YRITYSVASTUUPULSSI: Suomalaiset suuryritykset kannattavat kansainvälistä sääntelyä ihmisoikeuksien huomioimiseksi

Jaa
Yli 90 % FIBSin Yritysvastuupulssi -kyselyyn vastanneista yrityksistä kokee, että yritysten työtä ihmisoikeuksien kunnioittamiseksi tulisi säädellä kansainvälisesti. Kansainvälinen sääntely, jossa olisi kaikille samat vaatimukset, voisi helpottaa yritysten työtä. Vastanneista yrityksistä yli puolella on vastuullisuussertifikaatteja tuotteilleen ja palveluilleen.

Yritysvastuuverkosto FIBS on julkaissut vuoden ensimmäisen Yritysvastuupulssi-kyselyn Suomessa toimiville suuryrityksille. Helsingin Sanomien suklaatuotannon ihmisoikeuskysymyksiä käsitelleen artikkelin myötä tehdyn kyselyn aiheena oli ihmisoikeuksien sääntely, vastuullisuussertifikaatit ja vastuullisuusraportoinnin varmennus.

94 % vastaajista oli sitä mieltä, että yritysten työtä ihmisoikeuksien kunnioittamiseksi tulisi säädellä kansainvälisesti. Kukaan vastaajista ei toivonut kansallista säätelyä ja 6 % haluaisi ihmisoikeustyön olevan yrityksen itsensä päätettävissä. Kyselyn avoimissa kommenteissa ihmisoikeuksien kunnioittamisen varmistamista pidettiin yksittäisille yrityksille haastavana ja hintavana. Kansainvälinen sääntely ja sen myötä tulevat yhdenvertaiset vaatimukset helpottaisivat yksittäisten yritysten vastuullisuusprosessien hallintaa.

Yrityksistä 54 % vastasi, että niiden tuotteilla tai palveluilla on vastuullisuussertifikaatteja (esimerkiksi Reilu Kauppa, UTZ, MSC, FSC, PEFC, RSPO). Osa yrityksistä, joilla ei ollut vastuullisuussertifikaatteja, kuitenkin käyttivät sertifioituja tuotteita. Sertifikaatit mielletään varteenotettavana tapana varmistaa, että tuotteiden raaka-aineet ovat vastuullisesti tuotettuja.

Kaksi kolmasosaa yrityksistä käyttää vastuullisuusraportoinnissa ulkopuolista varmentajaa, joiden katsotaan lisäävän raportin luotettavuutta.

"Kyselymme tulokset vahvistavat tarpeen kansainväliselle säätelylle ja herättävät kysymyksen siitä, onko kansallisille yritysvastuulaeille lopulta tarvetta. Tällä hetkellä haasteena on, että vastuullisuuteen investoivat yritykset eivät pysty kilpailemaan tasaveroisesti halpatuotannon kanssa. Kansainvälinen sääntely voisi auttaa paremmin varmistamaan sekä yksittäisten yritysten toimintaedellytykset että vauhdittaa kestävää liiketoimintaa globaalisti”, sanoo FIBSin toimitusjohtaja Kimmo Lipponen.

Samoilla linjoilla ovat Kotipizza Groupin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Antti Isokangas ja Lassila & Tikanojan yhteiskuntasuhdejohtaja Jorma Mikkonen.

"Vastuullisesti toimivat yritykset tekevät jo nyt parhaansa varmistaakseen, että niiden toimitusketjussa kunnioitetaan ihmisoikeuksia. Asioiden muuttaminen koko maailman tasolla vaatii kuitenkin muutakin kuin yritysten hyvää tahtoa. Vain kansainvälisellä sääntelyllä voidaan myös varmistaa se, ettei yksikään yritys hanki itselleen kustannusetua menemällä sieltä, missä aita on matalin”, sanoo Kotipizza Groupin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Antti Isokangas.

”Ihmisoikeuskeskustelu kytkeytyy yleensä kolmansiin maihin ja lapsityövoiman käyttöön. Palveluyrityksen näkökulmasta ihmisoikeushaasteet heijastuvat pelkona ja ennakkoluuloina erilaisuuksia kohtaan. Julkisesti noteerattujen yhtiöiden toimintaa ohjaa voimakkaasti sijoittajien ESG-reittaukset, joissa sosiaalinen vastuu ja ihmisoikeuksien kunnioittamisen merkitys korostuu. Sijoitusmarkkinat toimivat kansainvälisesti, joten on luontevaa tästäkin näkökulmasta, että ihmisoikeussääntelyä harmonisoidaan kansainvälisellä tasolla”, kuvailee Lassila & Tikanojan yhteiskuntasuhdejohtaja Jorma Mikkonen.

Yritysvastuupulssi-kysely tehtiin 19.1.2021 ja siihen vastasi 35 FIBSin suurten jäsenyritysten vastuullisuusjohtajaa ja -asiantuntijaa. Tulosten kommentointiin ja keskusteluun voi osallistua Twitterissä (@FIBSry), tunnisteella #yritysvastuupulssi.

FIBSin Yritysvastuupulssi -kyselyiden tarkoituksena on tarjota medialle ja muille sidosryhmille suurten yritysten näkemys ajankohtaisiin yritysvastuukysymyksiin. Kyselyitä tehdään uutisissa ja julkisessa keskustelussa esille nousevista yritysten vastuullisuuteen liittyvistä teemoista. Lisäksi mukana on muita yleisesti kiinnostavia vastuullisuuskysymyksiä, esimerkiksi uusimpien tutkimusten tai innovaatioiden valossa. 

Kyselyn vastaajaraadissa on mukana kaikkiaan 45 suuren yrityksen vastuullisuusjohtajaa ja -asiantuntijaa Suomesta (yritykset löytyvät tiedotteen lopusta). Vastaajaraadista noin puolet edustaa pörssiyrityksiä. Vastauksia ei yksilöidä yrityskohtaisesti. Seuraava Yritysvastuupulssi julkaistaan keväällä 2021.

Yritysvastuupulssin suunnittelussa ja viestinnässä FIBSin yhteistyökumppanina on Avidly.

Liite: FIBS Yritysvastuupulssi 1/2021 kyselyn yhteenvetotiedot

Lisätietoja:

Kimmo Lipponen, 
Toimitusjohtaja, FIBS
040 758 7247
kimmo.lipponen@fibsry.fi

Antti Isokangas
, Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Kotipizza Group Oyj
040 511 3799
Antti.isokangas@kotipizzagroup.com

Jorma Mikkonen
, Yhteiskuntasuhdejohtaja, Lassila & Tikanoja Oyj
0500 453 454
Jorma.mikkonen@lassila-tikanoja.fi

FIBSin Yritysvastuupulssin vastaajaraadissa mukana olevat yritykset:

Ahlstrom-Munksjö Oyj

Algol Oy

Alko Oy

Atria Oyj

Berner Oy

Caruna Networks Oy

Citycon Oyj

Fazer Group Oy Ab

Finnair Oyj

Gasum Oy

Huhtamäki Oyj

Ilmarinen

Kesko Oyj

Kotipizza Group

Kuntarahoitus Oyj

Lassila & Tikanoja Oyj

Lidl Suomi

Mehiläinen

Metso Outotec Oyj

Metsä Group

Meira

Neste Oyj

Nokian Renkaat Oyj

Nordea Pankki Oyj

OP Ryhmä

Orion Oyj

Paulig Group Oy

Posti Group Oyj

PwC Suomi

Raisio Oyj

Reima Oy

Saint-Gobain Finland Oy

Sanoma Oyj

Sitowise Oy

SOK

Stora Enso Oyj

Suominen Oyj

Tamro Oyj

Telia Company

Tokmanni Group Oyj

Transmeri Oy Ab

Työeläkeyhtiö Elo

Valio Oy

Veikkaus Oy

YIT  Oyj


FIBS on Pohjoismaiden suurin yritysvastuuverkosto, johtava kestävän liiketoiminnan vauhdittaja ja asiantuntijuuden kehittäjä. FIBSin tavoitteena on saada yhä useammat suomalaisyritykset innovoimaan tuottavia ratkaisuja paikallisiin ja maailmanlaajuisiin ongelmiin yhteistyössä muiden yritysten ja organisaatioiden kanssa, ja nousemaan näin kestävän liiketoiminnan huipulle globaalisti. FIBSin jäseneksi voivat liittyä kaikki vastuullista ja kestävää liiketoimintaa edistävät yritykset ja organisaatiot. www.fibsry.fi

Avainsanat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

FIBS
Eteläranta 10
00130 Helsinki

020 749 7630http://fibsry.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta FIBS

YRITYSVASTUUPULSSI: 84 prosenttia yrityksistä ei ole asettanut mitään tavoitteita luontokadon pysäyttämiseksi1.12.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Montrealissa joulukuussa järjestettävää COP15-luontokokousta ennakoiva FIBSin yritysvastuupulssi tarkasteli suomalaisten suuryritysten toimenpiteitä luontokadon pysäyttämiseksi. Kaikki vastanneet yritykset pitävät luontokadon pysäyttämistä joko melko tärkeänä tai erittäin tärkeänä. Kuitenkaan 84 prosenttia vastanneista yrityksistä ei ole asettanut luontokadon pysäyttämiseen liittyviä tavoitteita lainkaan. Ilmastokeskustelu jättää tällä hetkellä monimuotoisuustyön varjoonsa.

YRITYSVASTUUPULSSI: 64 prosenttia yrityksistä on tehnyt toimenpiteitä energian säästämiseksi23.9.2022 09:00:06 EEST | Tiedote

FIBSin Yritysvastuupulssi kartoitti suomalaisten suuryritysten näkemyksiä siitä, kuuluuko myös yritysten osallistua omilla toimillaan energiansäästötalkoisiin. Kaikki vastanneet yritykset olivat säästötalkoiden kannalla, ja 64 prosenttia vastaajista oli jo ryhtynyt toimenpiteisiin energian säästämiseksi esimerkiksi tarjoamalla asiakkailleen energiatehokkuusratkaisuja. Yritykset itse ovat ottaneet käyttöön energiatehokkaita laitteita ja hyödyntäneet uusiutuvia energialähteitä.

Many Finns consider themselves to be responsible consumers12.7.2022 10:00:00 EEST | Press release

FIBS’s consumer survey investigated how Finnish consumers make responsible choices. Based on the survey, decisions related to responsible consumption are largely guided by images and emotions rather than facts. Finnish consumers are interested in responsibility, and it influences their purchase decisions, although they think that companies still have room for improvement in product labelling, for example. Communicating about a product's responsibility clearly and reliably is an excellent channel for companies to influence society, gain trust from consumers and increase the company's financial result.

Suuri osa suomalaisista pitää itseään vastuullisina kuluttajina12.7.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

FIBSin kuluttajatutkimus kartoitti, miten suomalaiset kuluttajat tekevät vastuullisia valintoja. Kyselyn perusteella vastuulliseen kuluttamiseen liittyviä päätöksiä ohjaa suurelta osin mielikuvat ja tunne faktojen sijaan. Vastuullisuus kiinnostaa suomalaisia kuluttajia ja se vaikuttaa ostopäätöksiin, mutta kuluttajien mielestä yrityksillä riittää kuitenkin vielä parannettavaa esimerkiksi tuotemerkinnöissä. Tuotteen vastuullisuudesta viestiminen selkeästi ja luotettavasti on yrityksille erinomainen kanava vaikuttaa yhteiskuntaan, saada luottamusta kuluttajilta ja kasvattaa yrityksen tulosta.

YRITYSVASTUUPULSSI: Ukrainan sota muutti yritysten suhtautumista maailman konflikteihin10.5.2022 00:15:00 EEST | Tiedote

FIBSin yritysvastuupulssi kartoitti suomalaisten suuryritysten näkemyksiä yritysvastuusta ja aseellisista konflikteista. Lähes kolme neljästä yrityksestä on joutunut viiden vuoden sisällä reagoimaan toimintaympäristönsä konflikteihin. Silti joka viides vastannut yritys kertoo, ettei heillä ole määriteltyä toimintatapaa yritystoimintaan konfliktiherkillä alueilla, mutta Ukrainan sota on nyt nostanut ohjeistukset agendalle. Näkemykset yritysten vaikutusmahdollisuuksista vakauttaa tilannetta konfliktialueilla vaihtelevat suuresti.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye