Yritysjohtajat: paikallinen sopiminen paras keino nostaa työllisyysastetta

Neljä viidestä kauppakamarien jäsenyritysten johtajista piti paikallista sopimista parhaana keinona nostaa työllisyysastetta. Tämä selvisi kyselystä, jonka Keskuskauppakamari teki kauppakamarien jäsenyritysten johtajille maaliskuun puolivälissä. Kyselyyn vastasi kaikkinensa 944 yritysjohtajaa.

Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Kimmo Penttinen

Yritysjohtajat vastasivat kysymykseen, mitä keinoja työllisyysasteen nostamiseksi pitäisi käyttää.

”Yritysten mielestä paikallista sopimista tulisi kehittää. Suomen järjestäytymättömiä yrityksiä epäreilusti kohteleva sopimusjärjestelmää pidetään kankeana”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti Mauri Kotamäki

”Tulos ei ole yllättävä, sillä olemme saaneet vastaavaa palautetta yrityskentältä aikaisemmin. Ja kun kokonaisuutta tarkastelee lainsäädännön ja sen vaikuttavuuden kautta, on vaikea päätyä mihinkään muuhun johtopäätökseen”.

Kyselyn perusteella neljä viidestä yrityksestä kantaa myös huolta työn tekemisen kannattavuudesta.

”Viimeisen vuoden aikana on julkistettu useita mittareita, joiden mukaan työvoimapula on pahentunut koko maassa. Todennäköisesti yritysten vaikeus rekrytoida osaavaa työvoimaa johtuu työn vastaanottamiseen liittyvistä kannustinloukuista”, Kotamäki arvioi.

Liki puolet kyselyyn vastanneista kannattaa ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastamista ja kaksi viidestä luopuisi saatavuusharkinnasta ja helpottaisi ulkomaalaisten opiskelijoiden työluvan saantia opinnoista valmistumisen jälkeen.

Avovastauksista nousee esiin laaja kirjo erilaisia toimenpiteitä, joita kyselyssä ei erikseen kysytty. Esiin nousee muun muassa yrittäjäriskin pienentäminen sosiaaliturvan kautta, irtisanomissuojan lieventäminen, eläke- ja vanhempainvapaajärjestelmiin tehtävät muutokset, sosiaaliturvan vastikkeellisuus, perustulo, työaikapankki, verojärjestelmän yksityiskohtia, palkkatuki, byrokratian vähentäminen ja yritystuet.

”Avovastausten perusteella näyttää siltä, että yritykset seuraavat yhteiskunnallisia asioita ja osaavat analyyttisesti ottaa kantaa päivänpolttaviin kysymyksiin. Päättäjien kannattaisi kuunnella yritysten näkemyksiä, koska näin pystytään paremmin paikallistamaan järjestelmämme epäkohtia”, Kotamäki sanoo.

Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Kimmo Penttinen

Pk-yritykset rohkeasti maailmalle16.7.2019 07:00:00 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin ja Finnveran tänään järjestämässä Suomi Areenan tilaisuudessa keskusteltiin laajasti viennistä ja yritysten kansainvälistymisestä. Mukana keskustelemassa olivat Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuoren ja Finnveran johtaja Titta Mantilan lisäksi Konecranesin johtaja Matti Malminen, Tactic Gamesin hallituksen puheenjohtaja Markku Heljakka ja taitoluisteluvalmentaja Virpi Horttana. Lisäksi keskustelua elävöittivät porilaiset jääkiekkotähdet Tomi Taimi, Juha Lammikko ja Joel Armia.

Suositus elintarvikkeen raaka-aineen alkuperän merkitsemisestä3.7.2019 07:00:00 EESTTiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta suosittaa, että elintarviketeollisuus ja kauppa kiinnittävät huomiota pakattujen lihajalosteiden raaka-aineen alkuperää osoittaviin merkintöihin. Lautakunta korostaa erityisesti sitä, ettei tuotteen alkuperää osoittava merkintä tai sellaiseksi tulkittava ilmaisu saa antaa harhaanjohtavaa kuvaa tuotteen raaka-aineen alkuperästä. Raaka-aineen alkuperästä on annettava totuudenmukainen kuva niin elintarvikepakkauksessa kuin yrityksen nettisivuillakin. Suositus on annettu 27.6.2019.

Tarkkana autokaupoilla - vältä vaaralliset kolarikorjaukset28.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Autokaupassa myyjä on velvollinen kertomaan ostajalle kaikki tiedossaan olevat ostopäätökseen oleellisesti vaikuttavat asiat, kuten kolaroinnit. Yksityisten välisissä kauppatilanteissa ei ole kuluttajansuojalaki mukana, ja asia on sen vuoksi mutkikkaampi. Ajoneuvoihin erikoistunut Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Heikki Nurmela muistuttaa olemaan erityisen valppaana silloin, kun autoon on tehty kolarikorjauksia ulkomailla.