Yritysjohtajat: Palkkaamiseen liittyvät riskit suurin este uuden työvoiman rekrytoimiselle

Suomalaisten yritysjohtajien mukaan työllistämiseen liittyvät riskit ja puute osaavasta työvoimasta ovat merkittävimmät esteet uusien työntekijöiden palkkaamiselle. Yleisellä tasolla yritysjohtajat kokevat, että Suomi on menossa viime vuosia parempaan suuntaan. Hallitus saa toiminnastaan kouluarvosanan 7+. Tiedot ilmenevät kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselystä.

Leena Linnainmaa / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan yritysjohtajien myönteiset arviot heijastavat parantunutta taloustilannetta. Pula osaavasta työvoimasta ja työvoiman palkkaamiseen liittyvät riskit kuitenkin vaarantavat Suomen mahdollisuuksia ylläpitää talouskasvua pidemmällä aikavälillä.

“Työmarkkinoihin liittyvät rakenteelliset ongelmat ja jäykkyydet korostuvat, kun talous on vihdoin kääntynyt vahvaan nousuun ja työvoiman tarve kasvaa. Työntekijöitä jää palkkaamatta, vaikka tarvetta rekrytoinneille olisi”, toteaa Linnainmaa.

Peräti 60 prosenttia Yritysparlamentti-kyselyn vastaajista arvioi, että työllistämiseen liittyvät riskit kuten työehtojen joustamattomuus ovat suuri tai erittäin suuri ongelma työvoiman saamisessa yritykseen. Lähes 50 prosenttia vastaajista arvioi, että työmarkkinoilla ei ole saatavissa oikeaa osaamista. Osa koki myös työntekijöiden asenteen työntekoon esteeksi työvoiman saatavuudelle.

Hallitukselle huonompi arvosana sote-uudistuksesta

Kyselyyn osallistuneiden yritysjohtajien mielipiteet Suomen kehityksestä ovat huomattavasti myönteisemmät kuin vuosi sitten. Johtajat antavat arvosanan 7,8 kysymykseen “Onko Suomi menossa oikeaan suuntaan?”. Vastaava luku vuosi sitten oli 7,2. Opposition saama arvosana pysyy yhtä alhaisella tasolla kuin aikaisemmissa kyselyissä (5,4).

Yritysjohtajilta kysyttiin myös arvioita hallituksen toiminnalle yrityksille keskeisissä teemoissa. Yleisarvosanaksi hallitus sai yritysjohtajilta 7,3. Sote- ja aluehallintouudistuksen hoitamisesta hallitus sai kuitenkin yritysjohtajilta arvosanana pohjalukemat 5,7. Viime keväänä arvosana oli 6,5 ja kaksi vuotta sitten 6,9.

“Sote- ja aluehallintouudistuksen arvosanan putoaminen heijastaa hankkeen takkuavaa etenemistä. Nyt tarvitaan päätöksentekokykyä uudistuksen toteuttamiseksi, jotta sote-kustannusten jatkuva kasvu saadaan hillittyä ja palvelut nykyistä tasa-arvoisemmin kaikkien saataville”, Linnainmaa painottaa.

Tiedot ilmenevät Keskuskauppakamarin toteuttamasta Yritysparlamentti-kyselystä, joka suunnattiin 461 yritysjohtajalle eri puolella Suomea. Kysely toteutetaan kaksi kertaa vuodessa. Kyselyyn vastasi 115 yritysjohtajaa, ja vastausprosentti oli 25. Vastaajat kuuluvat Keskuskauppakamarin valtuuskuntaan, Keskuskauppakamarin hallitukseen, alueellisten kauppakamarien hallituksiin tai Kansainvälisen kauppakamari ICC:n Suomen osaston valtuuskuntaan ja hallitukseen. Kysely toteutettiin 23.11.–1.12.2017.

Lisätietoja:

Esitys tuloksista: Kauppakamarien Yritysparlamentti-kysely, syksy 2017 (pdf)

Leena Linnainmaa / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Johtajakysely: Jatkuva kyky oppia, sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus nuorten tärkeimmät taidot tulevaisuuden työelämässä12.12.2017 04:00Tiedote

Jatkuva kyky oppia uutta on nuorten ykköstaito tulevaisuuden työelämässä, kun kysytään johtajilta. Tärkeimpien taitojen kärkikolmikkoon kuuluvat myös sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus. Kyselyyn vastasi 255 johtajaa, jotka osallistuivat tänä syksynä Tuhat nuorta johtajaa -kampanjaan. Kyseessä on kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston valtakunnallinen kampanja, joka yhdisti nuoren ja johtajan yhden työpäivän ajaksi.

Kauppakamari: Uskottavuus pelissä WTO-kokouksessa11.12.2017 10:08Tiedote

Uskottavuuden säilyttäminen on Maailman kauppajärjestö WTO:n ministerikokouksen keskeinen tavoite, Keskuskauppakamarin johtaja, Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori arvioi kansainvälisen kaupan tilannetta. “Tahmea talouskasvu johti useissa maissa protektionismiin ja kaupan esteisiin. Tämä kehitys tuntuu jatkuvan talouden nousukaudesta huolimatta, vaikka kaupan esteiden määrä on puolittunut”, toteaa Vuori.

Nuoret naiset etenevät pörssiyhtiöiden johtoon – koulutustaustassa huomattavia eroja miehiin10.12.2017 07:00Tiedote

Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa on noussut ennätyslukuihin, Tulevaisuus johtoryhmäpaikoilla näyttää valoisalta, sillä naisten osuus suomalaisten pörssiyhtiöiden johtoryhmissä kasvaa nuorissa ikäluokissa. Johtoryhmien naiset ovat keskimäärien miehiä koulutetumpia, mutta tutkintojen väliset erot ovat suuret. Diplomi-insinööritaustaiset naiset ovat pörssijohdossa aliedustettuina. Tiedot selviävät Keskuskauppakamarin naisjohtajaselvityksestä.

Liikenneselvitys: Tieverkon rapautuminen uhkaa miljardien eurojen kuljetuksia8.12.2017 01:00Tiedote

Juuri laadittu liikenneselvitys paljastaa tieverkolla liikkuvat raaka-aine- ja tavaravirrat sekä keskeisten toimialojen eniten käyttämät väylät. Tieverkko mahdollistaa miljardien vientitulot. Siksi korjausvelka on saatava kuriin kuljetuksille kriittisillä väylillä, kauppakamarit vaativat. Raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden kuljetusketjut mahdollistavat miljardien vientitulot Suomen eri osista. Eri toimialat käyttävät eri tavoin ja eri laajuudessa liikenneverkon eri osia, mutta verkolla kulkevat raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden tavaravirrat ovat Suomelle kriittisiä. Tieverkko toimitusketjujen mahdollistajana -selvitys antaa tietoa sekä massapohjaisista raaka-ainevirroista että valmiiden tuotteiden arvovirroista tieverkolla. Liikenteestä ja autoilusta kerätään huomattavan paljon enemmän rahaa kuin, mitä ohjautuu tienpitoon. Liikenteelle ohjattava rahoitustaso on jäänyt Tanskaa lukuun ottamatta selvästi muista Pohjoismaista jälkeen. Kauppakamarit vaativat korjausvelan laittamist

Ennätysmäärä naisia pörssiyhtiöiden johdossa23.11.2017 09:15Tiedote

Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa on noussut ennätyslukuihin. Hallitusten jäsenistä naisia on 27 prosenttia, suurissa pörssiyhtiöissä 33 prosenttia. Toimitusjohtajista naisia on jo yhdeksän. Johtoryhmissä naisten osuus on noussut selvästi vuoden takaiseen verrattuna: 20 prosentista 23 prosenttiin. Tiedot selviävät Keskuskauppakamarin tuoreesta naisjohtajaselvityksestä, joka kattaa kaikki suomalaiset pörssiyhtiöt.