Ystävänpäivän lahjahankinnat venyvät viime hetkiin

Mastercardin Love Index -selvitys kertoo, että ystävänpäivän yllätykset hankitaan yhä useammin viime hetkellä ja verkkokaupoista

Spontaanius ei ole hävinnyt romanttisista yllätyksistä, vaan ystävänpäivän muistamiset jäävät maailmanlaajuisesti yhä useammin viime hetkeen, kertoo Mastercardin Love Index -selvitys.

Mastercardin vuosittainen Love Index -selvitys tarkastelee pankki-, luotto- ja prepaid-korttimaksuja 11.–14. helmikuuta vuodesta 2016 vuoteen 2018. Ostosten kokonaismäärä on kasvanut tällä ajalla vain kolme prosenttia maailmanlaajuisesti, mutta ostohetki on siirtynyt lähemmäs ystävänpäivää. Yleisin ostopäivä onkin itse ystävänpäivä 14. helmikuuta ja 30 prosenttia ostoksista on tehty juuri 14. helmikuuta viime vuonna.

Viime hetken ostoksia tekevät kuluttajat suosivat verkkokauppaa ja ostotapahtumien määrä verkkokaupoissa on kasvanut 76 prosenttia vuodesta 2016 viime vuoteen verrattuna.

Lahjat ovat pysyneet hyvin samanlaisina. Ruusujen ja muiden kukkaostosten osuus on kasvanut 7 prosenttia ja korujen osuus on vähentynyt kahdeksan prosenttia. Tosin vastaanottajan maun tuntemista vaativien, hyvin henkilökohtaisten lahjojen, kuten kirjojen ja musiikin osuus on kasvanut 41 prosenttia.

Myös hotelliyöpymiset ovat kasvattaneet suosiotaan ystävänpäivälahjana. Ostotapahtumien määrä kasvoi 9 prosenttia vuodesta 2016 vuoteen 2018, ja kokonaiskulutus kasvoi yhteensä 5 prosenttia.

Lähimaksamisen määrä on kasvanut arvolla mitaten 229 prosenttia ja ostotapahtumien perusteella 193 prosenttia vuodesta 2016 viime vuoteen verrattuna maailmanlaajuisesti. Lähimaksaminen on noussut suosituimmaksi maksutavaksi ja sillä voi maksaa jo yli yhdeksällä miljoonalla kassalla 114 maassa.

”Neljättä kertaa julkaistava Mastercard Love Index antaa kauppiaille arvokasta tietoa kuluttajien osto- ja maksutavoista. Kuluttajat suosivat perinteisiä lahjoja, mutta innovatiivisia maksutapoja. Suomalaiset valitsevat kätevimmän turvallisen maksutavan ja näin lähimaksamisen suosio on kasvanut vauhdilla”, sanoo Pekka Laaksonen, Mastercard Suomen maajohtaja.

Tärkeimmät ostokäyttäytymisen tekijät Euroopassa ystävänpäivän aikoihin vuosina 20162018

• Eurooppalaiset kuluttavat yli 30 prosenttia enemmän ystävänpäivän aikaan vuonna 2018 vuoteen 2016 verrattuna. Ostotapahtumien määrä kasvoi yli 41 prosenttia.
  • Elämyslahjat kasvattivat erityisesti suosiotaan, ja hotelleihin, ravintoloihin ja matkailuun käytettiin 23 prosenttia, 15 prosenttia ja 61 prosenttia enemmän.
  • Koruostoksien osuus pysyi lähes aiemmalla tasolla, rahamäärällä mitaten kasvua oli prosentti ja ostotapahtumien seitsemän prosenttia. Kukkien suosio kasvoi rajusti: Rahamäärällä mitaten kukkia ostettiin 59 prosenttia enemmän ja ostotapahtumilla mitaten 54 prosenttia enemmän.

Mastercard appoints Mark Barnett as President of Mastercard Europe4.5.2020 10:06:59 EESTTiedote

Mastercard today announced the appointment of Mark Barnett as President of its European business, based in Brussels. In this role Barnett will be responsible for the strategy, direction and overall success of all aspects of Mastercard’s business across the region. Mastercard’s European businesses, encompassing 53 countries, serving over 950 million people through partnerships with retailers, financial institutions and businesses. In his new role, Mark will report to Gilberto Caldart, President of International, and will join Mastercard’s Management Committee effective 1 June, 2020.

Ruotsalainen Doconomy voitti Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman22.11.2019 13:44:03 EETTiedote

Helsinki, 22.11.2019 – Ruotsalainen Doconomy valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman voittajaksi. Doconomyn kehittämän maksuratkaisun avulla kuluttajat voivat itse hallita toimintansa ilmastovaikutuksia. Voittaja julkistettiin tänään Helsingissä pidettävässä startup-tapahtuma Slushissa. Kiinnostus Lighthouse-kehitysohjelmaa kohtaan oli tänä vuonna ennätyksellisen suurta, ja siihen tuli satoja hakemuksia molemmilla kierroksilla.

Suomalainen finanssiteknologiayritys Enterpay Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman finaaliin31.10.2019 09:22:42 EETTiedote

Suomalainen Enterpay valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman finaaliin. Muut finalistit ovat ruotsalainen Doconomy ja latvialainen Nordigen. Mastercardin järjestämä Lighthouse on suosittu kumppanuusohjelma, jossa on mukana alan eturivin yhteistyökumppaneita ja johon tulee satoja hakemuksia. Ohjelman avulla Mastercard on osallistunut useiden finanssiteknologia-alan startup-yritysten kehittämiseen sekä innovaatioiden edistämiseen Pohjoismaissa ja Baltiassa.