Yritys – hae LEI-tunnus viimeistään nyt!

Eurooppalainen sääntely edellyttää jatkossa, että y-tunnuksellisten yritysten ja yhteisöjen on rahoitusvälineiden kauppaa käydäkseen hankittava kansanvälinen LEI-tunnus (Legal Entity Identifier). LEI-tunnus vaaditaan jo marraskuun alusta lähtien johdannaiskauppaa varten ja ensi vuoden alusta lukien useimmilla muilla rahoitusvälineillä käytävään kauppaan ja muihin transaktioihin.

LEI-tunnuksia myöntää Suomessa Patentti- ja rekisterihallitus (PRH). Tunnus rekisteröidään vuodeksi kerrallaan.

LEI-tunnuksen edellyttäviä rahoitusvälineitä ovat muun muassa listattujen yritysten osakkeet, joukkovelkakirjalainat, ETF-rahastojen rahasto-osuudet sekä erilaiset johdannaiset. LEI-tunnus tarvitaan pankkien ja sijoituspalveluyritysten tekemää kaupparaportointia varten. Raportointivelvoite koskee sellaisia arvopapereita ja rahoitusvälineitä, jotka ovat julkisen kaupankäynnin kohteena tai joiden arvo määräytyy tietyn listatuista instrumenteista koostuvan kohteen perusteella. Esimerkiksi tavallisia sijoitusrahasto-osuuksia tai noteeraamattomien yhtiöiden osakkeita varten ei tarvitse hankkia LEI-tunnusta.

Johtava asiantuntija Inna Aaltonen Finanssiala ry:stä (FA) kertoo, että pelkkä rahoitusvälineiden omistaminen ei edellytä tunnuksen hankkimista. ”Asia on kuitenkin hyvä hoitaa valmiiksi, jos aikoo lähiaikoina käydä kauppaa rahoitusvälineillä. Toimeen kannattaa ryhtyä heti, sillä vuoden lopulla ja ensi vuoden alussa tunnuksen hankkimisjärjestelmä saattaa ruuhkautua.”

LEI-tunnus on kansainvälinen yhteisötunnus, joka on tarkoitettu kaikkien johdannaissopimuksia ja muita rahoitusvälineitä käyttävien yritysten ja yhteisöjen tunnistamiseen. Tavoitteena on lisätä kaupankäynnin läpinäkyvyyttä kaupparaportointia tehostamalla. Velvoite tunnuksen hankkimiseen tulee sekä globaalista että EU-sääntelystä.

Sääntely velvoittaa pankit ja muut sijoituspalveluita tarjoavat tahot tarkistamaan ennen yrityksen antamia toimeksiantoja, että tunnus löytyy. "Pankkien ja sijoituspalveluyhtiöiden yritysasiakkaiden on nyt viimeistään ryhdyttävä toimiin LEI-tunnuksen hankkimiseksi”, painottaa Aaltonen. "Ilman tunnusta arvopaperi- ja johdannaiskaupat tai muut toimet rahoitusvälineillä jäävät toteuttamatta."

Katso FA:n, PRH:n ja Suomen Yrittäjien muistutusvideo LEI-tunnuksesta

Tutustu myös PRH:n LEI-yhteisötunnuspalvelu ja Fivan LEI-tiedote