Mastercard

Ystävänpäivän lahjahankinnat venyvät viime hetkiin

Jaa

Mastercardin Love Index -selvitys kertoo, että ystävänpäivän yllätykset hankitaan yhä useammin viime hetkellä ja verkkokaupoista

Spontaanius ei ole hävinnyt romanttisista yllätyksistä, vaan ystävänpäivän muistamiset jäävät maailmanlaajuisesti yhä useammin viime hetkeen, kertoo Mastercardin Love Index -selvitys.

Mastercardin vuosittainen Love Index -selvitys tarkastelee pankki-, luotto- ja prepaid-korttimaksuja 11.–14. helmikuuta vuodesta 2016 vuoteen 2018. Ostosten kokonaismäärä on kasvanut tällä ajalla vain kolme prosenttia maailmanlaajuisesti, mutta ostohetki on siirtynyt lähemmäs ystävänpäivää. Yleisin ostopäivä onkin itse ystävänpäivä 14. helmikuuta ja 30 prosenttia ostoksista on tehty juuri 14. helmikuuta viime vuonna.

Viime hetken ostoksia tekevät kuluttajat suosivat verkkokauppaa ja ostotapahtumien määrä verkkokaupoissa on kasvanut 76 prosenttia vuodesta 2016 viime vuoteen verrattuna.

Lahjat ovat pysyneet hyvin samanlaisina. Ruusujen ja muiden kukkaostosten osuus on kasvanut 7 prosenttia ja korujen osuus on vähentynyt kahdeksan prosenttia. Tosin vastaanottajan maun tuntemista vaativien, hyvin henkilökohtaisten lahjojen, kuten kirjojen ja musiikin osuus on kasvanut 41 prosenttia.

Myös hotelliyöpymiset ovat kasvattaneet suosiotaan ystävänpäivälahjana. Ostotapahtumien määrä kasvoi 9 prosenttia vuodesta 2016 vuoteen 2018, ja kokonaiskulutus kasvoi yhteensä 5 prosenttia.

Lähimaksamisen määrä on kasvanut arvolla mitaten 229 prosenttia ja ostotapahtumien perusteella 193 prosenttia vuodesta 2016 viime vuoteen verrattuna maailmanlaajuisesti. Lähimaksaminen on noussut suosituimmaksi maksutavaksi ja sillä voi maksaa jo yli yhdeksällä miljoonalla kassalla 114 maassa.

”Neljättä kertaa julkaistava Mastercard Love Index antaa kauppiaille arvokasta tietoa kuluttajien osto- ja maksutavoista. Kuluttajat suosivat perinteisiä lahjoja, mutta innovatiivisia maksutapoja. Suomalaiset valitsevat kätevimmän turvallisen maksutavan ja näin lähimaksamisen suosio on kasvanut vauhdilla”, sanoo Pekka Laaksonen, Mastercard Suomen maajohtaja.

Tärkeimmät ostokäyttäytymisen tekijät Euroopassa ystävänpäivän aikoihin vuosina 20162018

  • Eurooppalaiset kuluttavat yli 30 prosenttia enemmän ystävänpäivän aikaan vuonna 2018 vuoteen 2016 verrattuna. Ostotapahtumien määrä kasvoi yli 41 prosenttia.
  • Elämyslahjat kasvattivat erityisesti suosiotaan, ja hotelleihin, ravintoloihin ja matkailuun käytettiin 23 prosenttia, 15 prosenttia ja 61 prosenttia enemmän.
  • Koruostoksien osuus pysyi lähes aiemmalla tasolla, rahamäärällä mitaten kasvua oli prosentti ja ostotapahtumien seitsemän prosenttia. Kukkien suosio kasvoi rajusti: Rahamäärällä mitaten kukkia ostettiin 59 prosenttia enemmän ja ostotapahtumilla mitaten 54 prosenttia enemmän.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Viestintätoimisto Cocomms
Vesa Valonen, puh. 040 705 4262, vesa.valonen(at)cocomms.com

Tietoja julkaisijasta

Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, hallituksia ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissa @MastercardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemme. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mastercard

Mastercard ja Microsoft käynnistävät digitaalisen identiteetin yhteistyöhankkeen4.12.2018 11:22:19Tiedote

Mastercard ja Microsoft julkistavat käynnistävänsä strategisen yhteistyöhankkeen ihmisten digitaalisen identiteetin hallintaan ja käyttämiseen. Digitaalisen identiteetin vahvistaminen vaatii usein myös fyysisen tunnistautumisen henkilöllisyystodistuksella tällä hetkellä. Ongelmana on myös digitaalisen identiteetin hallinnan vaikeus, kun ihmisillä on valtava määrä asiointitilejä eri palveluihin ja eri salasanat kuhunkin palveluun. Mastercardin ja Microsoftin tavoitteena on tuoda turvallinen ja nopea tunnistautumistapa ajasta ja paikasta riippumatta. Ratkaisu tulee markkinoille lähikuukausina. Mastercard tavoittelee yhteistyöllä maailmanlaajuisesti toimivaa digitaalista identiteetinhallintapalvelua. Mastercard tuo hankkeeseen asiantuntemuksensa digitaalisten transaktioiden hallinnasta moninaisten sidosryhmien ympäristössä ja Microsoft asiantuntemuksensa tunnistautumisteknologiassa. Alkuperäinen tiedote: https://newsroom.mastercard.com/press-releases/mastercard-microsoft-join-forces-to-ad

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme