Yritys – hae LEI-tunnus viimeistään nyt!

Eurooppalainen sääntely edellyttää jatkossa, että y-tunnuksellisten yritysten ja yhteisöjen on rahoitusvälineiden kauppaa käydäkseen hankittava kansanvälinen LEI-tunnus (Legal Entity Identifier). LEI-tunnus vaaditaan jo marraskuun alusta lähtien johdannaiskauppaa varten ja ensi vuoden alusta lukien useimmilla muilla rahoitusvälineillä käytävään kauppaan ja muihin transaktioihin.

LEI-tunnuksia myöntää Suomessa Patentti- ja rekisterihallitus (PRH). Tunnus rekisteröidään vuodeksi kerrallaan.

LEI-tunnuksen edellyttäviä rahoitusvälineitä ovat muun muassa listattujen yritysten osakkeet, joukkovelkakirjalainat, ETF-rahastojen rahasto-osuudet sekä erilaiset johdannaiset. LEI-tunnus tarvitaan pankkien ja sijoituspalveluyritysten tekemää kaupparaportointia varten. Raportointivelvoite koskee sellaisia arvopapereita ja rahoitusvälineitä, jotka ovat julkisen kaupankäynnin kohteena tai joiden arvo määräytyy tietyn listatuista instrumenteista koostuvan kohteen perusteella. Esimerkiksi tavallisia sijoitusrahasto-osuuksia tai noteeraamattomien yhtiöiden osakkeita varten ei tarvitse hankkia LEI-tunnusta.

Johtava asiantuntija Inna Aaltonen Finanssiala ry:stä (FA) kertoo, että pelkkä rahoitusvälineiden omistaminen ei edellytä tunnuksen hankkimista. ”Asia on kuitenkin hyvä hoitaa valmiiksi, jos aikoo lähiaikoina käydä kauppaa rahoitusvälineillä. Toimeen kannattaa ryhtyä heti, sillä vuoden lopulla ja ensi vuoden alussa tunnuksen hankkimisjärjestelmä saattaa ruuhkautua.”

LEI-tunnus on kansainvälinen yhteisötunnus, joka on tarkoitettu kaikkien johdannaissopimuksia ja muita rahoitusvälineitä käyttävien yritysten ja yhteisöjen tunnistamiseen. Tavoitteena on lisätä kaupankäynnin läpinäkyvyyttä kaupparaportointia tehostamalla. Velvoite tunnuksen hankkimiseen tulee sekä globaalista että EU-sääntelystä.

Sääntely velvoittaa pankit ja muut sijoituspalveluita tarjoavat tahot tarkistamaan ennen yrityksen antamia toimeksiantoja, että tunnus löytyy. "Pankkien ja sijoituspalveluyhtiöiden yritysasiakkaiden on nyt viimeistään ryhdyttävä toimiin LEI-tunnuksen hankkimiseksi”, painottaa Aaltonen. "Ilman tunnusta arvopaperi- ja johdannaiskaupat tai muut toimet rahoitusvälineillä jäävät toteuttamatta."

Katso FA:n, PRH:n ja Suomen Yrittäjien muistutusvideo LEI-tunnuksesta

Tutustu myös PRH:n LEI-yhteisötunnuspalvelu ja Fivan LEI-tiedote

Lisätiedot:

Johtava asiantuntija Inna Aaltonen, puh. 020 793 4224
Viestintäpäällikkö Marjo Lapatto, puh. 020 793 4274

Käteisen käyttö hiipuu – maksaminen on jo digitalisoitunut1.12.2018 06:00Tiedote

Käteisen käyttö on vähentynyt lähes koko 2000-luvun. Käteistä tavallisimpana maksutapana päivittäisostoksiin käytti vuonne 2017 enää 18 prosenttia kuluttajista. Käteisettömän maksamisen kasvua selittää uusien maksutapojen ja palveluiden tulo markkinoille, aikaisempaa laajemmat korttimaksujen vastaanottomahdollisuudet sekä asioinnin siirtyminen verkkoon. Maksamisen palveluita ja tuotteita kehitetään jatkuvasti muuttuvan maailman tarpeisiin. Verkko- ja mobiilipankki on aina auki.

Tiukka hintasääntely uhkaa digitaalisten tunnistamispalveluiden kehittämistä29.11.2018 14:28Tiedote

Sähköiseen tunnistamiseen liittyvän hintasääntelyn kiristäminen on Finanssiala ry:n (FA) mielestä eriskummallinen linjaus Sipilän hallitukselta, joka on ansiokkaasti tähän asti vapauttanut kilpailua ja purkanut sääntelyä. Valtioneuvosto päätti torstaina 29.11.2018 ehdottaa muutettavaksi vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisestä luottamuspalvelusta annettua lakia.