FIBS

YRITYSVASTUUPULSSI: Yritykset kannattavat avoimuutta urheilusponsoroinnissa, mutta arastelevat julkisia kannanottoja kipeistä aiheista

Jaa
Onko urheilusponsorointi osa vastuullista liiketoimintaa? Yritysvastuupulssiin vastanneista suomalaisista suuryrityksistä lähes puolet huomioi urheilusponsoroinnin yrityksen eettisessä ohjeistossaan. Yritykset kannattavat avointa keskustelua vastuullisista toimintatavoista, mutta eivät halua ottaa julkisesti kantaa esimerkiksi siihen, että suomalainen joukkue kilpailee ihmisoikeuksia rikkovissa maissa.

Lähes puolessa (47 %) vastanneista yrityksistä urheilusponsorointi huomioidaan yrityksen eettisessä ohjeistossa. Ohjeistoissa on muun muassa linjaukset siitä, miten urheilua sponsoroidaan ja miten varmistutaan sen vastuullisuudesta.

Avoin keskustelu sponsorikohteiden kanssa vastuullisuudesta ja eettisistä toimintatavoista nähdään parhaana keinona, jolla yritykset voivat edistää eettisyyttä, vastuullisuutta ja kestävää kehitystä urheilusponsoroinnin avulla.  

Sen sijaan julkisesti kantaa ottaminen siihen, että sponsorointikohteena oleva suomalainen joukkue kilpailee ihmisoikeuksia rikkovissa maissa, koettiin huonoksi keinoksi edistää vastuullisuutta (6 % vastanneista). 

Puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä sponsoroi tällä hetkellä urheilua. Yritysten urheilusponsoroinnin lähtökohtia ovat muun muassa markkinointiviestintä, oman yrityksen liiketoiminnan tukeminen sekä halu tukea lasten ja nuorten urheilua.

Sponsoriyhteistyössä korostui erityisesti yhteiset arvot ja teemat, joita voidaan nostaa esiin viestinnässä. Teemoja voivat olla esimerkiksi nuorten syrjäytymisen ehkäisy, maahanmuuttajien kotouttaminen, työllisyys ja työkyky.

Sen sijaan yritykset, jotka eivät tehneet urheilusponsorointia, olivat valinneet muita, omille arvoilleen parempia kohteita, esimerkiksi järjestöjen tukemisen. Suoran urheilusponsoroinnin sijaan yritykset antoivat myös yksittäisiä lahjoituksia ja tekivät urheilijayhteistyötä - esimerkiksi brändilähettiläitä käyttämällä. Jos yritys ei sponsoroinut urheilua lainkaan, yritys koki olevansa alalla, jossa urheilu ei ole relevantti kumppani eikä siten edistäisi yrityksen omia vastuullisuustavoitteita.

”Valiolle tärkeä osa vastuullisuutta ovat hyvinvointi ja ravitsemus, mitä kautta haluamme tukea lasten ja nuorten hyvinvointia jakamalla Valio Akatemian kautta stipendejä heidän liikuntaharrastuksiinsa. Valio Akatemiassa meillä on kummeina, yhteistyökumppaneina Kerttu Niskanen ja Topi Raitanen, jotka ovat tärkeitä esikuvia lapsille ja nuorille”, kertoo Valion vastuullisuusjohtaja Hanna Hiekkamies.

”On ilahduttavaa nähdä, että vastuullisuus ja urheilusponsorointi kytkeytyvät yhä vahvemmin toisiinsa”, toteaa FIBSin toimitusjohtaja Kimmo Lipponen. ”Vaikka varsinainen yritysaktivismi on meillä vielä harvinaista, yritysten suosimalla rakentavalla dialogilla ja avoimella keskustelulla eettisistä toimintatavoista päästään hyvään alkuun.”

Liite: FIBS Yritysvastuupulssi 1/2022 tulokset (pdf)

Lisätietoja:

Kimmo Lipponen
Toimitusjohtaja, FIBS
040 758 7247
kimmo.lipponen@fibsry.fi

Hanna Hiekkamies
Vastuullisuusjohtaja, Valio
050 384 0234
hanna.hiekkamies@valio.fi

Yritysvastuupulssi-kysely tehtiin 8.2.2022 ja siihen vastasi 16 FIBSin suurten jäsenyritysten vastuullisuusjohtajaa ja -asiantuntijaa. Tulosten kommentointiin ja keskusteluun voi osallistua Twitterissä (@FIBSry), tunnisteella #yritysvastuupulssi.

FIBSin Yritysvastuupulssi -kyselyt tarjoavat medialle ja muille sidosryhmille suurten yritysten näkemyksen ajankohtaisiin yritysvastuukysymyksiin. Kyselyitä tehdään uutisissa ja julkisessa keskustelussa esille nousevista yritysten vastuullisuuteen liittyvistä teemoista. Lisäksi mukana on muita yleisesti kiinnostavia vastuullisuuskysymyksiä, esimerkiksi uusimpien tutkimusten tai innovaatioiden valossa. Yritysvastuupulssin suunnittelussa ja viestinnässä FIBSin yhteistyökumppanina on Avidly.

Kyselyn vastaajaraadissa on mukana yli 40 FIBSin suurten jäsenyritysten vastuullisuusjohtajaa ja -asiantuntijaa seuraavista yrityksistä: Ahlström-Munksjö Oyj, Algol Oy, Alko, Berner, Caruna Networks Oy, Citycon Oyj, Fazer Group, Gasum Oy, Huhtamäki Oyj, Ilmarinen, Kesko Oyj, Kotipizza Group, Kuntarahoitus Oyj, Lassila & Tikanoja Oyj, Lidl Suomi Ky, Mehiläinen, Meira Oy, MetsoOutotec, Metsä Group Oyj, Neste Oyj, Nokian Tyres plc, Nordea Pankki Oyj, OP, Orion, Paulig Group, Posti Group Oyj, PwC, Raisio Oyj, Reima, Saint-Gobain Finland Oy, Sanoma, Sitowise, SOK, SOL Palvelut, Stora Enso, Suominen Oyj, Tamro Oyj, Telia, Tokmanni, Transmeri Group Oy Ab, Työeläkeyhtiö Elo, Valio, Veikkaus Oy.

Avainsanat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

FIBS
Eteläranta 10
00130 Helsinki

020 749 7630http://fibsry.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta FIBS

YRITYSVASTUUPULSSI: 84 prosenttia yrityksistä ei ole asettanut mitään tavoitteita luontokadon pysäyttämiseksi1.12.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Montrealissa joulukuussa järjestettävää COP15-luontokokousta ennakoiva FIBSin yritysvastuupulssi tarkasteli suomalaisten suuryritysten toimenpiteitä luontokadon pysäyttämiseksi. Kaikki vastanneet yritykset pitävät luontokadon pysäyttämistä joko melko tärkeänä tai erittäin tärkeänä. Kuitenkaan 84 prosenttia vastanneista yrityksistä ei ole asettanut luontokadon pysäyttämiseen liittyviä tavoitteita lainkaan. Ilmastokeskustelu jättää tällä hetkellä monimuotoisuustyön varjoonsa.

YRITYSVASTUUPULSSI: 64 prosenttia yrityksistä on tehnyt toimenpiteitä energian säästämiseksi23.9.2022 09:00:06 EEST | Tiedote

FIBSin Yritysvastuupulssi kartoitti suomalaisten suuryritysten näkemyksiä siitä, kuuluuko myös yritysten osallistua omilla toimillaan energiansäästötalkoisiin. Kaikki vastanneet yritykset olivat säästötalkoiden kannalla, ja 64 prosenttia vastaajista oli jo ryhtynyt toimenpiteisiin energian säästämiseksi esimerkiksi tarjoamalla asiakkailleen energiatehokkuusratkaisuja. Yritykset itse ovat ottaneet käyttöön energiatehokkaita laitteita ja hyödyntäneet uusiutuvia energialähteitä.

Many Finns consider themselves to be responsible consumers12.7.2022 10:00:00 EEST | Press release

FIBS’s consumer survey investigated how Finnish consumers make responsible choices. Based on the survey, decisions related to responsible consumption are largely guided by images and emotions rather than facts. Finnish consumers are interested in responsibility, and it influences their purchase decisions, although they think that companies still have room for improvement in product labelling, for example. Communicating about a product's responsibility clearly and reliably is an excellent channel for companies to influence society, gain trust from consumers and increase the company's financial result.

Suuri osa suomalaisista pitää itseään vastuullisina kuluttajina12.7.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

FIBSin kuluttajatutkimus kartoitti, miten suomalaiset kuluttajat tekevät vastuullisia valintoja. Kyselyn perusteella vastuulliseen kuluttamiseen liittyviä päätöksiä ohjaa suurelta osin mielikuvat ja tunne faktojen sijaan. Vastuullisuus kiinnostaa suomalaisia kuluttajia ja se vaikuttaa ostopäätöksiin, mutta kuluttajien mielestä yrityksillä riittää kuitenkin vielä parannettavaa esimerkiksi tuotemerkinnöissä. Tuotteen vastuullisuudesta viestiminen selkeästi ja luotettavasti on yrityksille erinomainen kanava vaikuttaa yhteiskuntaan, saada luottamusta kuluttajilta ja kasvattaa yrityksen tulosta.

YRITYSVASTUUPULSSI: Ukrainan sota muutti yritysten suhtautumista maailman konflikteihin10.5.2022 00:15:00 EEST | Tiedote

FIBSin yritysvastuupulssi kartoitti suomalaisten suuryritysten näkemyksiä yritysvastuusta ja aseellisista konflikteista. Lähes kolme neljästä yrityksestä on joutunut viiden vuoden sisällä reagoimaan toimintaympäristönsä konflikteihin. Silti joka viides vastannut yritys kertoo, ettei heillä ole määriteltyä toimintatapaa yritystoimintaan konfliktiherkillä alueilla, mutta Ukrainan sota on nyt nostanut ohjeistukset agendalle. Näkemykset yritysten vaikutusmahdollisuuksista vakauttaa tilannetta konfliktialueilla vaihtelevat suuresti.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye