Yritysten viesti ilmastoneuvottelijoille: lisää kunnianhimoa

YK:n ilmastokokous käynnistyy Puolan Katowicessa maanantaina 4.12. Suomalaisyritykset peräänkuuluttavat ilmastoneuvottelijoilta tiukempia tavoitteita ja suurempaa kunnianhimoa.

- Ilmastonmuutoksen torjunta luo merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia, sillä teollisuuden, liikenteen ja energiantuotannon päästöjen nollaaminen edellyttää valtavia investointeja ja uusia innovaatioita, painottaa suurten yritysten, kaupunkien ja yliopistojen perustaman ilmastoyhdistyksen Climate Leadership Coalitionin (CLC) toiminnanjohtaja Jouni Keronen.

Lainsäätäjien vastuulla on luoda toimintaympäristö, joka kannustaa ilmastotekoihin. Katowicessa tarkastellaan valtioiden tekemiä sitoumuksia ja niiden riittävyyttä Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi.

- On selvää, etteivät nykyiset sitoumukset riitä lähellekään. Tänä syksynä julkaistun IPCC:n raportin mukaan edes Pariisin sopimuksen tavoitteet eivät riitä, vaan tulee pyrkiä korkeintaan 1,5 asteen lämpenemiseen, Keronen huomauttaa.

Kesällä johtavat pohjoismaiset yritykset julkaisivat vetoomuksen EU:n ilmastopolitiikan tiukentamiseksi. Vetoomuksessa peräänkuulutettiin tavoitevuoden asettamista hiilineutraaliudelle, sitovan hiilibudjetin määrittämistä EU:lle sekä päästövähennysten välitavoitteiden tarkistamista. Vetoomuksen on allekirjoittanut jo yli 70 pohjoismaista yritystä ja organisaatiota, mukaan lukien Elinkeinoelämän Keskusliitto.

- Yritysten tahtotila on selkeä: halutaan tiukempia pitkän aikavälin tavoitteita sekä selkeyttä keinoihin, joilla päästöjä vähennetään. Tällä tavoin kiritetään markkinoita päästöjä vähentäville ratkaisuille ja luodaan ennustettava investointihorisontti, Keronen tähdentää.

Euroopan Komissio julkaisi eilen pitkän tähtäimen strategisen vision  modernille, kilpailukykyiselle ja hiilineutraalille taloudelle vuoteen 2050 mennessä. Siirtymän hiilineutraaliuteen ennustetaan lisäävän talouskasvua ja työllisyyttä sekä kasvattavan bruttokansantuotetta kahdella prosentilla 2050 mennessä.

- Tämä on erittäin lupaava esitys, Keronen toteaa.

- Toivotamme Suomen ja EU:n neuvottelijoille tarmokkuutta ja tiukkaa neuvotteluasennetta Katowicessa!

Climate Leadership Coalition osallistuu YK:n ilmastokokoukseen tarkkailijajäsenenä. Yhdistyksen edustajina kokouksessa ovat toiminnanjohtaja Jouni Keronen, kehitysjohtaja Kaisa Hernberg, pääekonomisti Timo Tyrväinen, asiantuntija Sari Siitonen sekä kaksi jäsenyritysten edustajaa.

Lisätiedot:

Jouni Keronen, toiminnanjohtaja, CLC
jouni.keronen@clc.fi, 050 453 4881

CLC:n tarkoituksena on vaikuttaa elinkeinoelämän ja tutkimusorganisaatioiden yleiseen kilpailukykyyn ja valmiuteen vastata ilmastonmuutoksen ja luonnonvarojen riittävyyden tuomiin uhkiin sekä kykyyn hyödyntää näiden synnyttämiä liiketoimintamahdollisuuksia. Yhdistyksellä on n. 50 jäsentä. www.clc.fi