Yritysten viesti ilmastoneuvottelijoille: lisää kunnianhimoa

YK:n ilmastokokous käynnistyy Puolan Katowicessa maanantaina 4.12. Suomalaisyritykset peräänkuuluttavat ilmastoneuvottelijoilta tiukempia tavoitteita ja suurempaa kunnianhimoa.

- Ilmastonmuutoksen torjunta luo merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia, sillä teollisuuden, liikenteen ja energiantuotannon päästöjen nollaaminen edellyttää valtavia investointeja ja uusia innovaatioita, painottaa suurten yritysten, kaupunkien ja yliopistojen perustaman ilmastoyhdistyksen Climate Leadership Coalitionin (CLC) toiminnanjohtaja Jouni Keronen.

Lainsäätäjien vastuulla on luoda toimintaympäristö, joka kannustaa ilmastotekoihin. Katowicessa tarkastellaan valtioiden tekemiä sitoumuksia ja niiden riittävyyttä Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi.

- On selvää, etteivät nykyiset sitoumukset riitä lähellekään. Tänä syksynä julkaistun IPCC:n raportin mukaan edes Pariisin sopimuksen tavoitteet eivät riitä, vaan tulee pyrkiä korkeintaan 1,5 asteen lämpenemiseen, Keronen huomauttaa.

Kesällä johtavat pohjoismaiset yritykset julkaisivat vetoomuksen EU:n ilmastopolitiikan tiukentamiseksi. Vetoomuksessa peräänkuulutettiin tavoitevuoden asettamista hiilineutraaliudelle, sitovan hiilibudjetin määrittämistä EU:lle sekä päästövähennysten välitavoitteiden tarkistamista. Vetoomuksen on allekirjoittanut jo yli 70 pohjoismaista yritystä ja organisaatiota, mukaan lukien Elinkeinoelämän Keskusliitto.

- Yritysten tahtotila on selkeä: halutaan tiukempia pitkän aikavälin tavoitteita sekä selkeyttä keinoihin, joilla päästöjä vähennetään. Tällä tavoin kiritetään markkinoita päästöjä vähentäville ratkaisuille ja luodaan ennustettava investointihorisontti, Keronen tähdentää.

Euroopan Komissio julkaisi eilen pitkän tähtäimen strategisen vision  modernille, kilpailukykyiselle ja hiilineutraalille taloudelle vuoteen 2050 mennessä. Siirtymän hiilineutraaliuteen ennustetaan lisäävän talouskasvua ja työllisyyttä sekä kasvattavan bruttokansantuotetta kahdella prosentilla 2050 mennessä.

- Tämä on erittäin lupaava esitys, Keronen toteaa.

- Toivotamme Suomen ja EU:n neuvottelijoille tarmokkuutta ja tiukkaa neuvotteluasennetta Katowicessa!

Climate Leadership Coalition osallistuu YK:n ilmastokokoukseen tarkkailijajäsenenä. Yhdistyksen edustajina kokouksessa ovat toiminnanjohtaja Jouni Keronen, kehitysjohtaja Kaisa Hernberg, pääekonomisti Timo Tyrväinen, asiantuntija Sari Siitonen sekä kaksi jäsenyritysten edustajaa.

Lisätiedot:

Jouni Keronen, toiminnanjohtaja, CLC
jouni.keronen@clc.fi, 050 453 4881

CLC:n tarkoituksena on vaikuttaa elinkeinoelämän ja tutkimusorganisaatioiden yleiseen kilpailukykyyn ja valmiuteen vastata ilmastonmuutoksen ja luonnonvarojen riittävyyden tuomiin uhkiin sekä kykyyn hyödyntää näiden synnyttämiä liiketoimintamahdollisuuksia. Yhdistyksellä on n. 50 jäsentä. www.clc.fi

Suomalaisyritykset ehdottavat ”hiililakia” ilmastotavoitteiden ja -suunnitelmien pohjaksi9.10.2018 15:21Tiedote

TIEDOTE 9.10.2018. Hallitustenvälisen ilmastopaneelin IPCC:n julkaiseman 1,5 asteen ilmastotavoite -raportin mukaan lämpeneminen saavuttaisi +1,5 astetta vuosien 2030 ja 2052 välillä, jos kasvihuonekaasupäästöt jatkavat kasvuaan nykyisellä tahdilla. Raportti havainnollistaa, että kahden asteen lämpeneminen olisi ihmiskunnan kannalta liian vaarallista ja meidän tulisi ottaa tavoitteeksemme pysäyttää globaali lämpötilan nousu 1,5 asteeseen.

Pohjoismaiset yritykset, finanssisektori ja järjestöt vaativat EU:ta kiireellisesti päivittämään hiilidioksidipäästötavoitteet13.6.2018 14:33Tiedote

Pohjoismaiset yritykset, finanssisektori ja järjestöt vaativat julkilausumassaan EU:ta ja sen jäsenvaltioita sopimaan uusista, riittävän kunnianhimoisista ilmastotavoitteista Pariisin sopimuksen vahvistamiseksi. Allekirjoittajat kiirehtivät EU:n johtajia asettamaan nollapäästötavoitteen vuoteen 2050 mennessä tai jo aiemmin, jos IPCC:n (International Panel on Climate Change) esiintuomat tutkimustulokset niin osoittavat. EU:n tulisi myös sopia sitovasta hiilibudjetista jäljellä oleville kasvihuonekaasuille. Myös vuosille 2030 ja 2040 aiemmin asetut tavoitteet tulisi päivittää ja sovittaa yhteen uuden nollapäästötavoitteen mukaan. Pohjoismaat, kaupungit ja yritykset ovat jo asettaneet omat kurssinsa kohti hiilineutraaliutta, jotta vuoden 2050 tavoite toteutuisi. Julkilausuma julkistettiin Suomen Ilmastohuippukokouksessa keskiviikkona 13.6.2018, joka on osa YK:n suosittelemaa Talanoa-dialogi -prosessia. Tilaisuudessa keskeiset päättäjät keskustelivat ilmastotoimenpiteistä. Samana päivänä j

Yritysten viesti ministereille: lisää älyä pohjoismaisille energiamarkkinoille22.5.2018 09:00Tiedote

Pohjoismaista pitää kehittää maailman älykkäin vähäpäästöisen energian markkina-alue. Näin vastataan ilmastonmuutoksen haasteisiin sekä rakennetaan Pohjoismaiden tulevaisuuden kilpailukykyä, toteaa yrityksiä, yliopistoja, tutkimuslaitoksia ja kaupunkeja edustava Climate Leadership Coalition ehdotuksessaan Pohjoismaiden hallituksille ja alan toimijoille. Pohjoismaiden energiaministerit kokoontuvat tänään tiistaina 22.5. keskustelemaan yhteisten energiamarkkinoiden kehittämisestä Jorma Ollilan vuonna 2017 laatiman raportin pohjalta. - Pohjoismaat ovat aiemminkin toimineet tiennäyttäjinä rajat ylittävän yhteistyön kehittämisessä energiamarkkinoilla ja hyötyneet yhteistyöstä monin tavoin. Nyt tarvitsemme yhtenäistä visiota Nord Pool -markkina-alueen tulevaisuudesta, Jorma Ollila toteaa. Ollila on CLC:n henkilöjäsen ja on ollut mukana laatimassa ehdotusta. Energiamarkkinoilla on kovat muutospaineet ja lukuisia haasteita, kuten sähkön tuotannon ja kysynnän hallinnointi sääriippuvaisen sähkön

Uusi raportti: Johtavat yritykset kehottavat Pohjoismaita edelläkävijyyteen ilmastonmuutosasioissa12.4.2018 09:50Tiedote

Pohjoismailla voi olla merkittävä rooli Pariisin sopimuksen tavoitteiden saavuttamisessa. Siksi pohjoismaiset yritykset kehottavat päättäjiä kehittämään kunnianhimoisia ilmasto-ohjelmia yhteistyössä yritysten ja kansalaisyhteiskunnan kanssa. Näin on mahdollistaa saavuttaa fossiiliton yhteiskunta nopeammin, edistää maailmanlaajuisia ilmastohankkeita ja samalla vahvistaa Pohjoismaiden kilpailukykyä.