Yritysten maksukyky pysyi lähes ennallaan vuoden viimeisellä neljänneksellä

Vuoden viimeisellä neljänneksellä 16 870 yrityksellä ilmeni maksuviiveitä. Maksuviiveellisiä yrityksiä oli siis 5,44 prosenttia kaikista yrityksistä. Maksuviiveiden määrä kasvoi 5,37 prosentista 5,44 prosenttiin, mikä tarkoittaa 1,3 prosentin kasvua vuodentakaisesta tilanteesta.

- Talouden vilkastuminen kasvattaa volyymeja ja tuo yritykselle uusia asiakkaita. Tämä heijastuu perintätoimeksiantojen kasvuun, toteaa Intrumin myynti- ja markkinointijohtaja Juha Iskala.

Maksuviiveitä on eniten 100 henkilöä työllistävillä yrityksillä. Tässä kokoluokassa yritysten maksuviiveet lisääntyivät 5 prosenttia vuoden 2016 loka-joulukuun tilanteeseen verrattuna.

Maakunnittain mitattuna yritysten maksuviiveiden osuus on suurin edelleen Pohjois-Savossa, yhteensä 6,69 prosenttia pohjoissavolaisista yrityksistä. Määrä kasvoi 5,02 prosenttia edellisen vuoden viimeiseen neljännekseen verrattuna. Yritysten maksukyky näyttää olevan vahvinta Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla ja Lapissa.

- Pohjanmaalla on runsaasti pienyrittäjyyttä, ja yritystoiminta ei ole keskittynyt vain yhden toimialan varaan. Alueen työttömyysaste on myös matala. Nämä seikat tekevät Pohjanmaasta perinteisesti vahvan talousalueen, mikä näkyy myös yritysten maksukyvyssä, sanoo Juha Iskala

Toimialoista eniten maksuviiveitä on majoitus- ja ravitsemustoimintaa harjoittavilla yrityksillä. Vuoden viimeisellä neljänneksellä 10,8 prosentilla alan yrityksistä ilmeni maksuviiveitä. Määrä väheni 1,85 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna.

Juha Iskala, johtaja, Intrum Justitia Oy, juha.iskala@intrum.com, puh: 050 370 6333
Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Justitia Oy, leena.rindell@intrum.com, puh: 050 376 1124

Tiedot perustuvat Intrumin Luottotietorekisterin tietoihin. Maksuviiveraportti julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Seuraava maksuviiveraporttimme ilmestyy huhtikuussa 2018.

Juha Iskala, johtaja, Intrum Justitia Oy
juha.iskala@intrum.com, puh: 050 370 6333

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Justitia Oy
leena.rindell@intrum.com, puh: 050 376 1124

Intrum Oy:n toimitusjohtaja Tommi Sova: ”Jokainen virheellinen luottopäätös on turha. Ongelma olisi ratkaistavissa positiivisen maksutiedon lisäämisellä luottorekisteriin jo nykyisen lainsäädännön puitteissa”12.7.2018 09:45Tiedote

Yli sadan kansanedustajan allekirjoittama lakialoite maksuhäiriömerkinnän nopeammaksi poistamiseksi luovutettiin kesäkuussa eduskunnalle. Lakialoitteessa esitetään luottotietolain muuttamista niin, että maksuhäiriömerkinnät poistetaan luottotietorekisteristä aina, kun velka on suoritettu, se on vanhentunut tai velan peruste on poistunut.