmän kuin muualla Suomessa vastanneet yritykset”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Vastanneista hämäläisyrityksistä lähes 86 prosenttia suunnittelee nostavansa jonkin verran tai merkittävästi myyntihintoja tuotantokustannusten kallistumisen takia seuraavan neljän kuukauden aikana, kun koko maassa yritysten myyntihintojen nousupaineita arvioi keskimäärin 72 prosenttia yrityksistä.

Hämeessä yrityksistä 61 prosenttia kertoo, ettei Venäjän sota Ukrainassa vaikuta lainkaan niiden energiaratkaisuihin liittyviin investointeihin. ”Alueemme yrityksissä ollaan selkeästi tietoisempia energiaratkaisuista ja erityisesti maakaasun vaikutus heijastuu tuloksiin. Tällä hetkellä yrityksiä kiinnostavat aurinkoenergia ja maalämpöpumput”, Eerikäinen toteaa.

Vastanneista yrityksistä lähes 23 prosenttia arvioi Venäjän sodan Ukrainassa vähentäneen jonkin verran tai merkittävästi niiden investointisuunnitelmia. Lisäksi lähes 33 prosenttia kertoo sodan jonkin verran tai merkittävästi vaikeuttaneen yhteistyötä ulkomaalaisten sijoittajien ja kumppaneiden kanssa.

Suomi on ottamassa ensi vuonna käyttöön tutkimus- ja kehitystyön verokannustimen. Kannustimen myötä yritykset saisivat vähentää ylimääräisen verovähennyksen T&K-kuluista, mahdollisesti esimerkiksi henkilö- ja alihankintakuluista. ”Yritykset pitävät T&K-kulujen verokannustinta oikeanlaisena tukena kannustamaan yrityksiä tuotekehityksen lisäpanostamiseen. Joka toinen vastanneista yrityksistä kertoo, että verokannustin lisäisi niiden T&K-toimintaa jonkin verran tai merkittävästi”, sanoo Eerikäinen.

Katso kyselyn tulokset >>>

Kauppakamarien kysely tehtiin 6.-8.6.2022. Kyselyyn vastasi 1998 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistä. Hämeen kauppakamarin alueella vastanneita yrityksiä oli 119, joista teollisuusyritysten osuus on 32 prosenttia ja palvelualan yritysten 31 prosenttia. Kyselyyn vastanneet kattavat laajasti koko Hämeen kauppakamarin alueen toimialat. Vastanneista yrityksistä lähes 80 prosenttia työllistää alle 50 henkilöä.

Puh:040 739 9303

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen. Hämeen kauppakamari on Vuoden kauppakamari kaudella 2021–2022.

Hämeessä varovaisen toiveikkaat suhdannenäkymät21.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Työvoimapula ja kannattavuuden heikkeneminen vaikuttavat yritysten suhdannenäkymiin Hämeessä, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreimmasta talouskyselystä. ”Alueemme yritysten suhdannenäkymät ovat varovaisen positiivisia ja yritykset uskovat tilauskannan kasvuun. Pula osaavasta työvoimasta lisää kuitenkin haasteita yritysten toimintaan. Lisäksi tuotantokustannusten nousu vaikuttaa yritysten kannattavuuteen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä valmistuville opiskelijoille4.6.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä 4.6.2022 toiminta-alueellaan valmistuville opiskelijoille. ”Hämeen kauppakamarin hallitus päätti viiden vuoden ajan myöntää stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Valtion infrainvestointiohjelman rahoitus ei ole realistinen2.5.2022 07:59:45 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari pitää erityisesti nykyisen rataverkoston kehittämistä ja Hämeen poikittaisten liikenneväylien tason parantamista alueen tärkeimpinä tavoitteina. ”Panokset pitäisi sijoittaa nykyisen pääradan kehittämiseen ja valtatieverkoston parantamiseen, eikä suunnitella uusia hankkeita lisää. Venäjän epävakaa tilanne korostaa entisestään myös energian saatavuuteen liittyviä haasteita, mikä vauhdittaa fossiilisista polttoaineista luopumista. Raideliikenne on keskeisessä roolissa tehokkaassa ja päästöttömässä liikkumisessa”, sanoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.