Yritysjohtajat: Palkkaamiseen liittyvät riskit suurin este uuden työvoiman rekrytoimiselle

Suomalaisten yritysjohtajien mukaan työllistämiseen liittyvät riskit ja puute osaavasta työvoimasta ovat merkittävimmät esteet uusien työntekijöiden palkkaamiselle. Yleisellä tasolla yritysjohtajat kokevat, että Suomi on menossa viime vuosia parempaan suuntaan. Hallitus saa toiminnastaan kouluarvosanan 7+. Tiedot ilmenevät kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselystä.

Leena Linnainmaa / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan yritysjohtajien myönteiset arviot heijastavat parantunutta taloustilannetta. Pula osaavasta työvoimasta ja työvoiman palkkaamiseen liittyvät riskit kuitenkin vaarantavat Suomen mahdollisuuksia ylläpitää talouskasvua pidemmällä aikavälillä.

“Työmarkkinoihin liittyvät rakenteelliset ongelmat ja jäykkyydet korostuvat, kun talous on vihdoin kääntynyt vahvaan nousuun ja työvoiman tarve kasvaa. Työntekijöitä jää palkkaamatta, vaikka tarvetta rekrytoinneille olisi”, toteaa Linnainmaa.

Peräti 60 prosenttia Yritysparlamentti-kyselyn vastaajista arvioi, että työllistämiseen liittyvät riskit kuten työehtojen joustamattomuus ovat suuri tai erittäin suuri ongelma työvoiman saamisessa yritykseen. Lähes 50 prosenttia vastaajista arvioi, että työmarkkinoilla ei ole saatavissa oikeaa osaamista. Osa koki myös työntekijöiden asenteen työntekoon esteeksi työvoiman saatavuudelle.

Hallitukselle huonompi arvosana sote-uudistuksesta

Kyselyyn osallistuneiden yritysjohtajien mielipiteet Suomen kehityksestä ovat huomattavasti myönteisemmät kuin vuosi sitten. Johtajat antavat arvosanan 7,8 kysymykseen “Onko Suomi menossa oikeaan suuntaan?”. Vastaava luku vuosi sitten oli 7,2. Opposition saama arvosana pysyy yhtä alhaisella tasolla kuin aikaisemmissa kyselyissä (5,4).

Yritysjohtajilta kysyttiin myös arvioita hallituksen toiminnalle yrityksille keskeisissä teemoissa. Yleisarvosanaksi hallitus sai yritysjohtajilta 7,3. Sote- ja aluehallintouudistuksen hoitamisesta hallitus sai kuitenkin yritysjohtajilta arvosanana pohjalukemat 5,7. Viime keväänä arvosana oli 6,5 ja kaksi vuotta sitten 6,9.

“Sote- ja aluehallintouudistuksen arvosanan putoaminen heijastaa hankkeen takkuavaa etenemistä. Nyt tarvitaan päätöksentekokykyä uudistuksen toteuttamiseksi, jotta sote-kustannusten jatkuva kasvu saadaan hillittyä ja palvelut nykyistä tasa-arvoisemmin kaikkien saataville”, Linnainmaa painottaa.

Tiedot ilmenevät Keskuskauppakamarin toteuttamasta Yritysparlamentti-kyselystä, joka suunnattiin 461 yritysjohtajalle eri puolella Suomea. Kysely toteutetaan kaksi kertaa vuodessa. Kyselyyn vastasi 115 yritysjohtajaa, ja vastausprosentti oli 25. Vastaajat kuuluvat Keskuskauppakamarin valtuuskuntaan, Keskuskauppakamarin hallitukseen, alueellisten kauppakamarien hallituksiin tai Kansainvälisen kauppakamari ICC:n Suomen osaston valtuuskuntaan ja hallitukseen. Kysely toteutettiin 23.11.–1.12.2017.

Lisätietoja:

Esitys tuloksista: Kauppakamarien Yritysparlamentti-kysely, syksy 2017 (pdf)

Leena Linnainmaa / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Yhtenäinen ja aktiivinen EU paras lääke USA:n kauppatoimille25.7.2018 16:31Tiedote

Kauppasodan keskellä Euroopan unioni hakee nyt viisaasti yhteistyötä Yhdysvaltojen kanssa, ettei terästulleista alkanut kierre syvenisi. “On tärkeää, että EU käy yhtenäisenä ja ratkaisuhakuisena neuvotteluita USA:n kanssa ja samalla jatkaa määrätietoisia kauppaneuvotteluita muiden maiden kanssa”, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja ja Kansainvälisen kauppakamarin maajohtaja Timo Vuori tulevaa EU–USA-kauppatapaamista.