Yritysten maksukyky pysyi lähes ennallaan vuoden viimeisellä neljänneksellä

Vuoden viimeisellä neljänneksellä 16 870 yrityksellä ilmeni maksuviiveitä. Maksuviiveellisiä yrityksiä oli siis 5,44 prosenttia kaikista yrityksistä. Maksuviiveiden määrä kasvoi 5,37 prosentista 5,44 prosenttiin, mikä tarkoittaa 1,3 prosentin kasvua vuodentakaisesta tilanteesta.

- Talouden vilkastuminen kasvattaa volyymeja ja tuo yritykselle uusia asiakkaita. Tämä heijastuu perintätoimeksiantojen kasvuun, toteaa Intrumin myynti- ja markkinointijohtaja Juha Iskala.

Maksuviiveitä on eniten 100 henkilöä työllistävillä yrityksillä. Tässä kokoluokassa yritysten maksuviiveet lisääntyivät 5 prosenttia vuoden 2016 loka-joulukuun tilanteeseen verrattuna.

Maakunnittain mitattuna yritysten maksuviiveiden osuus on suurin edelleen Pohjois-Savossa, yhteensä 6,69 prosenttia pohjoissavolaisista yrityksistä. Määrä kasvoi 5,02 prosenttia edellisen vuoden viimeiseen neljännekseen verrattuna. Yritysten maksukyky näyttää olevan vahvinta Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla ja Lapissa.

- Pohjanmaalla on runsaasti pienyrittäjyyttä, ja yritystoiminta ei ole keskittynyt vain yhden toimialan varaan. Alueen työttömyysaste on myös matala. Nämä seikat tekevät Pohjanmaasta perinteisesti vahvan talousalueen, mikä näkyy myös yritysten maksukyvyssä, sanoo Juha Iskala

Toimialoista eniten maksuviiveitä on majoitus- ja ravitsemustoimintaa harjoittavilla yrityksillä. Vuoden viimeisellä neljänneksellä 10,8 prosentilla alan yrityksistä ilmeni maksuviiveitä. Määrä väheni 1,85 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna.

Juha Iskala, johtaja, Intrum Justitia Oy, juha.iskala@intrum.com, puh: 050 370 6333
Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Justitia Oy, leena.rindell@intrum.com, puh: 050 376 1124

Tiedot perustuvat Intrumin Luottotietorekisterin tietoihin. Maksuviiveraportti julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Seuraava maksuviiveraporttimme ilmestyy huhtikuussa 2018.

Juha Iskala, johtaja, Intrum Justitia Oy
juha.iskala@intrum.com, puh: 050 370 6333

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Justitia Oy
leena.rindell@intrum.com, puh: 050 376 1124

Intrum-konserni on Euroopan johtava luotonhallintapalveluiden asiantuntija, joka parantaa palveluillaan toimeksiantajiensa rahankiertoa ja pitkän aikavälin kannattavuutta.

Intrum ja Lindorff yhdistyivät 27. kesäkuuta 2017 ja muodostavat nyt yhdessä luotonhallintapalveluiden markkinajohtajan. Vuonna 1898 perustettu Lindorff tarjoaa yrityksille perintä- ja saatavien ostopalvelua sekä laskutus- ja maksutapapalveluita. Vuonna 1923 perustettu Intrum parantaa laajan palveluvalikoimansa avulla toimeksiantajiensa rahankiertoa ja pitkän aikavälin kannattavuutta.

Yhdessä Intrum ja Lindorff toimivat 23 Euroopan maassa. Niiden palveluksessa on yhteensä 8 000 terveen talouden asiaa ajavaa työntekijää. Yhdistyneen yrityksen 12 kuukauden pro forma -liikevaihto maaliskuun 2017 loppuun oli 1 352 miljoonaa euroa ja sen pääkonttori sijaitsee Tukholmassa. Intrum Justitia AB on listattu pörssissä (Nasdaq Stockholm). www.intrum.fiwww.intrum.comwww.lindorff.com

Intrum Oy:n toimitusjohtaja Tommi Sova: ”Jokainen virheellinen luottopäätös on turha. Ongelma olisi ratkaistavissa positiivisen maksutiedon lisäämisellä luottorekisteriin jo nykyisen lainsäädännön puitteissa”12.7.2018 09:45Tiedote

Yli sadan kansanedustajan allekirjoittama lakialoite maksuhäiriömerkinnän nopeammaksi poistamiseksi luovutettiin kesäkuussa eduskunnalle. Lakialoitteessa esitetään luottotietolain muuttamista niin, että maksuhäiriömerkinnät poistetaan luottotietorekisteristä aina, kun velka on suoritettu, se on vanhentunut tai velan peruste on poistunut.