Yritysjohtajat: Palkkamaltin repeäminen on suurin uhka Suomen orastavalle kasvulle

Suomalaiset yritysjohtajat antavat kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselyssä hallituksen toiminnalle kouluarvosanaksi 7,2. Arvosana on samaa tasoa kuin marraskuussa ja viime vuoden kesäkuussa. Palkkamaltin repeämistä pidetään suurimpana uhkana orastavalle talouskasvulle. Toiseksi suurimmaksi riskitekijäksi yritysjohtajat arvioivat julkisten menojen paisumisen.

Risto E. J. Penttilä 2014 Lehtikuva Roni Rekomaa

Vaikka hallituksen arvosana pysyy ennallaan, ovat Yritysparlamentti-kyselyyn osallistuneiden yritysjohtajien mielipiteet Suomen kehityksestä selkeästi myönteisemmät kuin viime vuonna. Johtajat antavat arvosanan 7,7 kysymykseen “Onko Suomi menossa oikeaan suuntaan?”. Vastaava luku oli marraskuussa 7,2.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilän mukaan taloudessa on tapahtunut käänne, mikä myös heijastuu yritysjohtajien arvioihin Suomen tilanteesta.

“Suomen talous on vihdoin toipumassa. Yritysjohtajien huoli palkkamaltin repeämisestä ja julkisten menojen paisumisesta kertoo kuitenkin siitä, että hallituksen on panostettava työmarkkinoiden uudistamiseen. Hallitusohjelmassa mainitut uudistukset on toteutettava”, Penttilä sanoo.

Peräti 91 prosenttia vastaajista nostaa palkkamaltin repeämisen suureksi tai erittäin suureksi uhkaksi. Toiselle sijalle sijoittuu julkisten menojen paisuminen, jonka 84 prosenttia arvioi suureksi tai erittäin suureksi uhkaksi.

Merkittäviin uhkiin nostetaan myös paikallisen sopimisen hankaluus, jota 74 prosenttia pitää suurena tai erittäin suurena uhkana, sekä osaavan työvoiman puute, jonka vähintään suureksi uhkaksi arvioi 59 prosenttia. Kansainvälisen kriisin vähintään suureksi uhkaksi kokee noin puolet. Rahoituksen saatavuus sen sijaan näyttää olevan hyvissä kantimissa, kun uhkaksi sen kokee vain noin viidennes vastaajista.

Arvosana hallitukselle liikenteen kehittämisessä heikentynyt

Yritysjohtajilta kysyttiin myös arvioita hallituksen toiminnalle yrityksille tärkeissä teemoissa. Hallitus saa tasaiset arvosanat 6,5 ja 6,8 välillä niin sote- ja aluehallintouudistuksessa kuin sääntelyn purkamisessa, verotuksessa ja liikenteen kehittämisessä. Muuten arvosanat ovat viime vuoden tasoa, mutta liikenteen kehittämisen osalta hallituksen arvioitiin menestyneen huonommin kuin viime vuonna, jolloin arvosanat olivat seitsemän paremmalla puolella.

Opposition saama arvosana on edelleen yhtä alhaisella tasolla kuin aikaisemmissa kyselyissä (5,4).

Tiedot ilmenevät Keskuskauppakamarin toteuttamasta Yritysparlamentti-kyselystä, joka suunnattiin noin 400 yritysjohtajalle eri puolella Suomea. Kysely toteutetaan kaksi kertaa vuodessa. Kyselyyn vastasi 147 yritysjohtajaa, ja vastausprosentti oli 38. Vastaajat kuuluvat Keskuskauppakamarin valtuuskuntaan, Keskuskauppakamarin hallitukseen, alueellisten kauppakamarien hallituksiin tai Kansainvälisen kauppakamari ICC:n Suomen osaston valtuuskuntaan ja hallitukseen. Kysely toteutettiin 24.5.–30.5.2017.

Lisätietoja:

Esitys tuloksista: Kauppakamarien Yritysparlamentti-kysely, kevät 2017 (pdf)

Risto E. J. Penttilä
toimitusjohtaja, Keskuskauppakamari
risto.penttila@chamber.fi

Risto E. J. Penttilä 2014 Lehtikuva Roni Rekomaa

International Arbitration Conference HIAD 2018: Shaping the Future of International Arbitration24.5.2018 17:15Tiedote

Helsinki International Arbitration Day (HIAD 2018) was held today, 24 May 2018, in the Finnish capital on the topic ‘Shaping the Future of International Arbitration’. The seminar, now in its seventh edition, gathered leading international arbitration experts from Finland and around the world to discuss about the future of international arbitration and how dispute resolution can be tailored to continue to meet the users' expectations of speed, efficiency and use of technology.

Kansainvälinen välimiesmenettelytapahtuma HIAD 2018: Muutoksen tuulia välimiesmenettelyssä24.5.2018 17:15Tiedote

Helsinki International Arbitration Day (HIAD 2018) kokosi torstaina 24.5.2018 jo seitsemättä kertaa kansainvälisen välimiesmenettelyn huippunimet Helsinkiin. Päivän teema “Shaping the Future of International Arbitration” keskittyi välimiesmenettelyn tulevaisuuteen ja siihen, miten käyttäjien toiveisiin menettelyjen nopeudesta, tehokkuudesta ja teknologian hyödyntämisestä riidanratkaisussa pystytään tulevaisuudessa vastaamaan.

Iranin kaupan epävarmuus vaatii yrityksiltä riskienhallintaa19.5.2018 08:00Tiedote

USA:n ilmoitus vetäytyä Iranin ydinsopimuksesta ja asettaa maa entistä tiukempaan kauppasaartoon luo epävarmuutta suomalaisissakin vientiyrityksissä, arvioi Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Suomalaisyritysten ja pankkien on oltava valppaana USA:n uusien sanktioiden kanssa ja hallittava riskinsä. EU:n kaavailemat vastatoimet eivät välttämättä poistaisi USA:n ja Iranin markkinoilla samanaikaisesti toimivilta suomalaisyrityksiltä kasvavaa liiketoiminnallista riskiä. Uhkana voi olla USA:n markkinoiden sulkeutuminen”, Vuori toteaa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa: Työllisyys ja koulutus ratkaisevat Suomen menestyksen17.5.2018 19:15Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi totesi juhlapuheessaan Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa 17.5.2018, että Suomen menestys edellyttää työmarkkinoiden, sosiaaliturvan ja koulutuksen uudistamista. Käytännön toimenpiteiksi Romakkaniemi ehdottaa muun muassa avointa sisäänpääsyä korkeakouluihin ja merkittävää lisäystä liikenneinvestointeihin. Työllisyysasteen nostaminen pohjoismaiselle tasolle mahdollistaisi uudistusten rahoituksen.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan kannanotto valikoimajaksoista7.5.2018 14:54Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on selvittänyt kaupan valikoimajaksojen pituuteen liittyviä kysymyksiä ja kuullut tasapuolisesti alan eri toimijoita. Asiassa on muun muassa tullut ilmi, että kaupan osittain pitkiksi katsottavat valikoima- ja hintajaksot koetaan elintarviketeollisuudessa ongelmallisiksi. Lisäksi ne vaikuttavat ainakin lihantuottajien asemaan. Toisaalta kaupan alan toimijat ovat kertoneet, että valikoimajaksoja on rajallinen määrä, koska valikoimien vaihdostyö kaupassa aiheuttaa kustannuksia. Valikoimajaksot myös vaihtelevat tuoteryhmittäin ja valikoima vaihtelee hinnoittelustrategian mukaan. Lisäksi eri kauppojen hinnoittelustrategiat eroavat toisistaan, toiset perustavat toimintansa kampanjoihin ja toiset korostavat pysyvästi edullisia hintoja. Kaiken kaikkiaan tuotevalikoima ja hinnoittelu ovat kiinteästi sidoksissa toisiinsa.