Yritysten maksuviiveet lisääntyneet vuodentakaisesta

Maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus kaikista yrityksistä Suomessa on kasvanut 1,81 prosenttia vuodentakaisesta, selviää Intrumin yritysten maksuviivetutkimuksesta. Henkilöstöluokittain mitattuna yhä useammalla pienellä alle 20 henkilöä työllistävällä yrityksellä ilmeni maksuviiveitä kun taas suurten yli 100 henkilöä työllistävien maksuviiveellisten yritysten osuus kaikista yrityksistä oli laskenut.

Yritysten maksuviiveet ovat kasvaneet 1,81 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna

Yritysten maksuviiveiden määrät ovat kasvussa erityisesti pienissä yrityksissä, mikä tukee talouden käännettä kohti epävarmempia aikoja, toteaa Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja.

– Suurissa yrityksissä maksuviiveellisten yritysten lukumäärä oli hieman laskenut vuoden toisella neljänneksellä, vaikkakin maksuviiveet tämän kokoluokan yrityksissä ovat paljon todennäköisempiä pieniin yrityksiin verrattuna. Suurissa yrityksissä maksuviiveiden yleisimmät syyt liittyvät transaktioiden suureen määrään sekä hallinnolliseen tehottomuuteen, eli laskujen pitkiin käsittelyaikoihin. Saattaa taustalla ilmetä joskus tahallista viivyttelyäkin, Iskala pohtii.

Toimialaryhmistä majoitus- ja ravintola-alan maksuviiveet kasvoivat 2 prosenttiyksikköä, kuljetus ja varastointialalla yhden prosenttiyksikön

Ravintola- ja majoitusalan yrityksistä maksuviiveet ovat olleet kasvussa jo pidempään. Tällä hetkellä niitä on jo 14 prosentilla alan yrityksistä. Myös suhdanneherkän Kuljetus ja varastointialan yritysten maksuviiveet olivat kasvaneet merkittävästi.

Lataa yritysten maksuviivetutkimus

Juha Iskala, Intrum Oy, myyntijohtaja, puh: 050 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, Intrum Oy, viestintäpäällikkö, puh: 050 376 1124, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Suomalaiset yritykset torjuvat maksuviiveitä perinnän ja luottotietojen tarkistamisen avulla25.6.2019 07:00:00 EESTTiedote

52 % suomalaisista yrityksistä kertoo käyttävänsä perintätoimistoa suojautuakseen maksuviiveiltä, selviää Intrumin Euroopan laajuisesta maksutaparaportista. Perinnän lisäksi 38 % suomalaisista yrityksistä kertoo käyttävänsä luottotietojen tarkistusta maksuviiveiden ehkäisyssä. Suomalaiset yritykset toivovat myös lainsäädännöstä apua pitkien maksuehtojen kuriin saamisessa.

Joka neljäs suomalainen yritys arvioi luottoriskinsä kasvavan vuonna 201913.6.2019 07:00:00 EESTTiedote

Yritykset ympäri Euroopan näkevät uhkakuvia maksuviiveisiin ja luottotappioihin liittyen, selviää Intrumin tuoreesta Maksutaparaportista. Tutkimuksen mukaan suomalaiset yritykset kirjaavat keskimäärin 1,0 % myyntisaatavistaan luottotappioiksi, kun vastaava luku Euroopassa on 2,3 %. Suomalaiset yritykset suhtautuvat eurooppalaisia yrityksiä pessimistisemmin luottoriskien kehitykseen. Jopa joka neljäs vastaajista arvioi luottoriskien kasvavan seuraavan 12 kuukauden aikana. Vastaava luku Euroopassa on 16 %.