Yritysjohtajat: Palkkamaltin repeäminen on suurin uhka Suomen orastavalle kasvulle

Suomalaiset yritysjohtajat antavat kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselyssä hallituksen toiminnalle kouluarvosanaksi 7,2. Arvosana on samaa tasoa kuin marraskuussa ja viime vuoden kesäkuussa. Palkkamaltin repeämistä pidetään suurimpana uhkana orastavalle talouskasvulle. Toiseksi suurimmaksi riskitekijäksi yritysjohtajat arvioivat julkisten menojen paisumisen.

Risto E. J. Penttilä 2014 Lehtikuva Roni Rekomaa

Vaikka hallituksen arvosana pysyy ennallaan, ovat Yritysparlamentti-kyselyyn osallistuneiden yritysjohtajien mielipiteet Suomen kehityksestä selkeästi myönteisemmät kuin viime vuonna. Johtajat antavat arvosanan 7,7 kysymykseen “Onko Suomi menossa oikeaan suuntaan?”. Vastaava luku oli marraskuussa 7,2.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilän mukaan taloudessa on tapahtunut käänne, mikä myös heijastuu yritysjohtajien arvioihin Suomen tilanteesta.

“Suomen talous on vihdoin toipumassa. Yritysjohtajien huoli palkkamaltin repeämisestä ja julkisten menojen paisumisesta kertoo kuitenkin siitä, että hallituksen on panostettava työmarkkinoiden uudistamiseen. Hallitusohjelmassa mainitut uudistukset on toteutettava”, Penttilä sanoo.

Peräti 91 prosenttia vastaajista nostaa palkkamaltin repeämisen suureksi tai erittäin suureksi uhkaksi. Toiselle sijalle sijoittuu julkisten menojen paisuminen, jonka 84 prosenttia arvioi suureksi tai erittäin suureksi uhkaksi.

Merkittäviin uhkiin nostetaan myös paikallisen sopimisen hankaluus, jota 74 prosenttia pitää suurena tai erittäin suurena uhkana, sekä osaavan työvoiman puute, jonka vähintään suureksi uhkaksi arvioi 59 prosenttia. Kansainvälisen kriisin vähintään suureksi uhkaksi kokee noin puolet. Rahoituksen saatavuus sen sijaan näyttää olevan hyvissä kantimissa, kun uhkaksi sen kokee vain noin viidennes vastaajista.

Arvosana hallitukselle liikenteen kehittämisessä heikentynyt

Yritysjohtajilta kysyttiin myös arvioita hallituksen toiminnalle yrityksille tärkeissä teemoissa. Hallitus saa tasaiset arvosanat 6,5 ja 6,8 välillä niin sote- ja aluehallintouudistuksessa kuin sääntelyn purkamisessa, verotuksessa ja liikenteen kehittämisessä. Muuten arvosanat ovat viime vuoden tasoa, mutta liikenteen kehittämisen osalta hallituksen arvioitiin menestyneen huonommin kuin viime vuonna, jolloin arvosanat olivat seitsemän paremmalla puolella.

Opposition saama arvosana on edelleen yhtä alhaisella tasolla kuin aikaisemmissa kyselyissä (5,4).

Tiedot ilmenevät Keskuskauppakamarin toteuttamasta Yritysparlamentti-kyselystä, joka suunnattiin noin 400 yritysjohtajalle eri puolella Suomea. Kysely toteutetaan kaksi kertaa vuodessa. Kyselyyn vastasi 147 yritysjohtajaa, ja vastausprosentti oli 38. Vastaajat kuuluvat Keskuskauppakamarin valtuuskuntaan, Keskuskauppakamarin hallitukseen, alueellisten kauppakamarien hallituksiin tai Kansainvälisen kauppakamari ICC:n Suomen osaston valtuuskuntaan ja hallitukseen. Kysely toteutettiin 24.5.–30.5.2017.

Lisätietoja:

Esitys tuloksista: Kauppakamarien Yritysparlamentti-kysely, kevät 2017 (pdf)

Risto E. J. Penttilä
toimitusjohtaja, Keskuskauppakamari
risto.penttila@chamber.fi

Risto E. J. Penttilä 2014 Lehtikuva Roni Rekomaa

Valinnanvapaus on toteutettava – uudistus ei onnistu, jos maakunnat suojelevat omaa tuotantoaan15.12.2017 06:00Tiedote

Hallituksen lakiluonnos valinnanvapauslaiksi mahdollistaa pääosin sote-uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamisen. Keskuskauppakamarin johtajan Johanna Sipolan mukaan uudistuksen tavoitteiden toteutuminen kuitenkin vaarantuu, jos maakunnat suojelevat omaa tuotantoaan liiallisesti. “Uudistus on toteutettava nykyisen esityksen mukaan, sillä viivyttelyyn tai valinnanvapauden vesittämiseen ei ole varaa.”

Johtajakysely: Jatkuva kyky oppia, sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus nuorten tärkeimmät taidot tulevaisuuden työelämässä12.12.2017 04:00Tiedote

Jatkuva kyky oppia uutta on nuorten ykköstaito tulevaisuuden työelämässä, kun kysytään johtajilta. Tärkeimpien taitojen kärkikolmikkoon kuuluvat myös sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus. Kyselyyn vastasi 255 johtajaa, jotka osallistuivat tänä syksynä Tuhat nuorta johtajaa -kampanjaan. Kyseessä on kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston valtakunnallinen kampanja, joka yhdisti nuoren ja johtajan yhden työpäivän ajaksi.

Kauppakamari: Uskottavuus pelissä WTO-kokouksessa11.12.2017 10:08Tiedote

Uskottavuuden säilyttäminen on Maailman kauppajärjestö WTO:n ministerikokouksen keskeinen tavoite, Keskuskauppakamarin johtaja, Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori arvioi kansainvälisen kaupan tilannetta. “Tahmea talouskasvu johti useissa maissa protektionismiin ja kaupan esteisiin. Tämä kehitys tuntuu jatkuvan talouden nousukaudesta huolimatta, vaikka kaupan esteiden määrä on puolittunut”, toteaa Vuori.

Nuoret naiset etenevät pörssiyhtiöiden johtoon – koulutustaustassa huomattavia eroja miehiin10.12.2017 07:00Tiedote

Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa on noussut ennätyslukuihin, Tulevaisuus johtoryhmäpaikoilla näyttää valoisalta, sillä naisten osuus suomalaisten pörssiyhtiöiden johtoryhmissä kasvaa nuorissa ikäluokissa. Johtoryhmien naiset ovat keskimäärien miehiä koulutetumpia, mutta tutkintojen väliset erot ovat suuret. Diplomi-insinööritaustaiset naiset ovat pörssijohdossa aliedustettuina. Tiedot selviävät Keskuskauppakamarin naisjohtajaselvityksestä.

Liikenneselvitys: Tieverkon rapautuminen uhkaa miljardien eurojen kuljetuksia8.12.2017 01:00Tiedote

Juuri laadittu liikenneselvitys paljastaa tieverkolla liikkuvat raaka-aine- ja tavaravirrat sekä keskeisten toimialojen eniten käyttämät väylät. Tieverkko mahdollistaa miljardien vientitulot. Siksi korjausvelka on saatava kuriin kuljetuksille kriittisillä väylillä, kauppakamarit vaativat. Raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden kuljetusketjut mahdollistavat miljardien vientitulot Suomen eri osista. Eri toimialat käyttävät eri tavoin ja eri laajuudessa liikenneverkon eri osia, mutta verkolla kulkevat raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden tavaravirrat ovat Suomelle kriittisiä. Tieverkko toimitusketjujen mahdollistajana -selvitys antaa tietoa sekä massapohjaisista raaka-ainevirroista että valmiiden tuotteiden arvovirroista tieverkolla. Liikenteestä ja autoilusta kerätään huomattavan paljon enemmän rahaa kuin, mitä ohjautuu tienpitoon. Liikenteelle ohjattava rahoitustaso on jäänyt Tanskaa lukuun ottamatta selvästi muista Pohjoismaista jälkeen. Kauppakamarit vaativat korjausvelan laittamist