Suomen Tekstiili & Muoti ry

Yrityskysely: Tekstiili- ja muotialan myynti hiljeni jälleen kesän jälkeen, syksyn koronatilanne huolestuttaa yrityksiä

Jotkut tekstiili- ja muotialan yrityksistä ovat pystyneet ammentamaan kriisistä jopa kasvua, mutta suurin osa yrityksistä kohtaa merkittäviä vaikeuksia. Oikein kohdennetuille yritystuille on tarvetta myös syksyllä.

Tekstiili- ja muotialan yritysten näkymät ovat synkentyneet syyskuussa. Yritykset kertovat, että niin kivijalkamyynti kuin tilauskantakin ovat heikentyneet kesästä. Pahenevan koronatilanteen pelätään tulevina kuukausina vähentävän kysyntää entisestään. Tämä käy ilmi Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenilleen tekemästä yrityskyselystä.

Vastaajista 38 prosenttia arvioi pääsevänsä syyskuussa normaaliin tai normaalia suurempaan liikevaihtoon. Lokakuulle normaalia liikevaihtoa ennakoi vain 32 prosenttia yrityksistä.

Heikkeneviin näkymiin vaikuttavat monet tekijät: suomalaisten liikkumisen väheneminen, tapahtumarajoitukset, turistien puute, jälleenmyyjien ongelmat ja BtoB-asiakkaiden varovaisuus tai taloudelliset ongelmat.

”Vielä elokuussa yritykset suhtautuivat tulevaan optimistisesti, mutta nyt moni yritys on huolissaan tulevista kuukausista. Tällä hetkellä neljännes yrityksistä kertoo, että henkilöstöä on lomautettuna tai henkilöstötarve on vähenemässä. Heikkenevät näkymät voivat tarkoittaa lisää lomautuksia tai irtisanomisia tulevina kuukausina”, kertoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n asiantuntija Anne Ruokamo.

Yritysten tilanne vaihtelee: osalla on merkittäviä ongelmia, mutta jotkut ovat löytäneet korona-aikana uutta liiketoimintaa ja jopa kasvua.

”Osa yrityksistä on investoinut rohkeasti esimerkiksi suojavarusteiden tuotantoon. Yrityksillä on nyt huoli siitä, säilyykö tätä huoltovarmuuden kannalta tärkeää osaamista ja tuotantoa Suomessa. Yritykset toivovat, että esimerkiksi julkisilla hankinnoilla voitaisiin turvata suomalaista valmistusta myös jatkossa”, Anne Ruokamo kertoo.

Syksyllä tarvitaan oikein kohdennettua yritystukea

Yritysten viesti päättäjille on, että taloudellista tukea tarvitaan myös syksyllä. Tilanne on vaikea, ja mahdolliset uudet koronarajoitukset heikentävät sitä entisestään.

Yli  kaksi kolmasosaa vastaajista kertoo, että niillä on erittäin heikko tai melko heikko luottamus maan hallituksen kykyyn tehdä yrittäjyyttä ja työllisyyttä edistäviä päätöksiä. Vain 5 prosenttia kertoo luottamuksen olevan melko vahva. Erittäin vahvaksi sitä ei kuvaillut yksikään vastaaja.

”Aiemmat koronatuet ovat olleet tekstiili- ja muotialan yrityksille pettymyksiä. Keväällä tuki suunnattiin kehittämistoimiin, kun yritykset olisivat tarvinneet apua juokseviin kuluihin, kuten palkkoihin ja vuokriin. Kustannustuen kriteerit puolestaan olivat niin tiukat, että monet yritykset eivät sitä saaneet, vaikka tarvetta olisi ollut”, Anne Ruokamo kertoo.

”Yritykset tarvitsevat kustannustuen tyyppistä tukea myös syksyllä. Tuen kriteereitä pitää kuitenkin säätää aiemmasta, ja on tärkeää, että sitä voi käyttää myös kiinteisiin kuluihin.”

Ruokamo muistuttaa, että myös kuluttajalla on valtaa vaikuttaa. Kotimainen kysyntä kannattelee monia yrityksiä.

”Kohta aletaan jo miettiä joululahjoja. Esimerkiksi niissä voi suosia suomalaisia yrityksiä”, hän vinkkaa.

17-21.9.2020 toteutettuun kyselyyn vastasi 79 Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyritystä eli 42 prosenttia liiton jäsenistä. Kyselyn vastaajajoukko edustaa kattavasti tekstiili- ja muotialan eri toimintoja: kuluttajatuotteita valmistavia vaate- ja sisustusyrityksiä, työ- ja suojavaateyrityksiä sekä alan materiaalivalmistajia ja teollisia tuottajia. Vastaajayritykset työllistävät Suomessa yli 2600 henkilöä ja tekevät noin 710 miljoonaa euroa liikevaihtoa vuodessa. Kysely on osa EK:n yrityskyselyä.

Suomen Tekstiili & Muoti ry

Suomen Tekstiili & Muoti ry on tekstiili-, vaate- ja muotialan yritysten järjestö. Huolehdimme siitä, että yrityksillä on kannustava toimintaympäristö ja mahdollisuuksia kasvaa, kansainvälistyä ja menestyä. Olemme alan vahva vaikuttaja ja työmarkkinajärjestö. Autamme jäsenyrityksiä työelämään ja liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Jäsenyritystemme tuotteita ovat mm. vaatteet, kodintekstiilit, sairaalatekstiilit, tekniset tekstiilit sekä kuitukankaat ja teollisuustekstiilit. www.stjm.fi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Tekstiili & Muoti ry

Tekstiili- ja muotialan työnantajat sekä alan ammattiliitot vaativat toimialan kasvuohjelmaa hallitusohjelmaan12.7.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Tekstiili- ja muotiala voi VTT:n selvityksen mukaan luoda vuoteen 2035 mennessä yli miljardin euron investoinnit sekä yli 17 000 työpaikkaa Suomeen. Toimialan hyödyntämätön potentiaali voidaan lunastaa hyvällä yhteistyöllä yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä julkisen sektorin kesken – valtion vauhdittamana. Toimialan työmarkkinajärjestöt, Suomen Tekstiili & Muoti ry, Ammattiliitto Pro ry sekä Teollisuusliitto ry peräänkuuluttavat yhdessä toimialan kehittämistä kokoavia toimia sekä kasvuohjelmaa toimialalle seuraavaan hallitusohjelmaan.

Taisteluasujen hankintaprosessin avoimuus tukee suomalaisen tekstiiliteollisuuden mahdollisuuksia menestyä3.3.2022 10:16:24 EET | Tiedote

Yhteispohjoismainen taisteluasutilaus on menetetty mahdollisuus kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle. Tekstiiliteollisuuden suomalaisen tuotannon säilyttäminen on osa huoltovarmuusinfrastruktuuria, ja sen merkitys on tullut esiin esimerkiksi koronapandemian aikana ja tulee esille tämänhetkisen geopoliittisen kriisin aikana. ”Tuotantoketjua ei polkaista käyntiin tyhjästä, vaan se vaatii tarvittavien materiaalien varastointia ja asujen valmistuksessa tarvittavaa osaamista, henkilöstöä ja tuotantolaitteita. Yhden tekstiilialan tuotannossa toimivan työntekijän työpaikan säilyttäminen edellyttää hankintoja noin 150 000 €:n arvosta”, muistuttaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.” Nyt tämänhetkisen Ukrainan kriisin valossa on jo tullut esille, että esimerkiksi Baltian maissa kulloinkin kyseessä olevan valtion tekstiilitilaukset sivuuttavat suomalaisten tekstiiliyritysten siviilitilaukset. Sen vuoksi on huoltovarmuuden kannalta tärkeää, että myös Suomessa on

Tuore selvitys: Suomalaisella muotialalla merkittävät kansainväliset kasvumahdollisuudet18.2.2022 11:31:59 EET | Tiedote

Kansainvälinen muotiala elää teolliseen vallankumoukseen verrattavissa olevaa murroskautta, Business Finlandin teettämässä raportissa todetaan. Suomalaisyrityksillä on poikkeuksellinen kasvun paikka, kun megatrendit ja kuluttajakäyttäytymisen muutos lisäävät erityisesti vastuullisen muodin ja suoran kuluttajakaupan kysyntää. Kansainvälinen kasvu edellyttää poikkialaista yhteistyötä, suomalaisen muotialan kansainvälisen näkyvyyden ja kotimaisen arvostuksen lisäämistä sekä startup-henkeä ja rahoitusta. Ala peräänkuuluttaa myös monivuotista kasvuohjelmaa.

Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä13.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Tuore Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys kertoo, missä alan merkittävimmät päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää. Tässä selvityksessä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä.