Yrityslainoja nostettiin poikkeuksellisen vähän syyskuussa 2020

Alkuvuoden 2020 aikana nopeasti kiihtynyt yrityslainakannan kasvuvauhti hidastui kesällä. Suomalaiset yritykset lukuun ottamatta asuntoyhteisöjä nostivat uusia lainoja [1] poikkeuksellisen vähän (973 milj. euron edestä) syyskuussa 2020. Vuoden 2020 kolmannella neljänneksellä (heinäkuu-syyskuu) uusia yrityslainoja nostettiin vähemmän kuin kertaakaan vastaavana aikana 2010-luvulla.

Erityisen vähän yritykset nostivat suuria, yli miljoonan euron lainoja. Syyskuussa 2020 nostetuista uusista yrityslainoista euromääräisesti vain puolet, eli 489 milj. euroa, oli kooltaan yli miljoonan euron. Suurien lainojen osuus on vaihdellut voimakkaasti: vuodesta 2010 lähtien 46 prosentista 86 prosenttiin. Kaikkien uusien yrityslainojen keskikorko oli 2,95 % ja suurien yrityslainojen 2,21 % syyskuussa 2020.

Yrityslainojen nostotahti on muuttunut paljon vuoden ensimmäisestä puoliskosta, jolloin yritykset nostivat uusia lainoja yhteensä 10,8 mrd. euron edestä. Viimeksi yrityslainoja nostettiin vastaavaan aikaan enemmän vuonna 2014. Yrityslainakanta [2] ylitti 60 mrd. euroa toukokuussa ja oli 60,2 mrd. euroa syyskuun 2020 lopussa.

Epävarmuus ja varautuminen ovat näkyneet yritysten talletuksien nopeana kasvuna. Erityisesti rahaa on kertynyt yön yli -talletuksiin. Yön yli -talletusten kanta (41,6 mrd. euroa) on kasvanut kuluvan vuoden aikana 6,0 mrd. euroa ja vuosikasvu noussut nopeasti. Se oli 26,5 % syyskuussa 2020. Yritysten yön yli -talletusten keskikorko laski alle nollan maaliskuussa ja oli -0,04 % syyskuussa 2020.

Lainat

Kotitaloudet nostivat syyskuussa 2020 uusia asuntolainoja 1,9 mrd. euron edestä, mikä on 170 milj. euroa enemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Euromääräisten asuntolainojen kanta oli syyskuun lopussa 102,5 mrd. euroa ja asuntolainakannan vuosikasvu 2,9 %. Kotitalouslainoista oli syyskuun lopussa kulutusluottoja 16,7 mrd. euroa ja muita lainoja 18,3 mrd. euroa.

Uusia asuntoyhteisölainoja (pl. tili- ja korttiluotot) nostettiin syyskuussa 367 milj. euron edestä. Uusien nostettujen asuntoyhteisölainojen keskikorko nousi elokuusta 2020 ja oli 1,20 %. Asuntoyhteisöille myönnettyjen lainojen kanta oli 36,8 mrd. euroa syyskuun lopussa.

Talletukset

Suomalaisten kotitalouksien yhteenlaskettu talletuskanta oli syyskuun 2020 lopussa 102,6 mrd. euroa ja talletusten keskikorko 0,07 %. Talletuskannasta oli yön yli talletuksia 90,0 mrd. euroa ja määräaikaistalletuksia 4,2 mrd. euroa. Uusia määräaikaisia talletussopimuksia suomalaiset kotitaloudet solmivat syyskuussa 0,1 mrd. euron edestä. Uusien määräaikaistalletusten keskikorko oli syyskuussa 0,20 %.

Lisätietoja antavat

Ville Tolkki, puh. 09 183 2420, sähköposti: ville.tolkki(at)bof.fi,
Markus Aaltonen, puh. 09 183 2395, sähköposti: markus.aaltonen(at)bof.fi.

Seuraava raha- ja pankkitilastotiedote julkaistaan 30.11.2020 klo 13.

[1] Pl. tili- ja korttiluotot.
[2] Lainat suomalaisille yrityksille (S.111) pl. asuntoyhteisöt.

Livlig efterfrågan på bostadslån i oktober30.11.2020 13:00:00 EETTiedote

I oktober 2020 utbetalades nya bostadslån för 2 miljarder euro, vilket är 5,5 % mer än vid motsvarande tid för ett år sedan. Senast har utbetalningarna av bostadslån under en månad varit lika stora i maj 2011. Trots svackan på våren har efterfrågan på bostadslån under innevarande år varit stor. I januari–oktober 2020 utbetalades 2 % mer nya bostadslån än under motsvarande period ett år tidigare. Den avtalade årsräntan för nya bostadslån sjönk något från september och var 0,71 % i oktober 2020. Årsökningen i det utestående beloppet av bostadslån har tagit fart och var över 3 % i oktober 2020. Förutom utbetalningarna i början av året och under de senaste månaderna har utnyttjandet av möjligheten till amorteringsfrihet på våren höjt tillväxttakten. Det utestående beloppet av bostadslån i euro uppgick till 103,0 miljarder euro i oktober 2020. De längre återbetalningstiderna har varit en bidragande orsak till att beloppet av utestående bostadslån ökat. Den genomsnittliga återbetalningstiden

Housing loan drawdowns brisk in October30.11.2020 13:00:00 EETPress release

Drawdowns of new housing loans in October 2020 totalled EUR 2 bn, an increase of 5.5% on October a year earlier. On a monthly level, housing loan drawdowns have last been this high in May 2011. Despite the decline in the spring, the current year has been brisk for drawdowns of housing loans. In January–October 2020, new drawdowns were 2% higher than in the same period a year earlier. The annualised agreed rate on new housing loans fell slightly from September, to 0.71% in October 2020. Annual growth in the housing loan stock has picked up, to over 3% in October 2020. In addition to the ample borrowing in early 2020 and recent months, growth has been driven by the popularity of interest-only periods in the spring. The stock of euro-denominated housing loans in October totalled EUR 103.0 bn. Growth in the housing loan stock has partly been underpinned by longer repayment periods. In October 2020, the average repayment period of new housing loans lengthened slightly and was 21 years and 5