Yrityksiltä vihreää valoa uudelle musiikkitalolle

Turun kauppakamari kysyi Turun seudun matkailu-, ravitsemus- ja vähittäiskaupan alan yritysten mielipiteitä uuden musiikkitalon rakentamisesta. 68 prosenttia yrityksistä suhtautui positiivisesti uuden musiikkitalon rakentamiseen.

Suuri osa yrityksistä arvioi kyselyssä uuden musiikkitalon tuovan kasvua matkailu- ja palvelualoille. 48 % yrityksistä arvioi, että uusi musiikkitalo toisi kasvua matkailu- ja palvelualoille paljon tai erittäin paljon. Vain 4 % yrityksistä ei uskoisi uuden musiikkitalon tuovan yhtään kasvua.

Sen lisäksi, että musiikkitalo tarjoaisi modernit puitteet kulttuuritarjonnalle, uuden musiikkitalon nähdään lisäävän Turun vetovoimaa kokous- ja kongressikaupunkina myös kansainvälisesti, mikäli hanke toteutetaan niin, että se palvelisi myös kongressien järjestämistä. Avoimissa vastauksissa moni vastaaja mainitsi niin sanotun hämähäkkitontin olevan sopiva paikka uudelle musiikkitalolle. Sijainti tukisi Turun keskustan vision kulttuuriranta -visiota. Vastauksissa korostettiin myös rakennuksen arkkitehtuurin merkitystä vetovoimatekijänä.

”Arkkitehtuuriltaan säväyttävä ja kiinnostava talo voisi olla jo sinällään kiinnostava matkakohde, ja musiikkitalo tulisikin suunnitella vastaamaan tulevia vuosikymmeniä siten, että se voisi toimia myös kaupunkilaisten ja matkailijoiden olohuoneena”, arvioi johtaja Paula Virri Turun kauppakamarista.

Yksi uuden musiikkitalon puolestapuhujista on Holiday Club Caribian Resort Manager Jussi Valtola, joka pitää alueen korkeatasoista kulttuuritarjontaa erittäin tärkeänä erityisesti matkailun ympärivuotisuuden kehittämiselle.

”Uusi musiikkitalo turvaisi Turun menestymisen kilpailussa pääkaupunkiseudun ja Tampereen kanssa, jota tunnin juna tukisi. Myös Turun houkuttelevuus Tukholman suunnasta saisi uuden ulottuvuuden, ja mielenkiintoinen uusi kulttuurikohde lisäisi uutta kysyntää ja kasvua. Sibelius-talo Lahdessa on hyvä esimerkki kiinnostavan musiikkitalon positiivisesta vaikutuksesta koko kaupungin imagoon”, Valtola perustelee.

Tiedot ilmenevät Turun kauppakamarin toteuttamasta kyselystä, joka suunnattiin noin 200:lle Turun seudulla sijaitsevan matkailu-, ravitsemus ja vähittäiskaupan alan yritysten toimitusjohtajille. Kyselyyn vastasi 75 toimitusjohtajaa ja vastausprosentti oli 40. Kysely toteutettiin 11.1.–19.1.2018.

Lisätiedot:
johtaja, matkailuvaliokunnan sihteeri Paula Virri, p. 050 60166
Resort Manager, Jussi Valtola, Holiday Club Caribia, puh. 040 350 2365

Holiday Club Caribian Resort Manager Jussi Valtola ja Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan sihteeri, johtaja Paula Virri pitävät alueen korkeatasoista kulttuuritarjontaa erittäin tärkeänä erityisesti matkailun ympärivuotisuuden kehittämiselle.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Turun kauppakamarin toimitusjohtajaksi Kaisa Leiwo7.2.2018 15:21Tiedote

Turun kauppakamarin vt. toimitusjohtajana viime marraskuusta alkaen toiminut kauppatieteiden lisensiaatti Kaisa Leiwo jatkaa tästä eteenpäin Turun kauppakamarin toimitusjohtajana. Kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihkon mukaan päätös oli selkeä. ”Hallitus on ollut tyytyväinen Leiwon toimintaan vt. toimitusjohtajana ja halusi näin vakinaistaa hänet”, Rihko kertoo. Kaisa Leiwo aloitti marraskuussa vt. toimitusjohtajana kauppakamarin entisen toimitusjohtajan Minna Arven siirryttyä Turun kaupunginjohtajan tehtäviin. Leiwo on iloinen saamastaan luottamuksesta. ”Olen tehnyt työtäni vt. toimitusjohtajana täydellä innolla, ja on hienoa jatkaa työtä koko alueen elinkeinoelämän menestyksen eteen Turun kauppakamarin toimitusjohtajana”, hän sanoo. Leiwo on aikaisemmin työskennellyt muun muassa Isännöintiliitossa, Kiinteistöliitossa ja Turun kauppakorkeakoulussa.