YRITYSVASTUUPULSSI: Suomalaiset suuryritykset kannattavat kansainvälistä sääntelyä ihmisoikeuksien huomioimiseksi

Yli 90 % FIBSin Yritysvastuupulssi -kyselyyn vastanneista yrityksistä kokee, että yritysten työtä ihmisoikeuksien kunnioittamiseksi tulisi säädellä kansainvälisesti. Kansainvälinen sääntely, jossa olisi kaikille samat vaatimukset, voisi helpottaa yritysten työtä. Vastanneista yrityksistä yli puolella on vastuullisuussertifikaatteja tuotteilleen ja palveluilleen.

Yritysvastuuverkosto FIBS on julkaissut vuoden ensimmäisen Yritysvastuupulssi-kyselyn Suomessa toimiville suuryrityksille. Helsingin Sanomien suklaatuotannon ihmisoikeuskysymyksiä käsitelleen artikkelin myötä tehdyn kyselyn aiheena oli ihmisoikeuksien sääntely, vastuullisuussertifikaatit ja vastuullisuusraportoinnin varmennus.

94 % vastaajista oli sitä mieltä, että yritysten työtä ihmisoikeuksien kunnioittamiseksi tulisi säädellä kansainvälisesti. Kukaan vastaajista ei toivonut kansallista säätelyä ja 6 % haluaisi ihmisoikeustyön olevan yrityksen itsensä päätettävissä. Kyselyn avoimissa kommenteissa ihmisoikeuksien kunnioittamisen varmistamista pidettiin yksittäisille yrityksille haastavana ja hintavana. Kansainvälinen sääntely ja sen myötä tulevat yhdenvertaiset vaatimukset helpottaisivat yksittäisten yritysten vastuullisuusprosessien hallintaa.

Yrityksistä 54 % vastasi, että niiden tuotteilla tai palveluilla on vastuullisuussertifikaatteja (esimerkiksi Reilu Kauppa, UTZ, MSC, FSC, PEFC, RSPO). Osa yrityksistä, joilla ei ollut vastuullisuussertifikaatteja, kuitenkin käyttivät sertifioituja tuotteita. Sertifikaatit mielletään varteenotettavana tapana varmistaa, että tuotteiden raaka-aineet ovat vastuullisesti tuotettuja.

Kaksi kolmasosaa yrityksistä käyttää vastuullisuusraportoinnissa ulkopuolista varmentajaa, joiden katsotaan lisäävän raportin luotettavuutta.

"Kyselymme tulokset vahvistavat tarpeen kansainväliselle säätelylle ja herättävät kysymyksen siitä, onko kansallisille yritysvastuulaeille lopulta tarvetta. Tällä hetkellä haasteena on, että vastuullisuuteen investoivat yritykset eivät pysty kilpailemaan tasaveroisesti halpatuotannon kanssa. Kansainvälinen sääntely voisi auttaa paremmin varmistamaan sekä yksittäisten yritysten toimintaedellytykset että vauhdittaa kestävää liiketoimintaa globaalisti”, sanoo FIBSin toimitusjohtaja Kimmo Lipponen.

Samoilla linjoilla ovat Kotipizza Groupin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Antti Isokangas ja Lassila & Tikanojan yhteiskuntasuhdejohtaja Jorma Mikkonen.

"Vastuullisesti toimivat yritykset tekevät jo nyt parhaansa varmistaakseen, että niiden toimitusketjussa kunnioitetaan ihmisoikeuksia. Asioiden muuttaminen koko maailman tasolla vaatii kuitenkin muutakin kuin yritysten hyvää tahtoa. Vain kansainvälisellä sääntelyllä voidaan myös varmistaa se, ettei yksikään yritys hanki itselleen kustannusetua menemällä sieltä, missä aita on matalin”, sanoo Kotipizza Groupin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Antti Isokangas.

”Ihmisoikeuskeskustelu kytkeytyy yleensä kolmansiin maihin ja lapsityövoiman käyttöön. Palveluyrityksen näkökulmasta ihmisoikeushaasteet heijastuvat pelkona ja ennakkoluuloina erilaisuuksia kohtaan. Julkisesti noteerattujen yhtiöiden toimintaa ohjaa voimakkaasti sijoittajien ESG-reittaukset, joissa sosiaalinen vastuu ja ihmisoikeuksien kunnioittamisen merkitys korostuu. Sijoitusmarkkinat toimivat kansainvälisesti, joten on luontevaa tästäkin näkökulmasta, että ihmisoikeussääntelyä harmonisoidaan kansainvälisellä tasolla”, kuvailee Lassila & Tikanojan yhteiskuntasuhdejohtaja Jorma Mikkonen.

Yritysvastuupulssi-kysely tehtiin 19.1.2021 ja siihen vastasi 35 FIBSin suurten jäsenyritysten vastuullisuusjohtajaa ja -asiantuntijaa. Tulosten kommentointiin ja keskusteluun voi osallistua Twitterissä (@FIBSry), tunnisteella #yritysvastuupulssi.

FIBSin Yritysvastuupulssi -kyselyiden tarkoituksena on tarjota medialle ja muille sidosryhmille suurten yritysten näkemys ajankohtaisiin yritysvastuukysymyksiin. Kyselyitä tehdään uutisissa ja julkisessa keskustelussa esille nousevista yritysten vastuullisuuteen liittyvistä teemoista. Lisäksi mukana on muita yleisesti kiinnostavia vastuullisuuskysymyksiä, esimerkiksi uusimpien tutkimusten tai innovaatioiden valossa.

Kyselyn vastaajaraadissa on mukana kaikkiaan 45 suuren yrityksen vastuullisuusjohtajaa ja -asiantuntijaa Suomesta (yritykset löytyvät tiedotteen lopusta). Vastaajaraadista noin puolet edustaa pörssiyrityksiä. Vastauksia ei yksilöidä yrityskohtaisesti. Seuraava Yritysvastuupulssi julkaistaan keväällä 2021.

Yritysvastuupulssin suunnittelussa ja viestinnässä FIBSin yhteistyökumppanina on Avidly.

Liite: FIBS Yritysvastuupulssi 1/2021 kyselyn yhteenvetotiedot

Lisätietoja:

Kimmo Lipponen,
Toimitusjohtaja, FIBS
kimmo.lipponen@fibsry.fi

Antti Isokangas
, Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Kotipizza Group Oyj
Antti.isokangas@kotipizzagroup.com

Jorma Mikkonen
, Yhteiskuntasuhdejohtaja, Lassila & Tikanoja Oyj
Jorma.mikkonen@lassila-tikanoja.fi

FIBSin Yritysvastuupulssin vastaajaraadissa mukana olevat yritykset: