Yritysten näkymät ovat edelleen synkät

Hämeen kauppakamarin alueella yritysten näkymät ovat edelleen synkät koronaepidemian vaikutuksesta. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Alueemme yritysten odotukset työllisyyden kehittymisestä ovat aavistuksen verran kohentuneet, mutta edelleen tilanne on synkkä. Kaksi kolmasosaa yrityksistä arvioi liikevaihdon putoavan seuraavan kahden kuukauden aikana. Koronaepidemian kiihtymisvaiheessa Euroopan ja koko maailman tilanne heijastuvat yritysten odotuksiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Hämeessä vastanneista yrityksistä 65 prosenttia arvioi henkilöstömäärän pysyvän ennallaan tai kasvavan seuraavan kahden kuukauden aikana, kun edellisessä syyskuussa tehdyssä kyselyssä osuus oli 52 prosenttia. Yrityksistä 40 prosenttia kertoo henkilöstömäärän vähentyneen koronavirusepidemia aikana, kun syyskuussa osuus oli 46 prosenttia.

Hämeessä yritysten konkurssiriski on nyt 25 prosenttia, kun syyskuussa osuus oli 23 prosenttia. Vastanneista yrityksistä edelleen jopa 90 prosenttia kertoo koronaviruksen vaikuttaneen tai vaikuttavan jatkossakin yritystoimintaan. Lisäksi 74 prosenttia kertoo koronavirusepidemian vaikuttaneen liikevaihtoon negatiivisesti ja seuraavan kahden kuukauden aikana vain 34 prosenttia arvioi liikevaihtonsa pysyvän ennallaan tai kasvavan.

Yritykset kokevat, että hallitus ei ole onnistunut koronaepidemian aiheuttaman talouskriisin hoidossa.

”Yritysten usko hallituksen koronaepidemian ja talouskriisin hoitamiseen on heikentynyt. Ravintoloiden ja matkustamisen rajoitukset ja koulujen mahdollinen sulkeminen vaikuttavat varmasti kritiikkiin”, Eerikäinen kertoo.

Hämeessä vastanneista yrityksistä jopa 71 prosenttia arvioi hallituksen hoitaneen talouskriisin melko tai erittäin huonosti, kun toukokuun alussa osuus oli 62 prosenttia. Lisäksi yritykset kritisoivat hallituksen koronaepidemian hoitamista, koska nyt 55 prosenttia kokee hallituksen toimenpiteet erittäin tai melko hyvinä, kun vastaava osuus oli toukokuussa 80 prosenttia.

Katso kyselyn tulokset liitteenä.

Kauppakamarien kysely tehtiin 8.10.2020. Kyselyyn vastasi 2929 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoiltaympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistä.Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu 16.-17.3., 30.3., 21.4., 4.5., 18.5., 1.6., 23.6. ja 2.9. Hämeen kauppakamarin alueella vastanneita yrityksiä oli 135 ja vastanneista noin 80 prosenttia on alle 50 henkilöä työllistäviä yrityksiä, joiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa.

Hämeen kauppakamarin valiokuntavideot käynnistyivät28.9.2020 09:57:09 EESTTiedote

Hämeen kauppakamari on käynnistänyt valiokuntien Ajankohtaista tänään -ohjelmasarjan ja ensimmäisenä nauhoitettiin Teollisuusvaliokunnan video. ”Meillä on seitsemän valiokuntaa, joissa on mukana alueemme elinkeinoelämän edustajia. Toteutamme jokaisen valiokunnan toimesta keskusteluohjelmia ajankohtaisista asioista mielenkiintoisten asiantuntijoiden kera. Videoita voidaan hyödyntää myös yritys- ja oppilaitosyhteistyössä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeeseen 18 uutta hallitusammattilaista17.9.2020 13:30:44 EESTTiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintopäivään osallistui elokuun lopussa 370 henkilöä, joista 352 läpäisi kokeen. ”Koronan vuoksi keväältä elokuulle siirtynyt Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin ensimmäistä kertaa etänä. Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 18 henkilöä, joista Päijät-Hämeestä on 13 ja Kanta-Hämeestä viisi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Hämeen kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

Hämeen tie- ja raideyhteyksiin on panostettava10.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Kauppakamarit kokosivat merkittävimmät maantie-, raide-, ja vesiyhteyshankkeet yksiin kansiin tukemaan valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. ”Käsittelimme Aluesuunnittelu- ja logistiikkavaliokunnassa alueemme tärkeimpiä liikennehankkeita ja olemme huolestuneita tiestönkunnosta pääteillä sekä alemmilla tieverkoilla. Lisäksi pidämme ensiarvoisen tärkeänä nykyisen rataverkoston kapasiteetin kasvattamista ja junien nopeuksien nostoa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Teollisuus- ja vientiyritysten näkymät ovat synkät4.9.2020 00:02:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset arvioivat henkilöstömäärän vähenevän lähikuukausien aikana. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Työttömyys ja lomautukset ovat alueellamme lisääntyneet ja niiden arvioidaan vielä lisääntyvän seuraavan kahden kuukauden aikana. Erityisesti teollisuusyrityksissä tilanne on huono. Yritykset eivät usko hallituksen toimenpiteisiin työllisyyttä ja kilpailukykyä edistävissä ratkaisuissa. Hallituksen pitäisi nyt erityisesti kiinnittää huomiota yritys- ja työllisyystilanteen kohentamiseen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Tiukat matkustusrajoitukset hankaloittavat vientiä26.8.2020 09:30:00 EESTTiedote

Suomen poikkeuksellisen tiukat matkustusrajoitukset aiheuttavat ongelmia lähes 86 prosentille vientiyrityksistä, selviää kauppakamarien uusimmasta kyselystä. ”Vaikuttavin tekijä olisi korona-pikatestien käyttöönotto, joka voisi helpottaa vientiyritysten työntekijöiden matkustamista. On saatava säädökset, että ulkomailta palaava työntekijä testataan nopeasti, jotta hän voi palata varovaisuutta noudattaen mahdollisimman pian takaisin työpaikalle”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.