Yritysten näkymät ovat vaisut Hämeessä

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannearviot kohentuivat hieman vuoden 2020 lopussa, mutta suhdannekuva oli yhä selvästi tavanomaista synkempi. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Enemmistö alueemme yrityksistä näkee suhdanteet vaisuina, eivätkä huonot uutiset rokotusten saatavuudesta ja työväestön rokottamisesta ehtineet edes täysin vielä heijastua kyselyn tuloksiin. Kevät on yrityksille edelleenkin haastava”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Tammikuussa Hämeessä vastanneista yrityksistä 59 prosenttia arvioi suhdanteiden pysyvän ennallaan ja vain 13 prosenttia ennakoi suhdanteiden olevan kohentumassa.

Tuotanto- ja myyntimäärät pienentyivät loka-joulukuussa, ja tuotannon arvioidaan supistuvan edelleen lähikuukausinakin. ”Vastanneista 35 prosenttia arvioi tuotannon määrän edelleen pienenevän seuraavan kolmen kuukauden aikana, kun lokakuussakin osuus oli jo 43 prosenttia”, Eerikäinen kertoo.

Tilausten hupeneminen on suurin kasvun este

Hämeessä henkilökuntaa jouduttiin vähentämään loppuvuoden 2020 aikana ja vuoden 2021 alkukuukausien henkilöstöodotukset ovat myös vaisuja.

”Vastanneista 20 prosenttia arvioi henkilökunnan määrän olevan seuraavan kolmen kuukauden aikana pienempi, kun lokakuussa osuus oli 34 prosenttia. Työllisyys heikkenee edelleen erityisesti Päijät-Hämeessä alkuvuonna”, sanoo Eerikäinen.

Riittämätön kysyntä oli tammikuussa lokakuun tavoin yleinen ongelma. ”Edelleen suurin kasvun este on huono tilauskanta. Vastanneista yrityksistä 59 prosenttia kertoo tuotannon kasvun esteeksi riittämättömän kysynnän. Arvio kysynnän heikentymisestä on aivan samalla tasolla kuin lokakuussa, jolloin osuus oli 60 prosenttia”, Eerikäinen toteaa.

EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Se on osa EU:n harmonisoitua suhdannekyselyjärjestelmää. Tuloksissa on laskettu yhteen teollisuus, rakentaminen ja palvelut. Aluekatsauksen tuloksia ei ole koko maan Suhdannebarometrituloksista poiketen painotettu, eli kaikki yritykset saavat yhtä suuren painoarvon. Kysely tehtiin tammikuussa Hämeen kauppakamarin ja EK:n jäsenyrityksille. Vastaajayrityksiä oli Hämeestä 131, jotka työllistävät yli 19 400 henkilöä.

Puh:040 739 9303

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Yli 200 yritysjohtajaa ja kuntapäättäjää vetoaa nykyisen rata- ja tieverkoston puolesta10.2.2021 14:47:42 EETTiedote

Hämeen kauppakamari ja alueen elinkeinoelämän toimijat vaativat nykyisen rata- ja tieverkoston tason ylläpitämistä ja parantamista. ”Keräsimme muutamassa päivässä yli 230 Hämeessä toimivan yritysjohtajan ja kuntapäättäjän nimeä vetoomukseen, jossa ilmaisemme huolemme tulevista infrahankkeista. Vetoomus luovutetaan liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle ja vaadimme siinä liikenne- ja viestintäministeriötä panostamaan nykyisen rata- ja tieverkoston tason ylläpitämistä ja parantamista”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Epävarmuus heijastuu yritysten tulevaisuudennäkymiin5.2.2021 08:00:00 EETTiedote

Hämeen kauppakamarin alueella yritysten tulevaisuudennäkymät ovat edelleen epävarmoja koronaepidemian vaikutuksesta. Tieto selviää kauppakamareiden pikakyselystä, joka tehtiin tiistaina 2.2. ”Rokotusohjelman viivästyminen heijastuu yritysten tulevaisuuden odotuksiin. Edelleen henkilöstömäärän uskotaan supistuvan, kasvuodotukset ovat vaisut ja konkurssiriski on pysynyt melko korkeana. Odotamme laajaa rokoteohjelmaa Hämeeseen, jotta yrityksiin saadaan taas kasvuvauhtia ja positiivisemmat tulevaisuudennäkymät”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Rokotustodistus toisi helpotusta vientiyrityksille4.2.2021 08:00:00 EETTiedote

Koronarokotusohjelman viivästyminen heijastuu yritysten tulevaisuuden odotuksiin. Tieto selviää kauppakamareiden pikakyselystä, joka tehtiin tiistaina 2.2. ”Kansallinen rokotustodistus, joka olisi myös kansainvälisesti hyväksytty helpottaisi alueemme vientiyritysten tilannetta. Odotamme laajaa rokoteohjelmaa alueellamme ja olisi hyvä, jos rokotusjärjestystä mietittäisiin myös toimialoittain”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yritysten tulisi varmistaa osaavan työvoiman saatavuus palkkaamalla kesätyöntekijöitä21.1.2021 11:31:59 EETTiedote

Hämeen kauppakamarin tammikuussa tekemän kesätyökyselyn perusteella alueen yritykset eivät ole lisäämässä kesätyöntekijöitä viime vuoteen verrattuna. Kyselyn perusteella alle 18-vuotiaiden tilanne on erityisen huono, sillä alle puolet vastanneista palkkaa täysi-ikäisten lisäksi nuorempia työntekijöitä. ”Toivomme, että alueemme yritykset tarjoaisivat opiskelijoille mahdollisuuden kesätöihin ja samalla turvaavat osaavan työvoiman saatavuuden myös tulevaisuudessa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari lahjoitti kirjoja lapsipotilaille17.12.2020 10:27:46 EETTiedote

Hämeen kauppakamari hankki 80 lastenkirjaa lapsipotilaita varten pieneltä paikalliselta kustantamolta. ”Halusimme 80-vuotisjuhlavuotemme kunniaksi muistaa Kanta-Hämeen keskussairaalan ja Päijät-Hämeen keskussairaalan lapsipotilaita, ja päätimme lahjoittaa molemmille sairaaloille 40 lastenkirjaa luettavaksi lasten kanssa hoitojakson aikana. Hoitaja voi myös luovuttaa kirjan lapselle kotiutumispäivän iloksi”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeeseen 18 uutta hallitusammattilaista8.12.2020 10:34:15 EETTiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintoon osallistui marraskuussa 284 henkilöä, joista 258 läpäisi kokeen. ”Koronan vuoksi Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin toista kertaa etänä. Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 18 henkilöä, joista Päijät-Hämeestä on 12 ja Kanta-Hämeestä kuusi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.