Yritysten viherpesu voi olla vastuullisuuden vastakohta
Paraneeko maailma kahvikuppi kerrallaan? Ovatko yritysten hyvät teot oikeasti hyviä? Voiko sosiaalista vastuuta erottaa ekologisesta?

Antti Isokangas, Jani Niipola, Riku Vassinen:
Viherpesuopas – Miten merkitys muuttuu markkinoinniksi
Julkistamistilaisuus 24.5. klo 17–19 Otavalla, Uudenmaankatu 10, Helsinki
Yhteiskunnassa on viimein havahduttu siihen, että yrityksillä on keskeinen rooli maapallon pelastamisessa. Yrityksiltä odotetaan vastuullisuutta. Vaikka moni yritys pyrkiikin aidosti kestävään toimintaan, suuri osa yritysten vastuullisuus- ja merkityksellisyyspuheesta on viherpesua – liioiteltuja tai jopa valheellisia väittämiä, joiden todenperäisyyttä on vaikea todistaa, mutta jotka saavat yrityksen ja sen tuotteet ja palvelut näyttämään vastuullisemmilta kuin ne todellisuudessa ovat.
Viherpesuopas on terävä kirja siitä, miten viherpesu ilmenee eri toimialoilla sekä yritysten eri toiminnoissa, erityisesti kuluttajamarkkinoinnissa ja työnantajamielikuvan rakentamisessa.
Konkreettisten esimerkkien avulla avataan sitä, miksi vastuullinen liiketoiminta on entistä tärkeämpää ja miksi viherpesu ja sen lukuisat alalajit eivät ole ainoastaan puutteellista vastuullisuutta, vaan vastuullisuuden vastakohta.
”Purpose”-kampanjat eivät useinkaan ole hyvää mainontaa eivätkä ne tee hyvää maailmalle. Kirjoittajat antavat useita esimerkkejä siitä, kuinka yritysten kauniiden sanojen takaa paljastuu tekopyhyyttä, kaksinaamaisuutta ja suoranaista valehtelua. Yritysten käyttämistä pesuohjelmista käsitellään viherpesun lisäksi pinkki-, purppura-, sateenkaari-, ruskea- ja valveutuneisuuspesut.
Kirjassa nostetaan esille samalla myös positiivisia esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat rakentaneet liiketoimintansa menestyksekkäästi aidon merkityksellisyyden ja vastuullisuuden pohjalle. Kannattava liiketoiminta ja maailman parantaminen eivät ole toisensa poissulkevia asioita.
Kuluttajan on vaikea erottaa merkityksellinen vastuullisuusviestintä markkinointilähtöisestä hyvepuheesta. Kirjaa ei ole tarkoitettu vastuullisuuden syväosaajille, vaan uteliaalle kansalaiselle ja kuluttajalle. Se on herätys suhtautua kriittisesti hyveviestintään, ja samalla se kokoaa yritysten päättäjille kartan viherpesun vältettävissä olevista karikoista.
Antti Isokangas on strategia- ja vastuullisuusviestintään erikoistunut konsultti. Hän on työskennellyt Kotipizza Groupin viestintä- ja vastuullisuusjohtajana, viestintäalan yrittäjänä sekä vapaana toimittajana ja useiden lehtien päätoimittajana. Koulutukseltaan hän on kauppatieteiden maisteri.
Jani Niipola on tietokirjailija, konsulttitoimisto Mellakka Advisorin toimitusjohtaja ja viestinnän asiantuntija. Hän on toiminut myös taloustoimittajana. Koulutukseltaan hän on filosofian maisteri estetiikan laitokselta. Niipolan intohimoaihe on vastuullisuus muotiteollisuudessa.
Riku Vassinen on toiminut 18 vuotta markkinointialalla kolmella eri mantereella isoissa kansainvälisissä mainosketjuissa (TBWA, R/GA, JWT, Ogilvy). Viimeiset 10 vuotta hän on viettänyt Singaporessa ja Keniassa johtaen luovia tiimejä tunnetuille brändeille (mm. Diageo, Coca-Cola, Google, Netflix, Unilever). Vassinen on juuri palannut Suomeen Hasan & Partnersin toimitusjohtajaksi.
Tervetuloa kirjan julkistamistilaisuuteen tiistaina 24.5. klo 17–19 Otavalla!
Uudenmaankatu 10, Helsinki
Ilmoittautumiset: hanna-leena.soisalo@otava.fi
Lisätiedot, arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: hanna-leena.soisalo@otava.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Hanna-Leena SoisaloViestintäpäällikköOtava
Atena, Moreeni, Nemo, viihde
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Nemo on osa kustannusosakeyhtiö Otavaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Otava
Syitä elää tuo toivon sanoja vaikeisiin hetkiin ja niiden yli16.5.2022 10:12:08 EEST | Tiedote
Voimakirja niille joiden elämänusko horjuu. Emma Sofianna Söderholmin ja Heikki Savolan kokoama koskettava sitaattivalikoima antaa lohtua ja vertaistukea.
Tästä ei ulkomainen jännityskirjallisuus parane – Tutustu kesän piinaavimpiin uutuuksiin!12.5.2022 10:07:03 EEST | Tiedote
Jäätelö ja jännityskirjallisuus kuuluvat kesään. Listasimme Otavan, Liken ja Kariston valvottavimmat kirjat yöttömiin kesäöihin.
KUTSU: Ranskan presidentinvaalien kolmas kierros vasta edessä – tervetuloa Helena Petäistön kirjan julkistamistilaisuuteen 1.6.11.5.2022 10:57:40 EEST | Tiedote
Luulitko että Ranskan vaalit ovat ohitse ja Macron vallassa? E-hei, todellinen valtataistelu käydään vasta kesäkuussa kansalliskokousvaaleissa. Tervetuloa Helena Petäistön Gallian kukko kiekuu taas –uutuuskirjan julkistamistilaisuuteen Otavaan ke 1.6.!
Tervetuloa Otavan kustantamojen kesäpressiin torstaina 19.5. klo 1310.5.2022 08:50:00 EEST | Tiedote
Otavan, Liken, Kariston, Atenan ja Nemon kesäpressi järjestetään Zoomissa torstaina 19.5. klo 13–14.30. Tervetuloa linjoille kuulemaan kesän upeista kirjauutuuksista!
Siri Kolun pojan unesta syntyi lasten kauhufantasiatrilogia – Yön salaisuus on tarina öisin vaanivista hirviöistä, joita vastaan vanhemmat taistelevat9.5.2022 11:00:00 EEST | Tiedote
Kun sydänyön inhotukset hyökkäävät, Leo tarvitsee loputtomiin nokkeluutta ja rohkeutta. Johanna Lumpeen kuvittama, videopelimäisen koukuttava kauhusarja alkaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme