Intrum Justitia Oy

Yritysten ratkaisu pitkiin maksuaikoihin: tarvitaan ryhtiliikettä

19.6.2017 08:50 | Intrum Justitia Oy

Pitkittyvät maksuajat vaivaavat pk-yrityksiä, vaikka niitä on pyritty lainsäädännölläkin suitsimaan. Yritykset esittävät ratkaisuksi omaehtoista ryhtiliikettä.

Tahallinen viivyttely nousi tänä vuonna maksutapatutkimuksessa yleisimmäksi syyksi asiakkaiden maksuviiveisiin, kun vielä viime vuonna taloudelliset vaikeudet pitivät kärkisijaa. Lisäksi on tavallista, että jo maksuehtoihin vaaditaan pidennystä, eivätkä pk-yritykset useinkaan näe muuta vaihtoehtoa kuin taipua niihin.

Kun yrityspäättäjiltä kysyttiin miten pattitilanne voitaisiin ratkaista, yli puolet päättäjistä vetosi yritysten oma-aloitteiseen toimintaan. Myös lainsäädännöstä esitettiin ratkaisua, mutta nimenomaan Suomessa lainsäädäntö jäi vasta toiseksi tärkeimmäksi ratkaisuvaihtoehdoksi.

- Maksuaikalakia uudistettiin viimeksi kaksi vuotta sitten, mutta se ei ole tutkimuksen mukaan ratkaissut ongelmaa. Maksuajoista voidaan edelleen sopia osapuolten kesken, ja yritykset kokevat, ettei niillä ole muuta vaihtoehtoa kuin taipua maksuaikojen pidentämiseen. Ratkaisun katsotaan nyt olevan yritysten itsensä käsissä. Elinkeino- ja yrittäjäjärjestöillä olisi tässä hyvä mahdollisuus toimia,toteaa johtaja Juha Iskala Intrum Justitialta

Katso muut päätulokset ja lataa raportti: www.intrum.fi/maksutaparaportti

Katso tulosgraafeja

Intrum Justitian maksutaparaportti

Tiedot perustuvat Intrum Justitian maksutaparaporttiin. Raportti perustuu 29 Euroopan maassa helmi-maaliskuussa 2017 toteutettuun kyselytutkimukseen. Raportissa vertaillaan maakohtaisia ja kansainvälisiä trendejä maksukäyttäytymisessä ja maksutavoissa. www.intrum.fi/maksutaparaportti

Viisi vinkkiä yrityksen parempaan taloudenhallintaan

1. Huolehdi, että yritykselläsi on johdonmukainen ja ajantasainen luottopolitiikka.
  2. Varmista, että myyt asiakkaille, joiden maksukykyyn voit luottaa. Tarkista myös jo olemassa olevien asiakkaiden maksukyky säännöllisesti.
  3. Muistuta viivästyneistä maksuista ripeästi. Mitä tuoreempi saatava on, sitä todennäköisemmin se maksetaan.
  4. Huolehdi, että myynti- ja talousosasto toimivat yhteistyössä luottotappioiden torjumiseksi.
  5. Tasapainota asiakasrakennetta riskien ja kasvupotentiaalin perusteella.

Juha Iskala, johtaja, Intrum Justitia Oy, juha.iskala@intrum.com, puhelin 050 370 6333 Katja Luotola, viestintäpäällikkö, Intrum Justitia Oy, katja.luotola@intrum.com, puhelin 050 302 5639

Intrum Justitia Oy

Intrum Justitia -konserni on Euroopan johtava luotonhallintapalveluiden asiantuntija, joka parantaa palveluillaan toimeksiantajiensa rahankiertoa ja pitkän aikavälin kannattavuutta. Sen palveluksessa on 4 000 henkilöä 20 maassa, ja sen liikevaihto on 643 miljoonaa euroa. Suomessa Intrum Justitialla on noin 400 työntekijää. www.intrum.fi

Lue lisää julkaisijalta Intrum Justitia Oy