Yritysten tuotantokustannukset kasvussa

Sähkön hinnan kohoaminen heikentää hämäläisyritysten kannattavuutta, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreesta talouskyselystä. ”Erityisesti sähkön hinnan nousu ja korkojen nousu vaikuttavat alueemme teollisuusyritysten ja palvelualan yritysten toimintaan. Myös tuotantokustannusten ennakoidaan edelleen nousevan loppuvuoden aikana. Yritysten kannattavuus heikkenee, mutta silti on huomioitava, että yrityksistä joka neljäs arvioi kannattavuuden myös paranevan viime vuoteen verrattuna”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Vastanneista hämäläisyrityksistä 79 prosenttia kertoo sähkön hinnan nousun heikentävän jonkin verran tai merkittävästi yritystoimintaa, kun koko maassa vastaava osuus on 72 prosenttia. Lisäksi yrityksistä 65 prosenttia on jonkin verran tai hyvin huolissaan korkojen noususta.

Hämäläisyrityksistä 78 prosenttia ennakoi tuotantokustannusten edelleen nousevan jonkin verran tai merkittäväsi loppuvuoden aikana. Edelliseen kesäkuun talouskyselyyn vastanneista yrityksistä lähes 86 prosenttia suunnitteli nostavansa jonkin verran tai merkittävästi myyntihintoja tuotantokustannusten kallistumisen takia.

Yritykset ovat panostaneet kannattavuuden parantamiseen ja Hämeessä kyselyyn vastanneista 25 prosenttia arvioi kannattavuuden paranevan tänä vuonna verrattuna vuoteen 2021, kun vielä maaliskuussa osuus oli vajaa 20 prosenttia. Heikentynyt tilanne näkyy kuitenkin monissa yrityksissä ja jopa 39 prosenttia ennakoi kannattavuuden heikkenevän.

Lähes 21 prosenttia kertoo konkurssiriskin kohonneen hieman tai merkittävästi raaka-aineiden hintojen nousun, saatavuusongelmien tai Venäjän sotaan liittyvien pakotteiden takia. ”Mikäli yritykset eivät pysty siirtämään kasvavia kustannuksia myyntihintoihin, kannattavuus heikkenee ja konkurssiriski kasvaa”, Eerikäinen sanoo.

Katso kyselyn tulokset >>>

Kauppakamarien kysely tehtiin 5.-7.9.2022. Kyselyyn vastasi 2658 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistä. Hämeen kauppakamarin alueelta vastanneita yrityksiä oli 172, joista teollisuusyrityksiä on yli 30 prosenttia. Kyselyyn vastanneet kattavat laajasti koko Hämeen kauppakamarin alueen toimialat. Vastanneista yrityksistä 81 prosenttia työllistää alle 50 henkilöä. Lisää kyselyn tuloksia julkaistaan 21.9.2022.

Puh:040 739 9303

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Kamppailu Hämeen Herruudesta käynnistyy lauantaina6.10.2022 11:56:47 EEST | Tiedote

Pelicansin, HPK:n ja Hämeen kauppakamarin kuusi vuotta sitten lanseeraama taistelu Hämeen Herruudesta jatkuu tällä kaudella. HPK:n ja Pelicansin kauden ensimmäinen ottelu pelataan Hämeenlinnassa lauantaina 8.10. ”Vuosien saatossa keskinäisten pelien merkitys on kasvanut ja olemme Hämeen kauppakamarissa tyytyväisiä, miten alueemme huippujoukkueet ovat kokeneet tämän kamppailun tärkeäksi. Emme pystyisi toteuttamaan Hämeen Herruutta ilman yhteistyökumppaneitamme Etelä-Suomen Sanomia, Hämeen Sanomia ja Osuuskauppa Hämeenmaata”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Osaajapula rajoittaa yritystoimintaa4.10.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Pula osaavasta työvoimasta rajoittaa hämäläisyritysten toimintaa ja kasvua. Tieto selviää kauppakamarien syyskuussa toteuttamasta osaajakyselystä. ”Alueeltamme vastanneista yrityksistä hieman yli 60 prosentilla on pulaa tai paljon pulaa osaavasta työvoimasta. Pula osaajista on jonkin verran helpottunut, koska vuosi sitten osaajista oli pulaa yli 75 prosentilla yrityksistä. Osaajapula rajoittaa kuitenkin edelleen yritysten toimintaa ja pidentää muun muassa toimitusaikoja. Osa yrityksistä kertoo, ettei kaikkia tilauksia voida ottaa edes vastaan, koska ei ole riittävästi tekijöitä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä heikentyneet suhdannenäkymät21.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Hämeessä yritykset arvioivat liikevaihdon laskevan seuraavien kuuden kuukauden aikana, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreimmasta talouskyselystä. ”Alueemme yritysten suhdannenäkymät ovat heikentyneet, vaikka yrityksistä yli 64 prosenttia kertoo tilauskannan olevan nyt suurempi tai yhtä suuri kuin viime vuonna. Tilauskannan kasvuun uskoo hieman yli viidennes yrityksistä. Onneksi yritysten työntekijöiden määrän arvioidaan pysyvän ennallaan tai hieman jopa kasvavan”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Uusia hallitusammattilaisia Hämeen alueelle5.9.2022 11:13:49 EEST | Tiedote

Hallitustyöskentelyn osaamista mittaava Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin elokuussa etänä. ”Hienoa, että saimme alueellemme uusia tutkinnon suorittaneita, sillä tällä hetkellä on suuri pula hyvistä hallitusammattilaisista. Hämeen kauppakamarin alueelta vaativan tutkinnon läpäisi 14 henkilöä, joista 12 henkilöä on Päijät-Hämeestä ja kaksi henkilöä Kanta-Hämeestä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

Ammattidieselin käyttöönotto unohtui23.8.2022 10:50:01 EEST | Tiedote

Kauppakamarit vaativat hallitukselta välittömiä toimia ammattidieselin käyttöönottamiseksi. ”Puoli vuotta sitten helmikuussa linjattu valmistelu ammattidieselin käyttöönotosta on edelleen valmistelussa, eikä ratkaisua poikkeuksellisen rajusta hintojen noususta ole saatu aikaiseksi. Korkeat polttoainekustannukset vaikuttavat laajasti eri toimialoihin. Tilanne on huolestuttava ja vaikuttaa merkittävästi Suomen kilpailukykyyn”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.