Yritysten näkymät ovat edelleen synkät

Hämeen kauppakamarin alueella yritysten näkymät ovat edelleen synkät koronaepidemian vaikutuksesta. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Alueemme yritysten odotukset työllisyyden kehittymisestä ovat aavistuksen verran kohentuneet, mutta edelleen tilanne on synkkä. Kaksi kolmasosaa yrityksistä arvioi liikevaihdon putoavan seuraavan kahden kuukauden aikana. Koronaepidemian kiihtymisvaiheessa Euroopan ja koko maailman tilanne heijastuvat yritysten odotuksiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Hämeessä vastanneista yrityksistä 65 prosenttia arvioi henkilöstömäärän pysyvän ennallaan tai kasvavan seuraavan kahden kuukauden aikana, kun edellisessä syyskuussa tehdyssä kyselyssä osuus oli 52 prosenttia. Yrityksistä 40 prosenttia kertoo henkilöstömäärän vähentyneen koronavirusepidemia aikana, kun syyskuussa osuus oli 46 prosenttia.

Hämeessä yritysten konkurssiriski on nyt 25 prosenttia, kun syyskuussa osuus oli 23 prosenttia. Vastanneista yrityksistä edelleen jopa 90 prosenttia kertoo koronaviruksen vaikuttaneen tai vaikuttavan jatkossakin yritystoimintaan. Lisäksi 74 prosenttia kertoo koronavirusepidemian vaikuttaneen liikevaihtoon negatiivisesti ja seuraavan kahden kuukauden aikana vain 34 prosenttia arvioi liikevaihtonsa pysyvän ennallaan tai kasvavan.

Yritykset kokevat, että hallitus ei ole onnistunut koronaepidemian aiheuttaman talouskriisin hoidossa.

”Yritysten usko hallituksen koronaepidemian ja talouskriisin hoitamiseen on heikentynyt. Ravintoloiden ja matkustamisen rajoitukset ja koulujen mahdollinen sulkeminen vaikuttavat varmasti kritiikkiin”, Eerikäinen kertoo.

Hämeessä vastanneista yrityksistä jopa 71 prosenttia arvioi hallituksen hoitaneen talouskriisin melko tai erittäin huonosti, kun toukokuun alussa osuus oli 62 prosenttia. Lisäksi yritykset kritisoivat hallituksen koronaepidemian hoitamista, koska nyt 55 prosenttia kokee hallituksen toimenpiteet erittäin tai melko hyvinä, kun vastaava osuus oli toukokuussa 80 prosenttia.

Katso kyselyn tulokset liitteenä.

Kauppakamarien kysely tehtiin 8.10.2020. Kyselyyn vastasi 2929 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoiltaympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistä.Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu 16.-17.3., 30.3., 21.4., 4.5., 18.5., 1.6., 23.6. ja 2.9. Hämeen kauppakamarin alueella vastanneita yrityksiä oli 135 ja vastanneista noin 80 prosenttia on alle 50 henkilöä työllistäviä yrityksiä, joiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa.

Puh:040 739 9303

Hämeen kauppakamari lahjoitti kirjoja lapsipotilaille17.12.2020 10:27:46 EETTiedote

Hämeen kauppakamari hankki 80 lastenkirjaa lapsipotilaita varten pieneltä paikalliselta kustantamolta. ”Halusimme 80-vuotisjuhlavuotemme kunniaksi muistaa Kanta-Hämeen keskussairaalan ja Päijät-Hämeen keskussairaalan lapsipotilaita, ja päätimme lahjoittaa molemmille sairaaloille 40 lastenkirjaa luettavaksi lasten kanssa hoitojakson aikana. Hoitaja voi myös luovuttaa kirjan lapselle kotiutumispäivän iloksi”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeeseen 18 uutta hallitusammattilaista8.12.2020 10:34:15 EETTiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintoon osallistui marraskuussa 284 henkilöä, joista 258 läpäisi kokeen. ”Koronan vuoksi Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin toista kertaa etänä. Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 18 henkilöä, joista Päijät-Hämeestä on 12 ja Kanta-Hämeestä kuusi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

Hämeen alueelle uusi HTT-tavarantarkastaja4.12.2020 14:04:26 EETTiedote

Keskuskauppakamarin vuosittain järjestämästä hyväksyttyjen tavarantarkastajien (HTT) kokeesta saatiin Hämeen alueelle uusi HTT-tarkastaja. Yhteensä Suomeen hyväksyttiin 17 uutta tavarantarkastajaa. Koetilaisuus toteutettiin tiukoin koronajärjestelyin lokakuussa. ”HTT-kokeen läpäisi alueeltamme OP Koti Päijät-Häme Oy LKV:n kiinteistönvälittäjänä toimiva Mika Nyman, joka on myös meidän Aluesuunnittelu- ja logistiikkavaliokunnan jäsen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Tulevaisuus huolestuttaa Hämeessä3.12.2020 08:49:30 EETTiedote

Hämeen kauppakamarin alueella yritysten tulevaisuudennäkymät ovat edelleen huolestuneita koronaepidemian vaikutuksesta. Tieto selviää kauppakamareiden pikakyselystä, joka tehtiin tiistaina 1.12. ”Viimeaikaiset konkurssiuutiset kuvaavat tilanteen synkkyyttä siitä huolimatta, että hallitus muutti konkurssilakia väliaikaisesti niin, että velallisen asettamista konkurssiin velkojan hakemuksesta rajoitettiin. Myös yritysten liikevaihtoennusteet ovat laskussa ja henkilöstötilanne heikkenee”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kauppakamarin ansioristit myönnettiin ansioituneille elinkeinoelämän vaikuttajille26.11.2020 18:00:00 EETTiedote

Keskuskauppakamari on myöntänyt viisi arvostettua Kauppakamarin ansioristiä 26.11.2020 järjestetyssä Hämeen kauppakamarin 80-vuotisjuhlakokouksessa Lahdessa. Ansioristit myönnettiin maan elinkeinoelämän tunnustuksena ansiokkaasta toiminnasta Hämeen kauppakamarin toiminta-alueen ja koko Suomen elinkeinoelämän toimintaedellytysten kehittämisestä. Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi syyskokous järjestettiin striimattuna Hämeen kauppakamarin studiosta.

Suhdannearviot edelleen laskusuunnassa Hämeessä27.10.2020 08:00:00 EETTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannenäkymät toipuivat hieman kesällä, mutta syksyllä odotukset heikkenivät uudelleen. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Alueemme yritysten lähikuukausien suhdannenäkymät ovat notkahtaneet syksyn aikana ja suhdannearviot kääntyivät laskuun voimistuneen koronan myötä. Toisaalta Hämeen yritysten arviot vastaavat hyvin koko maan keskiarvoa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.