Yrityksiltä vihreää valoa uudelle musiikkitalolle

Turun kauppakamari kysyi Turun seudun matkailu-, ravitsemus- ja vähittäiskaupan alan yritysten mielipiteitä uuden musiikkitalon rakentamisesta. 68 prosenttia yrityksistä suhtautui positiivisesti uuden musiikkitalon rakentamiseen.

Suuri osa yrityksistä arvioi kyselyssä uuden musiikkitalon tuovan kasvua matkailu- ja palvelualoille. 48 % yrityksistä arvioi, että uusi musiikkitalo toisi kasvua matkailu- ja palvelualoille paljon tai erittäin paljon. Vain 4 % yrityksistä ei uskoisi uuden musiikkitalon tuovan yhtään kasvua.

Sen lisäksi, että musiikkitalo tarjoaisi modernit puitteet kulttuuritarjonnalle, uuden musiikkitalon nähdään lisäävän Turun vetovoimaa kokous- ja kongressikaupunkina myös kansainvälisesti, mikäli hanke toteutetaan niin, että se palvelisi myös kongressien järjestämistä. Avoimissa vastauksissa moni vastaaja mainitsi niin sanotun hämähäkkitontin olevan sopiva paikka uudelle musiikkitalolle. Sijainti tukisi Turun keskustan vision kulttuuriranta -visiota. Vastauksissa korostettiin myös rakennuksen arkkitehtuurin merkitystä vetovoimatekijänä.

”Arkkitehtuuriltaan säväyttävä ja kiinnostava talo voisi olla jo sinällään kiinnostava matkakohde, ja musiikkitalo tulisikin suunnitella vastaamaan tulevia vuosikymmeniä siten, että se voisi toimia myös kaupunkilaisten ja matkailijoiden olohuoneena”, arvioi johtaja Paula Virri Turun kauppakamarista.

Yksi uuden musiikkitalon puolestapuhujista on Holiday Club Caribian Resort Manager Jussi Valtola, joka pitää alueen korkeatasoista kulttuuritarjontaa erittäin tärkeänä erityisesti matkailun ympärivuotisuuden kehittämiselle.

”Uusi musiikkitalo turvaisi Turun menestymisen kilpailussa pääkaupunkiseudun ja Tampereen kanssa, jota tunnin juna tukisi. Myös Turun houkuttelevuus Tukholman suunnasta saisi uuden ulottuvuuden, ja mielenkiintoinen uusi kulttuurikohde lisäisi uutta kysyntää ja kasvua. Sibelius-talo Lahdessa on hyvä esimerkki kiinnostavan musiikkitalon positiivisesta vaikutuksesta koko kaupungin imagoon”, Valtola perustelee.

Tiedot ilmenevät Turun kauppakamarin toteuttamasta kyselystä, joka suunnattiin noin 200:lle Turun seudulla sijaitsevan matkailu-, ravitsemus ja vähittäiskaupan alan yritysten toimitusjohtajille. Kyselyyn vastasi 75 toimitusjohtajaa ja vastausprosentti oli 40. Kysely toteutettiin 11.1.–19.1.2018.

Lisätiedot:
johtaja, matkailuvaliokunnan sihteeri Paula Virri, p. 050 60166
Resort Manager, Jussi Valtola, Holiday Club Caribia, puh. 040 350 2365

Holiday Club Caribian Resort Manager Jussi Valtola ja Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan sihteeri, johtaja Paula Virri pitävät alueen korkeatasoista kulttuuritarjontaa erittäin tärkeänä erityisesti matkailun ympärivuotisuuden kehittämiselle.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Loimaan seutu tarvitsee luonnontieteellistä osaamista8.6.2018 12:46Tiedote

Loimaan kauppakamariosasto pitää luonnontiedelukion erityisluvan hakemista Loimaalle perusteltuna ja merkittävänä asiana seutukaupungin yrityksille ja elinkeinoelämälle. Kauppakamariosasto lausui toukokuussa puoltavasti Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymän hakeman luonnontiedelukion koulutustehtävän puolesta. Osasto toteaa lausunnossaan, että alueen yritykset ja elinkeinoelämä tarvitsevat tulevaisuudessa yhä enemmän vahvaa luonnontieteellistä osaamista ja työvoimaa. Erityisesti Loimaan seudun kansainväliset korkean teknologian teollisuusyritykset vaativat toiminnan jatkuvan kehittymisen turvaamiseksi tulevaisuudessa vieläkin vankempaa erityisosaamista luonnontieteiden saralla. Osaston asiamies Niina Nurmi muistuttaa Loimaan merkittävästä sijainnista Turun, Tampereen ja Helsingin muodostaman kasvukolmion keskiössä. Alueellisen osaamisen kehittäminen luo yhä vahvempaa yhteyttä ja sidoksia kasvukolmion kärkiin ja koko yhteiskuntaan. Kasvunäkymät ovat myös hyvät. ”Varsinais-Suomen positiivi