Ystävänpäivän lahjahankinnat venyvät viime hetkiin

Mastercardin Love Index -selvitys kertoo, että ystävänpäivän yllätykset hankitaan yhä useammin viime hetkellä ja verkkokaupoista

Spontaanius ei ole hävinnyt romanttisista yllätyksistä, vaan ystävänpäivän muistamiset jäävät maailmanlaajuisesti yhä useammin viime hetkeen, kertoo Mastercardin Love Index -selvitys.

Mastercardin vuosittainen Love Index -selvitys tarkastelee pankki-, luotto- ja prepaid-korttimaksuja 11.–14. helmikuuta vuodesta 2016 vuoteen 2018. Ostosten kokonaismäärä on kasvanut tällä ajalla vain kolme prosenttia maailmanlaajuisesti, mutta ostohetki on siirtynyt lähemmäs ystävänpäivää. Yleisin ostopäivä onkin itse ystävänpäivä 14. helmikuuta ja 30 prosenttia ostoksista on tehty juuri 14. helmikuuta viime vuonna.

Viime hetken ostoksia tekevät kuluttajat suosivat verkkokauppaa ja ostotapahtumien määrä verkkokaupoissa on kasvanut 76 prosenttia vuodesta 2016 viime vuoteen verrattuna.

Lahjat ovat pysyneet hyvin samanlaisina. Ruusujen ja muiden kukkaostosten osuus on kasvanut 7 prosenttia ja korujen osuus on vähentynyt kahdeksan prosenttia. Tosin vastaanottajan maun tuntemista vaativien, hyvin henkilökohtaisten lahjojen, kuten kirjojen ja musiikin osuus on kasvanut 41 prosenttia.

Myös hotelliyöpymiset ovat kasvattaneet suosiotaan ystävänpäivälahjana. Ostotapahtumien määrä kasvoi 9 prosenttia vuodesta 2016 vuoteen 2018, ja kokonaiskulutus kasvoi yhteensä 5 prosenttia.

Lähimaksamisen määrä on kasvanut arvolla mitaten 229 prosenttia ja ostotapahtumien perusteella 193 prosenttia vuodesta 2016 viime vuoteen verrattuna maailmanlaajuisesti. Lähimaksaminen on noussut suosituimmaksi maksutavaksi ja sillä voi maksaa jo yli yhdeksällä miljoonalla kassalla 114 maassa.

”Neljättä kertaa julkaistava Mastercard Love Index antaa kauppiaille arvokasta tietoa kuluttajien osto- ja maksutavoista. Kuluttajat suosivat perinteisiä lahjoja, mutta innovatiivisia maksutapoja. Suomalaiset valitsevat kätevimmän turvallisen maksutavan ja näin lähimaksamisen suosio on kasvanut vauhdilla”, sanoo Pekka Laaksonen, Mastercard Suomen maajohtaja.

Tärkeimmät ostokäyttäytymisen tekijät Euroopassa ystävänpäivän aikoihin vuosina 20162018

• Eurooppalaiset kuluttavat yli 30 prosenttia enemmän ystävänpäivän aikaan vuonna 2018 vuoteen 2016 verrattuna. Ostotapahtumien määrä kasvoi yli 41 prosenttia.
  • Elämyslahjat kasvattivat erityisesti suosiotaan, ja hotelleihin, ravintoloihin ja matkailuun käytettiin 23 prosenttia, 15 prosenttia ja 61 prosenttia enemmän.
  • Koruostoksien osuus pysyi lähes aiemmalla tasolla, rahamäärällä mitaten kasvua oli prosentti ja ostotapahtumien seitsemän prosenttia. Kukkien suosio kasvoi rajusti: Rahamäärällä mitaten kukkia ostettiin 59 prosenttia enemmän ja ostotapahtumilla mitaten 54 prosenttia enemmän.

Mastercard ja P27 Nordic Payments Platform rakentavat maailman ensimmäisen reaaliaikaisen maksujärjestelmän25.6.2019 15:15:00 EESTTiedote

Nopea ja valtioiden rajat ylittävä useamman valuutan asiakastili maksunvälitykseen Pohjoismaihin Helsinki 25.6.2019 – P27 Nordic Payments Platform (jonka omistavat Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP Ryhmä, SEB ja Swedbank) ja Mastercard julkistavat tänään kumppanuuden tarjotakseen reaaliaikaisia maksuja ja erämaksuja Pohjoismaissa ja näin rakentavat edistyneimmän, innovatiivisimman ja tehokkaimman maksujärjestelmän maailmassa. Yhteistyö luo tehokkaan maksualustan koko Pohjoismaiden alueella eri valuutoille ja yhdistää Pohjoismaiden asukkaat. Rohkea ja kunnianhimoinen avaus muuttaa rahan liikkumista kuluttajien, yritysten, yhteiskunnan ja koko maksualan kesken. Suuri investointiohjelma on maailman ensimmäinen reaaliaikainen erämaksujen usean valuutan alusta. Se korvaa olemassa olevaa maksuinfrastruktuuria ja näin alentaa välittömien ja turvallisten maksujen kustannuksia ja lisää kilpailukykyä. Jäsenet voivat lähettää ja vastaanottaa rahaa viiveettä alueella aiempaa matalammin kustan

Mastercard lisää tukeaan naisten jalkapallolle21.5.2019 12:31:59 EESTTiedote

Helsinki, 21.5.2019 – Mastercard on yksi maailman aktiivisimmista suurten urheilutapahtumien sponsoroijista ja lisää nyt tukeaan naisten jalkapallolle. Se haluaa näin tukea sukupuolten välistä tasa-arvoa urheilussa sekä markkinoinnissa. Mastercard on jo kauan puhunut monimuotoisuuden, osallisuuden ja kumppanuuden tärkeyden puolesta edistääkseen urheilun hyvää hallintoa, rehellisyyttä ja lahjomattomuutta. Mastercard on ollut merkittävä naisten jalkapallon sponsori jo 25 vuotta. Lajin muuttuessa entistä ammattimaisemmaksi ja kilpailun koventuessa Mastercard uskoo, että nyt on otollinen hetki sijoittaa seuroihin ja pelaajiin. Se on suorin tapa lisätä paljon kaivattuja resursseja naisurheiluun. Mastercard tukee näin naispelaajia ja heidän seurojaan, auttaa seuroja kasvamaan ja lisää lajin vetovoimaa entistä laajemman kannattajajoukon piirissä. Naisten jalkapallo on nykyisin suositun joukkuelaji nuorten naisten keskuudessa ja sen suosion uskotaan kasvavan, kun seurat menestyvät ja maailman