Yritysten verojalanjälki Hämeessä 1,9 miljardia euroa

Hämäläisyritysten verojalanjälki oli yhteensä 1,9 miljardia euroa vuonna 2017, selviää Keskuskauppakamarin julkaisemasta Suuresta veroselvityksestä. ”Talouden noususuhdanne näkyy yritysten verojalanjäljen kasvuna viime vuosien aikana. Veroselvitys kuvaa hyvin yritysten merkitystä työnantajina ja palkanmaksajina”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Yritysten verojalanjälkeä kuvaavaan Keskuskauppakamarin Suureen veroselvitykseen on kerätty yritysten maakuntakohtainen verojalanjälki. Kultakin alueelta tarkastelussa ovat mukana suurimmat verot ja veronluonteiset maksut. Näitä ovat työeläkemaksut, palkkojen ennakonpidätykset, arvonlisävero ja yhteisövero. Maakuntakohtaisesti maksettujen verojen kokonaissummasta puuttuvat ympäristöverojen lisäksi kiinteistövero, haittaverot ja osingoista yrityksen pidättämät verot sekä muita pienempiä veroja.

Selvityksessä kuvataan yhteisöveroa sekä palkanmaksuun liittyviä veroja ja maksuja toimialoittain vuosina 2015-2017. Mukana on kolme suurinta toimialaa vuonna 2017 yhteisöveron ja palkanmaksuun liittyvien verojen ja maksujen määrällä mitattuna.

”Sekä Kanta-Hämeessä että Päijät-Hämeessä suurimmat verovirrat kertyivät teollisuudesta, kaupan alalta ja rakennusalalta, kun tarkastellaan yhteisöveron sekä työnantajana toimimiseen liittyvien verojen ja maksujen yhteismäärää tarkastelujakson aikana. Yritykset maksoivat molemmissa maakunnissa erityisesti yhteisöveroa enemmän vuonna 2017 kuin vuonna 2015”, toteaa Eerikäinen.

Selvitys sisältää myös maakunnan suurimmat arvonlisäveroa tilittävät toimialat vuonna 2017. Koko Hämeessä suurin arvonlisäveroa tilittävä toimiala oli tukku- ja vähittäiskauppa (240 miljoonaa euroa). Kanta-Hämeessä tukku- ja vähittäiskaupan jälkeen suurimmat arvonlisäveroa tilittävät toimialat olivat rakentaminen sekä kuljetus ja varastointi, kun Päijät-Hämeessä suurimmat olivat ammatillinen, tieteellinen ja tekninen toiminta sekä rakentaminen.

Koko Hämeessä yritysten määrä kasvoi - Kanta-Hämeessä työllisten määrä nousi

Vuonna 2017 Kanta-Hämeessä asuvien työllisten lukumäärä nousi 79 000 työntekijään. Päijät-Hämeessä asuvien työllisten määrä nousi vuonna 2016, mutta palautui vuonna 2017 vuoden 2015 tasolle.

Sekä Kanta- että Päijät-Hämeessä yritysten määrä kasvoi vuosien 2015-2017 aikana. Päijät-Hämeeseen lähes 8 500 ja Kanta-Hämeeseen lähes 7 500 rekisteröityä yritystä maksoi ja tilitti veroja verohallinnolle vuonna 2017.

“Veroselvitys kuvaa erinomaisesti yritysten merkitystä Hämeen alueelle. Julkisessa keskustelussa yritysten veronmaksua tarkastellaan yleensä vain yhteisöveron kautta. Kuten verojalanjäljestä näkee, yritysten merkitys esimerkiksi työllistäjänä on kuitenkin huomattavasti suurempi - myös verotuloilla mitattuna”, sanoo Keskuskauppakamarin verotuksesta vastaava johtaja Ann-Mari Kemell.

Kemell kehottaa yrityksiä myös viestimään avoimesti omasta verojalanjäljestään.

“Viime vuosina yritysten verot ovat olleet tapetilla lähinnä aggressiivisen verosuunnittelun näkökulmasta. Olisi korkea aika nostaa esille myös se tosiseikka, että suomalaisten yritysten veronmaksuhalukkuus on maailman kärkiluokkaa. Esimerkiksi arvonlisäverovaje on Suomessa maailman alhaisimpia”, toteaa Kemell.

Keskuskauppakamarin verotuksesta vastaava johtaja Ann-Mari Kemell, p. 050 308 3188

Hämeessä tarvetta hallitustyöskentelyn terävöittämiseen20.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Hämeessä PK-yritykset eivät panosta tarpeeksi hallitustyöskentelyyn, selviää kauppakamarien helmikuussa tekemästä PK-hallitusbarometrikyselystä. ”Alueemme yritysten tulee hallitustyöskentelyssään selkeästi panostaa enemmän osaamiseen. Häme on lähes kaikissa mittareissa valtakunnallisen keskiarvon alapuolella. Ainoastaan sitoutuminen kokousten välillä on alueellamme keskimääräistä parempaa ja ymmärretään, että hallitusten jäsenten tulisi olla käytettävissä muutoinkin kuin kokouksissa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari kannustaa naisosaajia PK-yritysten hallitusjäseniksi8.3.2019 05:50:00 EETTiedote

Neljännes Suomessa toimivien PK-yritysten hallitusten jäsenistä on naisia, selviää kauppakamareiden helmikuussa tekemästä PK-hallitusbarometrikyselystä. Luku on lähes sama kuin pienillä pörssiyhtiöillä, joissa naisia on 26 prosenttia. ”Alueellamme vastanneiden PK-yritysten hallitusjäsenistä 19 prosenttia on naisia. Valtakunnallisesti keskimääräistä alhaisempi tulos osoittaa, että meidän pitää kannustaa alueellamme osaavia naisia hallitusammattilaisiksi sekä tarjottava heille myös mahdollisuutta osallistua yritysten hallitustyöskentelyyn”, painottaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Varusmiehet ja alueen yritykset kohtasivat rekrytointitapahtumassa Panssariprikaatissa22.2.2019 15:13:30 EETTiedote

Parolan Panssariprikaatin Varusmiestoimikunta (VMTK) järjesti yhteistyössä Hämeen kauppakamarin kanssa kaksipäiväisen rekrytointitapahtuman varusmiehille 20.-21.2. ”Tapahtuma järjestettiin tässä laajuudessa toista kertaa ja siihen osallistui 1500 varusmiestä sekä lähes kaksikymmentä yritystä ja oppilaitosta. Palaute on ollut hyvää ja yritykset tyytyväisiä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kauppakamarit vaativat työnverotuksen keventämistä ja kannustinloukkujen poistamista11.2.2019 08:00:00 EETTiedote

Kauppakamarit kehottavat seuraavaa hallitusta kannustinloukkujen poistamiseen. Ratkaisuja Suomelle -vaaliohjelmassaan ne esittelevät keinoja, joilla Suomen kilpailukyky ja työllisyysaste saadaan nousuun. ”Työn tekemisen ja teettämisen on oltava kannattavampaa niin työntekijöiden kuin työnantajien näkökulmasta. Työnverotuksen keventäminen on yksi näistä keinoista”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.